P-A Albinsson
08-10-2011, 17:31
I april ympade jag ett antal ympris på olika äppelträd. Jag använde endast vanlig eltejp. Flera av ymparna har tagit sig bra (några har växt lika mycket som trädets egna grenar -- drygt en meter). Jag tog bort tejpen idag och det ser bra ut så vitt jag förstår.
Ska jag göra nåt mer nu innan vintern?
Mia i trädgården
10-10-2011, 05:43
Grattis till lyckade ymp. Det är alltid kul att de när de tar sig. Jag är också nybörjare på ympning men jag tror inte du skall göra något nu innan vintern, det börjar bli lite sent för beskärning utan vänta till våren när du tar in dem en bit så de förgrenar sig istället för att bli väldigt långa spön.
De tfinns en väldigt bra bok om ympning av Anton Nilsson tror jag författaren heter. Kanske finns på ditt bibliotek att låna. Där står hur man gör efter ymparna tagit sig,
Lycka till
En meters tillväxt är extremt bra. Vad jag fattar är detta på träd och inte på grundstammar?
Det enda att göra är att ta bort tejpen och kolla att det håller för en småfågel att sitta på, och det brukar det göra efter sammanväxningen.
Sedan beskär du som övriga trädet. Man behöver inte skära för att träd ska ge sidogrenar, som gäller för vissa buskar.
Äppelträd ger sidogrenar utan människors inblandning och de är ofta perfekt placerade och hur varierar både på sort och individ.
P-A Albinsson
01-11-2011, 16:56
Tack för svaren! Lite sent att tacka, men jag hade inte insett att jag inte skulle få mail-notifiering när svar kom.
Ymparna ser fortfarande bra ut. Det var lite blött nån dag efter men inte längre.
Jag tog ympris från ett litet (ca 5 år) Katja och ympade direkt på två äldre äppelträd som jag inte vet vad det är för nåt.
Nu har jag fått blodad tand och ska skaffa mer sorterts ympris nästa år! Jag har även skaffat 3 nya äppelträd där jag precis planterat det sista (återkommer dock med en fråga där i nytt inlägg).
Jan af Lisö
02-11-2011, 16:42
CITAT (Cilla @ 10-10-2011, 22:00)