|
Hejsan! Vi har ett gammalt hus som vi arbetat på både utvändigt och invändigt i tre år. De som bodde där innan har inte gjort något åt trädgården på säkert minst 25 år. Nu är det så att det finns ett antal fruktträd (klarbär, plommon, äpple, päronoch syrén) som är omgivna av en enorm buxbomshärd! De håller på att helt ta över och jag har sällan skådat något så livskraftigt! Vi klipper och klipper om och omigen under hela våren och sommaren, men de bara tar sig! Nu skulle vi vilja kunna använda denna yta till något mer. Kanske som en uteplats? Men också vill vi hjälpa frukt och blomträden som tycks kvävas av denna buske. Vad kan vi göra för att få kontroll över denna buske???? Någon som vet? Hälsningar Jenny
Ingrid på Västkusten
07-03-2004, 23:32
Sätt ut en annons å säljs dem - bli förvånad hur många som anmälder sig ;-)
Dum fråga - är Du säker på att det är buxbom och inte annat? Mina urgamla brukar inte växa så våldsamt alls så jag blir mordisk med sekatören? Har Du en bild?
Hälsar ingrid
 Nu blir jag lite osäker....Jag har för mig att jag tog reda på namnet för busken som i min värld tidigare hetat "smällbärsbuske"... Är rätt ny på det här området... Men om jag beskriver den så har den ganska runda små blad och blomman är pytteliten och rosa. Sedan framåt höstkanten blir det vita bär som man kan smälla! Var det buxbom den hette eller blandar jag ihop det??? Tyvärr är min trädgårdsbok kvar på landet... Hoppas någon vet! Tjohej/Jenny
Låter som om det handlar om snöbär, och den kallas väl ibland också för smällbär.
Snöbär = smällbär = Symphoricarpos albus, kan ses här: SNÖBÄR, bildOm det är Snöbärsbuskar du har, så skulle jag inte tveka att gräva upp dem och om du vill ha några kvar, plantera dem på annat ställe. Men de är svåra att bli av med...  Många rotskott skjuter de! Tycker nog att de "nästan kvävda" växterna har större värde att bevaras än Snöbären...
Ingrid på Västkusten
09-03-2004, 07:20
Aha snöbär!
Ja den annonsen svarar nog inte många på :-)
Gräv upp dem om Ni inte vill ha dem och lycka till!
Har själv sådana och jag ansar dem hejdlöst varje år :-)
Hälsar Ingrid
Tusen tack för att ni rätade ut mina frågetecken!! Nu ska vi gräva!! ...men det blir nog svårt, för de är som sagt överallt och har nog trasslat in sig i trädens rötter.. Risken är väl att man skadar dem också. Vi har faktiskt pratat om att köra med jordfräs, fast då riskerar man väl definitivt träden eller hur??! Det är helt klart ett problem det här. Vi vill så gärna rädda träden och syrenen har verkligen levt upp då vi började hålla buskarna nere. Det har kommit massor av syrenskott och den började även blomma (vitt!) och det gjorde den inte första året! Jaja, kampen fortsätter! Vi hörs säkert igen! Hejsvejs! Jenny
Gossen Ruda
09-03-2004, 21:24
Det finns ju en lösning till men då måste jag viska annars vaknar miljömaffian. Schhh! (Roundup)
Snöbär är inte helt lätt att utrota, man känner sig mer lyckad om man har målsättningen att hindra spridning och att minska dem gradvis över ett antal år. Att storgräva vid trädens rötter om buskarna växer i ett stort område under trädens kronor är inte så bra, då skadas alltför stora partier av trädens rötter på en gång. Samma gäller för växtgifter - träden riskerar att ta upp dem också.
Om du har möjlighet att först klippa ned dem långt ned mot marken och följa upp med gräsklipparen så kan du redan första sommaren hindra spridningen. Du kan innan du klipper ned dem dra upp dem ur jorden (ganska stor del av rotsystemet är ytligt) så gott det går, och därefter klippa ned allt grönt som sticker upp.
Gossen Ruda
10-03-2004, 07:56
Glyfosfat tas inte upp av växrötterna, misstänkar att molekylen är för stor för att passera cellmembranen.
Glyfosat är det verksamma ämnet i RoundUp och liknande medel. Det har inga problem att tränga in i växter, varken genom påstrykning på de överjordiska delarna eller genom rötterna.
Ofta lever trädens rötter med ett komplext utbyte med andra växters rötter, ed mikroorganismer och svampväxter. Inte sällan ympar trädens rötter sig samman. Kör man roundup i den ena går då glyfosaten in i den andra också.
Gossen Ruda
10-03-2004, 21:44
Nu skall vi inte starta fler animerade bekämpningsmedelsdiskussioner men jag betvivlar att växtrötter ympar sig samman hur som helst. I så fall borde det inte gå att ringbarka enstaka träd som står bland andra, men det funkar. Man skall inte måla fan på väggen överallt. Ett litet råd bara, håll isär svampar och växter. Nämn dom inte ens i samma mening annars blir mykologerna sura på dig.
Hej Åke, Hur trädens rötter ympar sig samman är en fascinerande historia, men den kan vi ta en annan gång. Det är sant att de inte ympar sig hur som helst. (Träd gör sällan något hur som helst...  hundra miljoner års utveckling, du vet). Hur ett träd överlever ett annat som ringbarkas om de har sammanympade rötter, beror helt på hur beroende det gjort sig av det träd som ringbarkas. Mychorrizasvampar är livsavgörande för träden i deras rotmiljöer och de delar dem friskt, liksom gynnar och kämpar om dem. Liksom de delar och slåss om näring, mikroorganismer och annat som både lever vid och i deras rotsystem. Kanske kan man dra en parallell med hur vi människor delar på luften vi inandas. Jag tar in 20% av syret jag andas, släpper ut resten som en annan kan ta... Om den andra röker får jag in det också. Om jag sedan får cancer eller inte liksom rökaren, beror på en massa faktorer. Ett träd som man dödar genom förgiftning påverkar andra med rötter i samma rotmiljö. Så långt tror jag även du och jag kan komma överens.
Hmm, plötsligt uppstod en debatt om bekämpningsmedel..... Jag måste erkänna att jag i mina uppgibnaste stunder har tänkt att använda vilka medel som helst!!! Nu är det dock så att det bär mig mycket emot, oavsett vad en sådan här debatt skulle komma till för slutsats (om en debatt kan göra det??...). Min filosofi är nämligen att oavsett om man kan bevisa att ett gift endast tar död på en sort, så tror jag att den lilla risk som ändå finns att det frigörs eller vandrar över till omgivande natur, räcker som argument mot. Därför, tycks det råd jag fått om att fortsätta hålla dem nere som det bästa hittills. Tyvärr måste jag tillägga att det där med att köra en gräsklippare nog är omöjligt, om det inte finns extrema varianter. Stammarna är nämligen väldigt grova och den gräsklippare vi har skulle gå sönder på 10 sekunder! Vi får nog försöka gräva upp dem så mycket som möjligt, och sedan kanske gå (återigen!) med en trädgårdstrimmer... Tack i allafall allihop! Och om nån skulle komma på en strålande lätt lösning, så tveka inte att höra av er Vårhälsningar Jenny
Gossen Ruda
11-03-2004, 18:37
Jag erkänner villigt att det var jag som startade sidodebatten. Tyckte det var ett tag sen jag och Cilla vädrade kuddarna i ett litet krig. Beträffande huruvida man skall använda Roundup eller inte bestämmer du helt och hållet. Valet är ditt och inte någon annans och inte myndigheternas heller. För att du skall kunna göra ett riktigt val krävs däremot att du får fullständiga och riktiga uppgifter och där kör miljömaffian mest med skrämseltaktik.
Beträffande ditt problem så är gräsklippare ett anternativ. Först kapar du ner alla stammar till jäms med marken. Sen kör du över med klipparen så fort nya skott dyker upp, innan dom hinner bli för kraftiga. Efter ett eller ett par år har snöbäret dukat under.
Ok! Tack Ruda, jag får ta i med hårdhandskarna helt enkelt! Vi kommer ha en del att göra helt enkelt.....För det är mycket ska ni veta!
Och apropå sidospåret, jag menade inte att kritisera. Det är alltid intressant med debatter!
M¨å väl, Jenny
CITAT (Gossen Ruda @ 11-03-2004, 18:37) Beträffande huruvida man skall använda Roundup eller inte bestämmer du helt och hållet. Valet är ditt och inte någon annans och inte myndigheternas heller. För att du skall kunna göra ett riktigt val krävs däremot att du får fullständiga och riktiga uppgifter och där kör miljömaffian mest med skrämseltaktik. Oh ja, ungefär som när miljömaffian hittade på samma skrämseltaktik vad gällde PCB och DDT...
Gossen Ruda
12-03-2004, 08:31
Var sak har sin plats. När man pratar om säkerheten i nya bilar blandar man väl inte in VW -55.
CITAT (Gossen Ruda @ 12-03-2004, 08:31) Var sak har sin plats. När man pratar om säkerheten i nya bilar blandar man väl inte in VW -55.   ... undras vad de har att säga om VW -04 (och glykosofat) år 2064... den som lever får se!  Unn
CITAT (Gossen Ruda @ 12-03-2004, 08:31) Var sak har sin plats. När man pratar om säkerheten i nya bilar blandar man väl inte in VW -55.  Världsrekord i långsökt jämförelse!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|