Full version: Vilken äppelsort?
Ann-Marie
Vi ska köpa ett nytt äppelträd till våren och jag funderar på vilken sort. Vi har Transparante Blanche men det är ju bara för mos, de är inte särskilt goda att äta och trädet håller på att dö, det har spruckit.
Vi har också ett Silva men det blir brunt innanför skalet och har fått skorv varje år vi har haft det.

Jag vill ha ett äpple som inte är sent eftersom vi inte kan lagra, som är gott till mos och som är lite knaprigt att äta på. Grannen har Astrakan men det är inte heller så bra tycker de, bara till mos.

Vi bor i zon 5. Har ni några tips?
Azur
Oranie kanske?

Ska dock säga att jag inte vet om det är resistent mot skorv.
Mia i trädgården
Signe Tilish och Filippa är väldigt god och ger stora äpplen vilket underlättar om man skall skala vid tillredningen!

Om de funkar i din zon och när de mognar kan jag inte helt, men goda och knapriga är de. Och Filippa är särskilt vacker när hon blommar, det ser ut som svävande blomsterbollar eftersom hon sätter blom på långa spjut/skott. Jättefin effekt.
Roggan
Oranie är ett gott äpple som går i zon V. Kolla gärna också efter finska och ryska sorter. Dessa är mycket härdiga. Fantastiskt fina sorter som ännu inte är så kända i Sverige. Gå gärna i på http://www.blomqvistintaimisto.com/
Tror att de skickar från Finland, men det finns många plantskolor i norr som tar hem från Blomqvist plantskola. Exempelvis Astral plant i Norrfjärden utanför Piteå.

Signe Tilisch och Filippa är tyvärr inte härdiga i zon V.

Finsk zon III är svensk zon V. (finsk zon+2= svensk zon)
Ann-Marie
Tack för era svar, jag ska kolla in länken från Blomkvists
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon