Full version: Odla vindruvor
Thomas druva
Liten fråga,;
Smugglade med två olika sorters pinnar (en blå vindruva och en grön) från Asiatiskt land i våras.
bägge har rotat sig under sommaren i en jättekruka och den blå gav två mycket goda klasar feta druvor.
Vad kan de heta ?
Kan de överleva på balkongen?
Hur gör jag för att de ska överleva vintern bäst?
De är nu över två meter höga, en riktig liten djungel.
Bengt i Särö
CITAT (Thomas druva @ 10-10-2011, 10:28) *
Liten fråga,;
Smugglade med två olika sorters pinnar (en blå vindruva och en grön) från Asiatiskt land i våras.
bägge har rotat sig under sommaren i en jättekruka och den blå gav två mycket goda klasar feta druvor.
Vad kan de heta ?
Kan de överleva på balkongen?
Hur gör jag för att de ska överleva vintern bäst?
De är nu över två meter höga, en riktig liten djungel.

Hej Tomas druva.
Det går inte att förvara den ute i en kruka på balkongenden fryser sönder i röterna.
Den bör tagas in i på något frostfritt ställe,och de går inte att gräva ned i jorden ute för då fryser grenverket
för man vet inte vilken sort det är.
Tänk på att du behöver bara ha kvar själva vinstocken.

Bassam
Hej

Asien har inte kallt väder Som Sverige, behöver därför inte bryr sig om resistans sorter för kyla så jag råder dig övervintra dem bort från kyla och frost.

H.Bassam
Huggorm
CITAT (Bassam @ 12-10-2011, 14:31) *
Hej

Asien har inte kallt väder Som Sverige, behöver därför inte bryr sig om resistans sorter för kyla så jag råder dig övervintra dem bort från kyla och frost.

H.Bassam

Sibirien ligger också i Asien, och där blir det -50. Vi vet ju inte vart han fått tag på de där plantorna, Asien är stort.
RibesRubusVitis
Jag förvarar massor av vinrankor i stora (plast)krukor utomhus över vintern, och alla har överlevt hittills. De som dog stod inuti mitt lilla växthus där det blir enorma temperatursvängningar. Är krukan liten, kan det hjälpa att vira in den i bubbelplast eller ställa den i en större låda med isolering emellan.
De flesta sorter överlever en normal vinter i södra Sverige. En annan sak är att inte alla sorters druvor hinner mogna en normal sommar.
Alexander-VG-zon3
Jag har en medelhavsvindruva i trädgården, stocken klarar vintrarna utan problem. Däremot så fryser all tillväxt bort. Sedan till hösten har den växt en 2-4m som sedan fryser bort igen ner till stocken, har den mer som nåt vackert än nåt som ger vindruvor. Mormors zilga tar istället över.

Har övervintrat Vitis vinifera ''Boskoop Glory'' på min balkong här i zon 3-4, utan skador. Men blev inga druvor så den har sedan övervintrat i en källare (där den istället var för varmt och mörkt så den hann växa 3-4m på en vinter) men då blev det druvor. I år har jag satt den på friland här, då den blev för ''jobbig'' att ha i kruka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon