när ta ni upp och in era dahlior?
bor i zon två och ännu är inte frosten riktigt här.
men funderar ändå på att ta upp och in knölarna nu.
tar gärna tips om hur ni bäst förvarar knölarna.
tack på förhand.
lotta
Alexander-VG-zon3
07-10-2011, 21:49
Tar tidigaste upp dom när bladen blir svedda av frosten, men brukar bli att jag tar upp den tills även stjälkarna fryser, vid lättare frost skadas bara några blad och dom kan sen fortsätta att blomma en längre tid under mildare väder (oftast blir det frost och sen mildare). Men dom bör upp innan jorden tjälas.
Mina är som finast nu (i zon 3-4 västsveriges inland).
Anna-Karin Lundberg
08-10-2011, 06:33
De pratade om dahlior på Trädgårdsfredag på TV igår kväll, men jag var så trött att jag somnade på soffan. Sas nåt vettigt?
Jag har mina dahlior i krukor, när de blivit "nedfrusna" av frosten (en vacker morgon ligger blad och stammar sönderfrusna över krukorna) så vänder jag krukan upp och ned och tar rätt på knölen, mycket lättare än att gräva upp den! Lägger den i en platback i krypgrunden under huset och väntar på våren.
Tycker de flesta tar upp de för tidigt. Därför håller jag med flaxss, mina är fortfarande i jorden och kommer så vara ett tag till.
Söttok06
08-10-2011, 20:38
På trädgårdsfredag sa de att Dahliaknölar var superkänsliga för minsta frost. Är själv ny på Dahliafronten och har haft mina i krukor. De har faktiskt inte blommat så bra där. Ska nog ha i marken nästa år.
Jag tog upp ett par förra veckan och de sista tar jag i morgon. Håller på att höststädar odlingslotten nu.
Knölarna tål inte frost däremot gör det inget om plantan fryser. Jag tycker att de är så vackra både ute och inne så jag väntar tills de fryser.
Överbölingen
09-10-2011, 16:02
Här frös Dahliorna vid halvsju i morse.
Gick ner för att göra frukost klockan sex. Biltaket var svart och blankt i väglyset. Utetemp + 1° och tät dimma. Gick upp för att hämta ett fleeceunderställ för det kunde bli kallt i väntan på rådjurspasset. Klädde mig och kollade tempen för det hade börjat ljusna. -3°. Bilrutorna och taket var vita. Startade bilen och tog ut hund och jaktredskap. Skrapade vindrutan och sidorutor.
Kom hem vid tvåtiden. Temp +4°. Dahliornas överjordiska liv var över för detta år.
Ingen tjäle i marken så jag jäktar inte med att bära ner knölarna i källaren för torkning.
Mina dahlior var svarta av nattfrost som dödade dem förra helgen. I dag tog jag upp dem, spolade rent rötterna med trädgårdsslang. Nu får knölarna torka ordentligt, sen packar jag ned dem i papperskassar med lite torv och hänger kassarna i väggkrokar i matkällaren.
Ett tips här: Jag använde en diskmaskinskorg för att plantera mina dahlior i år! Vi bytte diskmaskin i våras. Den gamla höll i 25 år, sen gav den upp! Det kändes dumt att köra de fina korgarna till återvinningen. Jag grävde ett fyrkantigt hål i rabatten, la ned korgen, pacerade de 4 knölarna där och täckte med jord så att korgens vita kanter inte syntes. De har blommat fint in i det sista - visst är det sorgligt att så många knoppar aldrig hinner slå ut!!!
Det var lätt att gräva upp hela diskmaskinskorgen och frigöra de bulliga rötterna från jord. Rekommenderas!
CITAT (RitRat @ 12-10-2011, 18:23)

Mina dahlior var svarta av nattfrost som dödade dem förra helgen. I dag tog jag upp dem, spolade rent rötterna med trädgårdsslang. Nu får knölarna torka ordentligt, sen packar jag ned dem i papperskassar med lite torv och hänger kassarna i väggkrokar i matkällaren.
Ett tips här: Jag använde en diskmaskinskorg för att plantera mina dahlior i år! Vi bytte diskmaskin i våras. Den gamla höll i 25 år, sen gav den upp! Det kändes dumt att köra de fina korgarna till återvinningen. Jag grävde ett fyrkantigt hål i rabatten, la ned korgen, pacerade de 4 knölarna där och täckte med jord så att korgens vita kanter inte syntes. De har blommat fint in i det sista - visst är det sorgligt att så många knoppar aldrig hinner slå ut!!!
Det var lätt att gräva upp hela diskmaskinskorgen och frigöra de bulliga rötterna från jord. Rekommenderas!
Visst är det trist att frosten alltid kommer när de är i startgroparna de kära dahliorna.. Jag låter normalt sett mina blomma tills de frusit rejält, en liten frusen skorpa på marken gör inget. I år var det många som ej blommade i sina krukor så de har redan fått natta sig, resten står kvar.
Ugglemormor
29-10-2011, 01:08
Tack för informationen,.....
Jag är ny när det gäller dalior och jag hade dem planterade i stora krukor och när plasten blev vissen klippte jag av den.
Jag skulle förstårs vänt krukorna upp och ner och tagit vara på lökarna, men som nyopererad i ryggen kan jag inte det och min man har tillräkligt att göra.
Ska nog be min dotter att hjälpa mig med det när hon kommer och det som blivit förstörda, så kan man ju köpa nya nästa år och planera bättre, förhoppningsvis......
Hej
Man kan få hjälp från kompisar grannar, men behöver bara fråga.
Obs
De kan övervintra i krukor i samma ställ .
H.Bassam
Precis som Bassam sa behöver man inte välta dem ur krukorna. Jag har också kass rygg och axel och knä, så här finns en säckkärra inhandlad sedan många år. Med hjälp av den kan jag själv forsla runt stora krukor, det går även nedför källartrappen. Bra kvinna reder sig själv
Varför måste man ta uppknölarna egentligen ? Jag menar om de ligger långt ner i jorden, så tycker jag de skulle tåla kylan ? Tänker på lökar som tulpan, narciss m.fl och de klarar sig ju. Vad beror det på, att man måste ta upp dem ?
Antar att de skulle klara sig om det var frostfritt, men de är kinkiga när det gäller blöta tycker jag det verkar som. Jag tippar på att de skulle ruttna i blöt kall jord? Det gör de i krukorna på hösten om jag slarvar.
Anna-Karin Lundberg
06-11-2011, 07:42
De vill väl inte planteras djupt i jorden, bara strax under ytan. Då fryser de.
Min syster bor i England, de har mycket mildare klimat än här. Vet inte vad det motsvarar våra zoner, men i mitten av februari står påskliljorna i full blom, men även där måste de gräva upp dahliorna för att de inte ska frysa bort.
Olika växter är olika känsliga, beroende på var i världen de naturligt växer. Tulpaner klarar vårat klimat, dahloir gör det inte. Eftersom dahlior är så fina, så vill vi ha dem i alla fall - och det går om man bara skyddar dem för vår vinter som de inte är gjorda för att möta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.