belov
Har för första året en buske med amerikanska blåbär ( corymbosum Jersey) som ska övervintras i trädgården på småländska höglandet. Har läst att den kan vara sköldkänslig. Någon som vet mer om detta och om vad man kan göra för att hjälpa den att klara den kalla vintern här?

Tack på förhand!
Natur liv
På jobbet har vi amerikanska blåbär och de övervintrar utomhus utan att vi gör något särskilt. Fast de står förstås i lä bredvid växthuset, så lite skyddade är de. Jag jobbar i Stockholms län, vet inte om det är bättre eller sämre klimat än småländska höglandet.
kerstin z5-6
De går bra i Västerbotten utan skydd.. tror inte du behöver göra ngt spec med dem .
fvd
Jag har 22 buskar med amerikanska jätteblåbär av olika sorter. Den äldsta är 30 år gammal och ingen av buskarna har frusit. Det är det mest lättodlade jag någonsin har provat och de ger fantastiska skördar utan någon skötsel alls. Jag har inte din sort men jag bor i blåsiga Halland så din borde också klara sig bra.
Peztis
OJ! Du måste verkligen gilla de stora blåbären med 22 st buskar! biggrin.gif
fvd
Ja det gör jag det beror på att jag är uppväxt med det. Vi plockade alltid bär i skogen och hade hela vintern och så fick vi frisk luft samtidigt. Numera kan jag inte gå i skogen p g a min hälsa så jag planterade en blåbärsskog hemma.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon