neubeck
10-10-2011, 08:19
Hej.
Jag har precis köpt lite nya sticklingar och har googlat runt för att samla skötselråd. Ett av de råd jag hittade var att alltid ha "Bayers Advanced Rose and Flower Care" till hands. Den innehåller "imidacloprid, insecticide, fertilizer och fungicide" och sägs rädda de mest svåra växter från att dö. Så jag undrar om det finns någon svensk motsvarighet?
Självklart tror jag ju mest på att istället skapa rätt förutsättningar för växten istället, men kanske kan det vara bra att ha om man inte riktigt hunnit lära känna sin växt ännu. Framförallt om man betalat mycket pengar för den.
Tack på förhand.
Mvh
/Ana
Åsa, mälardalen zon 2
10-10-2011, 11:21
Imadocloprid är inte växtnäring det är bekämpningsmedel mot sånt som bladlöss, finns i ex. provadoprodukterna (sticklingar kan dock vara lite känsliga mot bekämpningsmedel). I provadopinnarna finns liet gödning men det är mest ett hjälpmedel för att transportera bekämpningsmedlet inne i växten. (sticklingar brukar dock inte behöva gödning alls ofta skadar det mer än hjälper)
neubeck
10-10-2011, 13:04
Hej.
Ok, tack för tipset. Då ska jag vara försiktig.

Mvh
/Anna
Och insecticide betyder insektsdödande medel och fungicide svampdödande medel. Så det verkar vara mer bekämpningsmedel än näring. Någon sorts universalmedicin för diverse växtåkommor kanske? Kan ju vara praktiskt när man inte riktigt vet vad som är fel.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.