Full version: Pilträd
Synnöve
Har två stora pilträd på tomten. De är högre än huset, som är ett tvåvåningshus och de står bredvid varandra med ca 3 meters mellanrum. Det ena trädet står ca 3 meter från husknuten. Jag tror att de är lika gamla som huset som är från 30-talet och toppen på det ena plus flera stora grenar är döda. Träden skuggar nästan hela tomten och jag skulle vilja ta bort dem eller såga av dom till två meters höjd. Frågan är då om det kommer att växa ut nya grenar i toppen eller kommer det att växa ut nya grenar vid marken om jag sågar ner dem helt? Om det växer ut nya grenar i toppen gör inte så mycket, annars tänkte jag ha dem som stöd för klätterväxter eller så. Kanske någon vet här i forumet? unsure.gif
Gossen Ruda
Kapar du vid roten så kommer det förmodligen upp rotskott. Likaså kan det skjuta ut nya skott om du kapar stammen en bit upp fast säker är jag inte. Du kan ju ringbarka träden och vänta tills dom dör helt innan du kapar på lämplig höjd. Som växtstöd duger döda högstubbar ett tag. Nackdelen med pilar och liknande är att en del sorter inte blir så långlivade men blir trots det för stora för trädgårdar.
Cilla
Pilar kan skjuta rotskott om de kapas i stamhöjd, eller så att merparten av bladverket tas bort. Fäller man en pil helt nere vid stubbnivå kan man vara närapå säker att rotskott skjuter upp från rotsystemet.

Vill man garantera sig mot rotskott vid borttagning av trädet är det ringbarkning som gäller och att vänta ut pilen 1-3 år till dess att reservkrafterna i trädet tar slut som gör att bladen inte kan spricka ut längre. Detta är tecknet på att även rotsystemet tappat kraften.

Vill man garantera sig mot rotskott vid kraftig beskärning bör man göra en rotbeskärning i samband med kronans beskärning.

Ett annat sätt är att utföra beskärningen i trädet och sedan ta bort rotskotten som uppstår. Har man gräsmatta runt omkring kan man klippa bort dem, men för det mesta brukar trädgårdsägaren tycka att rotskotten blir ett problem.
Synnöve
Tack Cilla och Gossen Ruda för tipsen om ringbarkning. Jag får väl vänta och se vad som händer efter att jag kapat dem. Vad som helst är bättre än att ha dessa jätteträd i trädgården. biggrin.gif
Cilla
Ja vad som är bäst kan bara du bedöma. Det kan dock vara bra att veta att rotskott från pil kan dyka upp långt ifrån trädet - ofta där det på ytlig ivå, 20-30 cm ned - finns gott om syre och näringsrik jord. Extremen som jag sett på bild är en pil som skjöt rotskott 40 meter från trädet i en fotbollsplan. Vanligare är att rotskott slår upp i en radie på ca 20 meter i diameter. I början växer dessa normalt 1-2 meter per växtsäsong.
Magnus G
Hej alla..

På tal om pil så har jag planterat en liten pilhäck hemma. Då en stor pil på grannens tomt knäcktes i en storm så med hans tillstånd så tog vi tunna grenar( skott).
Vi tryckte ner dessa stumpar, de var ca 30 cm långa, i rabatten där häcken ska vara och nu ett år senare så har alla skotten tagit sig riktigt bra.

Vi får väl se om det blir någon bra häck av dessa pilar eller ej.

MVH Magnus
Synnöve
Cilla!
När jag flyttade hit för tre år sedan var det fullt med rotskott i gräsmattan. Jag drog upp dom så fort dom visade sig och sedan har jag också klippt av dom med gräsklipparen. Förra sommaren kom det inte upp några så kanske har jag lyckats få bort dom!? rolleyes.gif
Magnus G!
Jag har också funderat på en pilhäck istället för den gamla och fula caraganhäck som jag har nu. Kanske att jag skulle ta skott från pilträden till detta!? unsure.gif Men det tar väl kanske för lång tid innan de blir så långa så man kan fläta ihop dom? Tack för tipset ändå! smile.gif
Cilla
Synnöve - jag har varit med om både att pil kommit upp många år efter fällning, men också som du att man lyckas med mekanisk bekämpning relativt snabbt. När jag tänker efter har jag nog varit med om fler gånger då det bara tagit ett år år än att rotskotten återuppstått många år i rad. (Annat är det med plommonträdens grundstammar - de är närapå helt omöjliga... fast man sällan hör varningar om dessa!)

Om du tar pilskott och får fräs på dem går det snabbt att få upp dem. När de rotat sig och om de inte har för torrt växer de med mer än en meter per år. Hittar du halvmetern långa skott kan du börja fläta på en gång.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon