Full version: Extra lampor
Beatis
Jag har en paprikaplanta som jag satte från frö (paprika köpt i affären) i somras. Jag vet att det är alldeles för sent, men jag gjorde det bara för att testa. Nu är en av plantorna ca 40 cm hög, tre blommor har slagit ut och det är massor med knoppar på väg. Det hade varit så himla tråkigt om den dött nu under vintern. Jag har den i söderfönster så är det väl sol så får den det på sig, men dagarna blir ju kortare och kortare så tillslut räcker det väl inte med ljus. Så nu funderar jag på vad jag ska göra för att hålla den vid liv och förhoppningsvis få nån frukt (åtminstone hålla den vid liv så jag kanske jag få paprika nästa år). Är det hopplöst? Jag har funderat på om man kan köpa nån slags lampa så den får lite fler ljusa timmar. Finns det några speciella lampor man kan köpa? Helst inte jättedyra...
Jag har även en busktomat (Totem) som det skulle vara kul att hålla vid liv. Den har börjat få nya blommor.

Har jag några chanser att lyckas?
rosita
Om det ska funka, så måste du ge den ljus minst 12 timmar/dygn. Jag tror inte att du får frukt på den i vinter ändå. Men du kan få den att övervintra och få tidigare frukt nästa år. Och du måste se upp så du inte får ohyra som t.ex. spinn eller bladlöss.

Du kan sköta tomatplantan på samma sätt.

Lycka till!
PMK
Självklart har du chans att lyckas, det är faktiskt ganska vanligt att övervintra chiliplantor och de måste därför också gå med paprikor.

Lågenergilampor med högt kelvinvärde låter väl som det smidigare för din del! smile.gif
Anja Danmark
Jeg har tre chiliplanter under LED-lys nu. De blev sået d. 4. juni, og der er 4 cm store frugter på Jalapenoen nu.

Så hvis de får lys nok, kan de sagtens give frugter i løbet af vinteren...

Den ser sådan ud lige nu:

[attachment=65435:jalapeno_101011.jpg]
Beatis
Tack för svar.

Men vad är den billigaste, men samtidigt energisnålaste metoden? Vad innebär ett högt kelvintal? Funkar det med vanliga lågenergilampor?
addo
rött ljus = lågt kelvin
blått= högt

Växter gillar en blandning av en stor andel blått och en hyffsat stor andel rött spektra i sitt ljus. Belysning gjord för växter brukar hamna krinng 10 000 kelvin i färgtemperatur.

Vanliga glöd och lågenergi lampor brukar ligga på 2300 K vilket innehåller lite för lite blått för att fungera bra, jag skulle satsa på en dagsljuslampa 6500 K, tex min egen favorit: Kjell & Companys "studiolampa för digitalfoto" (23W), annars fungerar alla lampor med dagsljusspektra bra. Om du vill ha ett ännu bättre spektra så finns det massor av akvarielysrör för växter, där är nog sylviana aquastar bäst. Sen kan man bli ännu nördigare om man känner för det.

Tänk på att det bästa sättet att spara el är att lägga pengar på en riktigt bra reflektor till lampan, annars eldar man för kråkorna. Kjell & Co:s lampa som jag nämde har för övrigt en inbyggd reflektor.
Iren
CITAT (Beatis @ 11-10-2011, 12:44) *
Tack för svar.

Men vad är den billigaste, men samtidigt energisnålaste metoden? Vad innebär ett högt kelvintal? Funkar det med vanliga lågenergilampor?

Jag har hittat 36W lågenergirör med 6500 K hos Hornbach, dom kostar runt 30. Finns även 18W hos Biltema. Hornbach har även billiga armaturer runt hundringen. Jag har använt dom både för uppdrivning i vintras o stödbelysning för övervintrare. Fungerar bra tycker jag... Har nu 4st 36 W i orangeriet för stödbelysning (övervintring chili o medelhavsväxter) i vinter så jag får se hur det fungerar, kan säga att det är ljust därinne i alla fall rolleyes.gif
imjoh
Den studiolampa för digitalfoto som addo skriver om skulle den passa även till citrusarna.
addo
CITAT (imjoh @ 12-10-2011, 11:35) *
Den studiolampa för digitalfoto som addo skriver om skulle den passa även till citrusarna.

Ja, skillnaden mellan vad olika växter föredrar för ljusspektra är försumbar. Så den går till det mesta.
imjoh
Behöver belysa ca 150x100 cm, täcker en lampa det eller behöver jag fler. Det blir lite dagsljus från ett fönster.
addo
Ja det skulle jag tro.
imjoh
Då blir det inköp av en sådan i helgen.
imjoh
Idag kom jag äntligen till Kjell & co och och fick köpt lampan, den var ju riktigt snygg. Tack för tipset.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon