Full version: Övervintring
BigDaddy
Är det dags att börja tänka på att plocka in medelhavsväxter osv?
Jag har börjat plocka in på den inglsade altanen men där är åandra sidan lika kallt i princip.
Så jag skulle återigen behöva hjälp med hur följande växter ska övervintras & när det är dags att plocka in. Bor i Göteborg.

* Valnöt
- 2st har jag varav den ena har tappat alla löv & den andra nästan bara gula löv. Såddes från frö på försommaren & står i krukor.

* Oliv
Äkta + frösådda

* Citrusar
- Apelsin, citron, lime, kumquat, & mkt mer. Både äkta & frösådda.

* Kryddor
- I krukor. Timjan, Oregano, Rosmarin, Mynta m.fl.

* Avokado
- Krukor, 2st, frösådda. 1 resp. 2 år gamla drygt.

* Rosépeppar
- Har 2st kvar nu. Dryga året gamla. Blivit rätt stora.

* Fikon
- Tyvärr bara 2 sorter kvar. Bornholm & jag tror Black Turkey. Jag har en på friland jag tänkt testa där men resten står i krukor. Börjar bli orolig för det är nog bara 1st av ca 6-7st som börjat få gula blad. Det är en Bornholm. Visst är det bra ju tidigare de får gula löv?
Ska de stå kallt tills bladen fällts?
Hur ska de stå sedan?

* Mullbär
- Krukor. Vill hade i krukor första året.

* Fläder
- I krukor.

* Lavendel
- I krukor

* Smultron
- I krukor

* Vinranka
- En satt på friland men den andra i kruka. Ska vara en härdig sort. Krukan är grymt stor så vetefasen om den går att flytta. Står på inglasad altan.
Den skulle jag helst vilja ha där men hur är bästa förutsättningarna där för den?

* Kiwi
- Frösådda i krukor

* Passionsfrukt
- Frösådda i krukor

* Ej rotade sticklingar från:
- Apelsin
- Citrontörne
- Lime

Jag har säkert glömt en massa. Vissa är vanliga inomhuskrukväxter jag inte vet vad de heter.
Jag hade önskat att så många det bara går fungerar att ha antingen mörkt el skyddat på den inglasade altanen så jag slipper grisa ner för mkt inomhus.
Blir jäkla bökigt inomhus & tar plats.
Men de som måste in tar jag självfallet in men helst om det går på altanen.
Alexander-VG-zon3
Valnöt är nog bäst att övervintra nedgrävd allt ta in i nov-början av december och sätt frostfritt och mörkt.

Oliverna övervintrar du antingen i rumstemp och extraljus eller svalt men frostfritt och extraljus/ljust. Kan tas in efter några frostnätter. Jag har mina ute till mitten av november.

Alla citrusar in innan frosten, antingen svalt och frostfritt och extraljus eller rumstemp och extraljus (lime lägst +15c).

Kryddorna antingen ute nedgrävda eller inne svalt och ljust och frostfritt. Varmare mer extraljus behövs. Som oliv. Mynta och oregano är dock bättre att låta vara ute.

Avokado in innan frosten, övervintra som krukväxt ev extraljus. Rosepeppar som citrus.

Ja det är bra om dom gulnar innan frosten kommer och inte växer så man vet att dom invintrat. När dom fällt bladen och varit lite frost kan man ta in dom, övervintra mörkt och ca 0c +10c (över +10c extraljus behövs).

Mullbär övervintra ute eller stå som fikonen.

Fläder och smultron övervintras ute, kan gå att ha kvar i krukor. Mina flädrar övervintrar i krukorna här. Däremot har smultron ibland torkat ut på våren och dött.

Prova att övervintra vinrankan där den står, täckt den med väv om du tror det behövs.

Kiwi och passiflora (om det är arten edulis eller den vanliag blå som tål frost även i kruka) kan du ta in efter någon lättfrostnatt och övervintra som citrus. Är det små fröplantor ta in innan frosten.

Ej rotade sticklingar av citrus extraljus och hög värme. Ingen frost eller kyla.
Peztis
Ett tillägg till Flaxss excellenta lista är att rosmarin normalt inte klarar vintern ute så den bör förvaras inne, den bör stå svalt och gärna med extrabelysning.
BigDaddy
Tusen tack till er!!! smile.gif

Ska försöka memorera nu denna gång så jag slipper fråga igen nästa år. wink.gif

Jag måste säga att Rosépepparträden är fantastiskt fina. Förgrenar sig jättefint.
Jag tror de är mina finaste träd/växter.
Växer väldigt fint & fort.

Tappar de bladen nu när det blir höst? Borde väl nästan det nu när de står ute?
Dock inga gula nyanser alls än på dem.
Peztis
I annat fall så finns säkert tråden kvar så att du och alla vi andra kan plocka fram den igen!
Alexander-VG-zon3
Rosepeppar är städsegröna.
BigDaddy
CITAT (flaxss @ 11-10-2011, 20:45) *
Rosepeppar är städsegröna.

Ok, då ser de ut som de ska nu då. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon