växtfreak
09-10-2011, 14:17
[attachment=65412:2010_2011_pil_002.jpg]Hej! Jag nu är det full fart i trädgården. I natt var temperaturen på 0 och krukväxter ska in för vinterförvaring. Vill beskära ett högt träd men vet inte vad det är för sort och hur man tar bort eller hur långt ner man beskär. Är det någon som vet vad detta är? Liknar något slags pil.
Tacksama för svar
Växtfreaken
Ser ut som någon pil och i så fall bör du beskära i vår.
växtfreak
11-10-2011, 16:04
Tack, för svaret! Undrar hur man beskär. Busken/Trädet har många stammar som kommer från jorden, tunnare och tjockare, tätt, tätt. Säkert är den 4 - 5 m hög och yvig.
Växtfreaken
Du kan kapa allt några cm från marken om du vill eller så "friserar" du en bit upp och då kommer det att bryta ut nya skott där.
Det du klipper bort kan du peta ned i marken så får du nya plantor.
Huggorm
11-10-2011, 16:16
Det är väll som sagt något slags pil, men den såg nästan lite ut som en bambu.
*Stintan*
11-10-2011, 17:31
Det ser ut som den salix man odlar för energiförbrukning. Kapas på våren som ovan sagts och grenarna kan användas till allt möjligt t.ex.
http://www.salixprodukter.nu/produkt.html
Huggorm
11-10-2011, 18:01
Korgvide (salix viminalis)? Ja, det är nog en bra gissning
Crazy4Flowers
14-10-2011, 21:44
Jag har också en massa pil på gården som borde beskäras, är det verkligen optimalt att ta till våren?? Känns som om det vore bättre att klippa till dom nu.
Huggorm
15-10-2011, 08:59
Optimalt är att ta det på sensommaren eller tidig höst, juli-september. Då är trädens växtkraft som störst, och de kan snabbt bilda en yta på såren som hindrar sjukdomar från att tränga in. Jag vet inte om träden somnat in helt nu när det är frost om nätterna, men bor man långt söderut så funkar det kanske fortfarande.
De flesta salix bör beskäras på våren eller tidig sommar.
Detta enligt min beskärningsbok och det har jag även hört andra säga so kan det där med pil.
Dock har jag sågat ned en hel pilkoja längs med fotknölarna i september för flera år sedan och det funkade det med. Men det var kanske inte det mest optimala.
CITAT (växtfreak @ 11-10-2011, 17:04)

Tack, för svaret! Undrar hur man beskär. Busken/Trädet har många stammar som kommer från jorden, tunnare och tjockare, tätt, tätt. Säkert är den 4 - 5 m hög och yvig.
Växtfreaken
Att det ser ut som kvistarna kommer från jorden beror säkert på att det funnits en stam från början, som kapats långt ner och sedan har det kommit nya skott från denna första stam. Pil tåler jättehård beskäring och slår nya skott igen. Som sagt, när du klipper den (till våren) kan du sätta grenarna i marken och om du vattnar tillräckligt får du fler pilar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.