P-A Albinsson
08-10-2011, 17:31
I april ympade jag ett antal ympris på olika äppelträd. Jag använde endast vanlig eltejp. Flera av ymparna har tagit sig bra (några har växt lika mycket som trädets egna grenar -- drygt en meter). Jag tog bort tejpen idag och det ser bra ut så vitt jag förstår.
Ska jag göra nåt mer nu innan vintern?
Mia i trädgården
10-10-2011, 05:43
Grattis till lyckade ymp. Det är alltid kul att de när de tar sig. Jag är också nybörjare på ympning men jag tror inte du skall göra något nu innan vintern, det börjar bli lite sent för beskärning utan vänta till våren när du tar in dem en bit så de förgrenar sig istället för att bli väldigt långa spön.
De tfinns en väldigt bra bok om ympning av Anton Nilsson tror jag författaren heter. Kanske finns på ditt bibliotek att låna. Där står hur man gör efter ymparna tagit sig,
Lycka till
En meters tillväxt är extremt bra. Vad jag fattar är detta på träd och inte på grundstammar?
Det enda att göra är att ta bort tejpen och kolla att det håller för en småfågel att sitta på, och det brukar det göra efter sammanväxningen.
Sedan beskär du som övriga trädet. Man behöver inte skära för att träd ska ge sidogrenar, som gäller för vissa buskar.
Äppelträd ger sidogrenar utan människors inblandning och de är ofta perfekt placerade och hur varierar både på sort och individ.
P-A Albinsson
01-11-2011, 16:56
Tack för svaren! Lite sent att tacka, men jag hade inte insett att jag inte skulle få mail-notifiering när svar kom.
Ymparna ser fortfarande bra ut. Det var lite blött nån dag efter men inte längre.
Jag tog ympris från ett litet (ca 5 år) Katja och ympade direkt på två äldre äppelträd som jag inte vet vad det är för nåt.
Nu har jag fått blodad tand och ska skaffa mer sorterts ympris nästa år! Jag har även skaffat 3 nya äppelträd där jag precis planterat det sista (återkommer dock med en fråga där i nytt inlägg).
Jan af Lisö
02-11-2011, 16:42
CITAT (Cilla @ 10-10-2011, 22:00)

En meters tillväxt är extremt bra. Vad jag fattar är detta på träd och inte på grundstammar?
......
Är det verkligen extremt bra ?? För mig låter det som att träden blev "övergödslade" med kvävegödsel. Jag trodde att optimalt var 20 - 40 cm tillväxt på yngre träd på A2. Riskerar inte träd med extrem tillväxt frostskador och kräfta i slutändan ??
P-A Albinsson
02-11-2011, 21:53
CITAT (Jan af Lisö @ 02-11-2011, 16:42)

Är det verkligen extremt bra ?? För mig låter det som att träden blev "övergödslade" med kvävegödsel. Jag trodde att optimalt var 20 - 40 cm tillväxt på yngre träd på A2. Riskerar inte träd med extrem tillväxt frostskador och kräfta i slutändan ??
Aha, intressant. Men jag har inte gjort nåt i gödslingsväg så länge jag bott här så jag kan inte minska det...
Optimalt för nyplanterade äpplen på A2 är nog mellan 40-100 cm, dvs efter en säsong när de etablerat sig. Åtminstone om träden står i en zon de klarar. Efter några år kan de lugna sig, men så lite som 20 cm ska de dröja med till de blir medelålders!
Sant att unga träd ofta fryser/torkar in i topparna, men det kan också nysatta göra som inte haft god tillväxt alls. Har med att göra att de inte acklimatiserat sig tidsmässigt för avmognad mm eller för att de inte etablerat sig ordentligt i marken och därför inte hunnit med det nödvändiga i kronan. Också träd som lider av vattenbrist kan få svårt med avmognaden.
Får man en tillväxt på 100 cm och 10 cm torkar in skulle jag ändå vara glad. Om tillväxten inte var blåkorn-initierad alltså, dvs att marken var konstgödslad med för mycket kväve. För då uppstår ofta problem i framtiden, som t ex kräfta.
Här var det alltså fråga om en ymp i ett vuxet träd, gammalt eller ungt?
P-A Albinsson
07-11-2011, 14:31
CITAT (Cilla @ 07-11-2011, 11:28)

Här var det alltså fråga om en ymp i ett vuxet träd, gammalt eller ungt?
Jag tippar på 20-30 år gammalt.
Jag satte ympen på en liten grenstump som kommer upp mitt i trädet (det har flera grova grenar nästan nere från marken) så det kan bli rätt fränt med en ny mitt med röda äpplen och gröna runt om.
Att det kan funka att ympa på riktigt gamla träd såg jag hos en granne som spenderat en del tid med ett gammalt jättestort frösått äppelträd med massor med ympar överallt så det numera är som en helt ny sort.
Jo, det är inte åldern utan vitaliteten i trädet som avgör om ymparna ska klara sig och kunna utvecklas.
Om du kan och vill, fota gärna! ddet är inte alltid man ser 1 meter långa ympar i ett 20-30-årigt träd.
P-A Albinsson
07-11-2011, 15:21
CITAT (Cilla @ 07-11-2011, 14:37)

Om du kan och vill, fota gärna! ddet är inte alltid man ser 1 meter långa ympar i ett 20-30-årigt träd.
Inte lätt att ta kort så man ser men här kommer ett:
[attachment=65986:ymp.JPG]
Ja här har de tagit sig bra! Tack.
Trädet i övrigt ser inte ut att ha strålande vitalitet, det är hårdkapat och rätt av på flera ställen. Men du kanske tänker dig att byta ut kronan mot andra sorter, och har barkympat i kapställena också?
Ympar som sitter centralt, i stammens förlängning och som har ljus vill gärna bli topp och det är intressant att trädet ser ut att ha satsat mer på din ymp än på någonting annat, så väl som du placerat den.
P-A Albinsson
08-11-2011, 23:18
CITAT (Cilla @ 08-11-2011, 12:17)

Trädet i övrigt ser inte ut att ha strålande vitalitet, det är hårdkapat och rätt av på flera ställen. Men du kanske tänker dig att byta ut kronan mot andra sorter, och har barkympat i kapställena också?
Det är tyvärr jag som misshandlat trädet. Jag har byggt till huset och trädet är för nära entrén nu så jag var tvungen att göra det mindre i omfång. Jag hoppas dock att ympen ska ta sig bra och låta trädet växa rakt upp en bit istället.
P-A Albinsson
17-03-2012, 08:41
Angående ymparna som vuxit dryga metern i fjol; jag läste en artikel på nätet (som jag inte hittar nu) att man ska korta ner dem till 30 cm för att de inte ska bli gängliga och veka. Hur gör ni?
Som alltid - man kan inte säga att alla grenar ska kapas med bestämd längd. Om det är en gren som inte befinner sig i tillräckligt ljus t ex, så är det bättre att den får sträcka sig utåt en bit.
På din bild ser det ut som att dina ympar har mängder med ljus. Jag skulle kortat in dem ganska ordentligt för att de skulle få mer styrka, dvs bli tjockare i förhållande till längden bland annat. Nu på vårvintern, för att stimulera tillväxt som beskärning nu gör.
P-A Albinsson
17-03-2012, 12:56
Ok. På bilden är det bara en ymp (där två av knopparna tagit sig och blivit långa grenar). Min tanke var att det ska bli en ny mittenstam. Då kanske den mest upprätta får vara som den är men att man kortar in den andra? Växer en gren mycket mer på tjockleken om man kortar ner den alltså?
Ja om det ska bli ny mittstam så är det bara att låta den vara, kanske tom staga den.
Träd växer på längden och bredden så mycket som de har vatten närring, genetisk förmåga mm till. Men en gren växer alltid på bredden, och om man skär av den på längden blir den tjockare i förhållande till sin längd och därmed "stabbigare".
P-A Albinsson
05-01-2013, 11:01
Ympen växte nästan lika mycket denna säsong och är nu 2 m lång och vid ympstället är grenen nu 2,5 cm i diameter. På två säsonger har man från en liten ympkvist fått ett nytt äppelträd.

Jag har inte beskurit trädet och det har varit fint med äpplen och sett friskt ut. Vattnade på våren och tog bort grässvål och gödslade med hästskit. Katja-ympen är klart högst och har nu börjat få sidogrenar högst upp. Ympen hade från början två knoppar som tagit sig lika mycket. Jag band ner den ena och vips så blev det världens skillnad på tillväxten dessemellan (se grenen som pekar höger i bild).
De (av okunskap) avkapade grenarna på originaldelen av trädet har nu fått som kvastar med nya grenar. Ska jag börja glesa upp dessa kvastar i år för att försöka få tillbaka fasonen på trädet? Trädet såg som sagt riktigt friskt ut under säsongen.
Kanske blir det Katja-äpplen i år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.