Full version: Övervintra Scotsman?
Nephele
Jag har en the Scotsman i kruka på uteplatsen som jag funderar på hur jag ska övervintra. När jag köpte den stod det zon 4 på lappen, men har på andra ställen sett zon 2? Jag bor i zon 4. Förra vintern dog min scotsman så jag fick köpa ny i år.
Vi har fristående garage och förråd utan isolering, där blir det troligtvis alltför kallt. Kan jag packa in den på nåt bra vis så att den kan övervintra där ändå? Eller ska jag ställa den i svärföräldrarnas garage, de trodde det höll 10 grader där? Lite osäker på om det stämmer.

När ska jag ta in den? Det börjar närma sig 0-gradigt nu om nätterna, den har nyligen utvecklat nya blad på flera ställen. Funderar på om den antingen ska få stå kvar i krukan (liten lindesbergskruka) eller om jag ska gräva upp den och packa ned i en frigolitlåda? Vill verkligen att den ska överleva denna gång!
Ezereht
Det är en teroshybrid, dom brukar klara zon 2-3. När en ros står i kruka är det oftast värre än att vara nedgrävd för det blir hårda temperaturskiftningar.

I zon 4 är det nog kört att övervintra den om du inte har en matkällare eller annat frostfritt men svalt utrymme.

Men du kan ju köpa dig en ny varje vår, om du gillar den mycket. Sånt får man göra wink.gif

Om du ändå vill pröva skulle jag ävntat till det varit minus några gånger, men inte så mycket, så att den vintrar in. Möjligen ställa något under botten, frigolit eller så. Sedan när den är i vila frigolit eller bubbelplast runt om krukan och möjligen någon väv runt själva rosen.
Kajsa
Skulle ställt in den i ert kalla förråd, det blir inte lika kallt som ute, ingen blåst. Ställ krukan på frigolit, tidningar och sno in den med vinterväv, gammal matta eller vad du har, det blir inte blött där inne. Tror det bör gå bra, lite minusgrader tål även en klen ros.
Garage med + 10 grader kommer rosen växa och få långa skott.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon