Sådär då, igen.
Hur blir det i år, blir det något julfirande? Är julen en självklarhet eller något du valt att plocka bort?
Flemming
09-10-2011, 17:33
Avskyr högtider och på den tiden av året längtar jag bara till våren...
Svaret får bli Njae eftersom jag pyntar lite men inget julbord för min del...
andersen
09-10-2011, 17:38
Gillar inte att fira något överhuvudtaget,det vi gör är att familjen träffas och äter lite mat,barnen får lite klappar, men det känns mera oviktigt ju äldre jag blir.
Huggorm
09-10-2011, 17:42
Jag firar helst inte heller jul. Men det gäller ju att jobba, resa bort eller på annat sätt sysselsätta sig, för det känns lite fattigt att spendera julen ensam hemma framför datorn...
Ju äldre jag blir desto mer uppskattar jag julen. Sen min syster fick en sladdis kommer jag att försöka fira de flesta jular med hennes familj. Det var länge sen vi hade smått i släkten.
Meriona
09-10-2011, 17:56
Här gör vi som vi vill, dvs vi firar lite jul redan nu. Det började med att sonen började deklamera "tomten" vid middagen och sen satte vi på en julskiva.

Iår ser jag för första gången fram emot jul på länge, det har varit några konstiga och deppiga jular emellan, men nu känns det äntligen bra.
Natur liv
09-10-2011, 18:12
Julen är väl mest att träffa släkten i olika omgångar hit och dit. Äta mat, prata och umgås. Trevlig tradition det här med maten, men allt kommersiellt skulle jag gärna avstå från. Kommer inte att delta i julrushen, vi har julbord inbokat första helgen i december och samma helg ska allt i presentväg vara avklarat.
Sedan kan man bara gotta sig i matförberedelser. Jag har ännu ingen aning om var jag är på julafton, vilken dag jag firar jul med barnen, sambons barn eller hans släkt. Det enda jag vet är att vi antagligen träffar min släkt i trettonhelgen ... det har vi gjort i många år.
malarmaster
09-10-2011, 18:12
julfirande brukar bli att syskonen med familjer samlas hos mor o det äts julbord o delas ut klappar till numera mest barnbarn,tomten måste också komma o skrämma skiten ur de yngsta.
men något som blir mer tydligt för varje år är nästkommande jul,finns mor? hur skall nästa jul gestalta sig?
denna tradition närmar sig slutet,något som för mig förtar lite av glädjen att träffa alla. Ulf
Åsa, mälardalen zon 2
09-10-2011, 18:53
jovisst firar man ju jul brukar dock bara bli mina föräldrar, jag och syrran + alla hundarna. de som brukar ha roligast när det gäller julklappar är nog hundarna, ofta får man ju mest sånt som presentkort själv under jular och födelsedagar. Men jag är tacksam ändå finns ju många som inte har nån att fira jul med.
Eva i Skåne
09-10-2011, 19:21
Jag tycker det är lite mysigt med pynt och ljus, men vi har inga barn i familjen så det blir inte som förr med tomte och en massa paket. Jag skulle gärna skippa klapparna och hysterin, men lite mys, god mat - efter egen smak, och umgås med familjen tycker jag är trevligt.
På senare år har mina föräldrar och våra vuxna barn varit hos oss. Fler blir vi inte så det är stillsamt.
I år tycker jag det ska bli lite spännande att pynta i en ny bostad. Tidigare hade var sak sin plats, men nu får man tänka om. Massor av saker kommer bli över eftersom vi har färre rum och fönster att pynta nu och redan tidigare fanns det mycket som inte kom fram längre sedan barnen vuxit upp.
Brukar ni ta semester i samband med julen "bara" för att vara hemma och mysa?
Jag brukar ha veckan mellan jul och nyår. Förr var det veckan före jul för att hinna med alla förberedelser tillsammans med barnen, men nu har lugnet infunnit sig - i väntan på eventuella barnbarn.
Huggorm
09-10-2011, 19:31
Jag vill helst inte vara ledig i mellandagarna, det är ju meningslöst att vara ledig mitt i vintern. Bara en massa snö och kallt, då kan man lika gärna jobba. Men där jag jobbar nu kör de efter industrisemester, så jag kanske blir tvungen i alla fall
kerstin z5-6
09-10-2011, 19:41
Ja jag firar, MER JUL är mottot fast 1 januari åker allt ut!
ingrid fuxwall
09-10-2011, 20:15
Det blir en konstig jul, första gången utan både sambon och lilla mor så jag röstar för att skippa den helt.
Tror att jag ska strejka och sova bort den
CITAT (ingrid fuxwall @ 09-10-2011, 21:15)

Det blir en konstig jul, första gången utan både sambon och lilla mor så jag röstar för att skippa den helt.
CITAT (ingrid fuxwall @ 09-10-2011, 21:15)

malcolm
10-10-2011, 08:26
Julen kommer att passera tämligen obemärkt hemma hos mig, förr om åren åkta vi till min mamma och firade där men nu finns hon inte längre och det blir väl bara jag och sonen som "firar" här hemma. Upptäckte dessutom förra julen att jag tröttnat på julskinka så det blir inte ens en sådan men sonen skall i alla fall få en lite julklapp sedan får vi se om de elektriska adventsstakarna kommer upp eller inte.
Ugglemormor
10-10-2011, 10:25
Det blir inget firande för oss. Kommer att ta det lugnt med familjen. .....

Dock överraskar vi varandra med "behövliga" julklappar, max 2 brukar det bli och det man vill/behöver för tillfället. ....

Men ingen julgran eller annat dingelidong.....
tomas99
10-10-2011, 11:48
Nej, skulle aldrig falla in och fira jul, vi gör inte det.
Här firas det så mycket jul som man bara kan !vi får en halv gris snart då ska det baltas och göras saker av den ,sedan bakas det slaglimpa från ett recept som gått i arv sedan början på 1900-talet vi älskar julen här och sätter upp massor av juleljus ute tex julgardiner pynt mm.Julafton åker vi till dottern med familj de har tre barn smidigare att vi åker till dom vi släktingar.I år kommer alla hit på juldagen

blir väl lutfisk bla och skinka doppe sill Älgtunga OCH Nubbe

ska sägas att vi tagit bort mycket på julbordet efter som många inte åt tx leverkorv mm;)Personligen så tycker jag att julen är barnens högtid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.