|
Full version: Fiskgratäng
malcolm
10-10-2011, 17:41
Ibland brukar jag köpa en slags mix (senapskryddad och fransk) från Findus som man blandar med smält smör och en skvätt vatten och breder ut över tex. ett fiskblock och ställer in i ugnen. Tycker det är jättegott men skulle gärna vlja kunna göra den från grunden men vet inte hur. Tror det skall vara ströbröd och vitt vin i men är inte säker, någon annan som vet?
Natur liv
10-10-2011, 18:05
Jag har inte gjort just den fiskgratängen med senap i, men en fiskgratäng jag gillar gör jag ungefär så här:
1) Skär fiskblocket (600g) i bitar och lägg i en ugnsform. 2) Bryn hackad gul lök i en stekpanna, häll i vitt matlagningsvin (2 dl) och låt puttra typ en kvart. 3) Häll i fiskbuljong (3 dl), grädde (3 dl) och krydda med citronpeppar, salt och citronsaft. 4) Koka upp och red eventuellt såsen med exempelvis maizena. 5) Slå såsen över fisken och in med formen i ugnen (200 grader) i 15-20 minuter ungefär.
Kanske kan man lägga till senap i sås-kryddningen??? Det vill jag prova nästa gång jag gör gratängen i alla fall.
Min vardagsgratäng:
Smöra en avlång form. Lägg bladspenat i botten. Lägg på torsk i bitar. Krydda med salt och vitpeppar. Gör sås: Red av smör med mjöl och späd med fiskbuljong och mjölk till en ganska tjock sås. Blanda i smörgåskaviar och gräslök. Tag av gryta och vispa i ett ägg. Häll såsen över fisken och gratinera i 225 grader till det är färdigt.
Serveras gärna med King Edward.
*Stintan*
10-10-2011, 22:33
Jag brukar göra en variant av den franska påsmixen och tar då
100gr smör som smälts och blandas med 1dl ströbröd ca salt citronpeppar
bred geggan över fisken och grädda i 225° i ca 40 min om fisken är fryst , med tinad ca 30 min.
eller: ca 1 dl ströbröd 2 tsk italiensk salladskrydda eller örtsalt 1 msk finklippt färsk dill eller ca 2 tsk torkad i burk ca 1 msk senap ca 75 g smör ca ½ dl vatten.
Blanda allt utom smör och vatten. Smält smöret i en kastrull och rör ner blandningen. Tillsätt vatten. Bred blandningen över fisken och gratinera i ugn.
CITAT (Natur liv @ 10-10-2011, 19:05)  Jag har inte gjort just den fiskgratängen med senap i, men en fiskgratäng jag gillar gör jag ungefär så här:
1) Skär fiskblocket (600g) i bitar och lägg i en ugnsform. 2) Bryn hackad gul lök i en stekpanna, häll i vitt matlagningsvin (2 dl) och låt puttra typ en kvart. 3) Häll i fiskbuljong (3 dl), grädde (3 dl) och krydda med citronpeppar, salt och citronsaft. 4) Koka upp och red eventuellt såsen med exempelvis maizena. 5) Slå såsen över fisken och in med formen i ugnen (200 grader) i 15-20 minuter ungefär. Ungefär så gör jag också, men utan vin, tar fiskbuljong och puttrar i. Reder inte eftersom jag gör potatismos med ägg i och "kluttar" runt fisken. Försöker att inte få höga toppar på moset, för då bränns det lätt vid när det är i ugnen. Jag lägger det mera som tjocka pannbiffar, än som spritsat. Det blir kanske inte så snyggt, men det blir GOTT !! Edit; niggles, med spenat, MÅSTE jag testa ... OCH stintans; SÅ enkelt !
Överbölingen
10-10-2011, 23:40
Varför köper ni fyrkantig fisk, när det finns riktig färsk fisk att köpa? Tillaga på samma sätt och det blir en smakupplevelse.
Låt den fyrkantiga fisken serveras på skolor och sociala inrättningar, men köp färsk fisk när ni kan. Strömming, gös, flundra ,spättor, Snålvattnet rinner.
malcolm
11-10-2011, 06:23
CITAT (Överbölingen @ 11-10-2011, 00:40)  Varför köper ni fyrkantig fisk, när det finns riktig färsk fisk att köpa? Tillaga på samma sätt och det blir en smakupplevelse.
Låt den fyrkantiga fisken serveras på skolor och sociala inrättningar, men köp färsk fisk när ni kan. Strömming, gös, flundra ,spättor, Snålvattnet rinner. Det är definitivt inget fel på den frysta fisken som finns i affären och prisskillnaden är enorm mot den färska som fö. inte brukar kännas så himla färsk. Skall det vara färsk fisk så skall man ha fiskat den själv vilket jag också gjorde tillsammans med min far medan han levde och på den tiden fick vi mest sik och abborre. Mina föräldrar hade en sommarstuga i Österbotten och på semestrarna åkte vi ut tidigt med båten på morgnarna ibland och köpte strömming diekt från fiskebåtarna när de kom i hamn och den var FÄRSK, kom ihåg att vi kude stå och steka strömming redan klockan sex på morgonen och sådan god fisk har jag inte ätit varken förr eller senare.
*Stintan*
11-10-2011, 08:30
CITAT (malcolm @ 11-10-2011, 07:23)  Det är definitivt inget fel på den frysta fisken som finns i affären och prisskillnaden är enorm mot den färska som fö. inte brukar kännas så himla färsk. Håller absolut med! Jag har alltid fryst fisk hemma eftersom jag handlar så sällan och dessutom finns det inte fiskdiskar i alla matbutiker. Men visst är det jättegott med färsk fisk man håvat upp själv.
Meriona
11-10-2011, 08:51
Här är en till som tycker att fryst fisk är helt okej, dessutom är den till 99.99 % benfri vilket inte alltid fisken i de där fiskvagnarna utanför butikerna är. Nu när jag flyttat till centrum kan jag däremot tänka mig att handla i vår riktigt fina fiskaffär, för där är allt perfekt filéat.
malcolm
11-10-2011, 11:28
Nu är det så här att fiskgratäng kan jag göra i flera olika varianter men jag vill kunna göra en som smakar som denna. [attachment=65450:P1468lb.jpeg] http://www.vegetariskamatguiden.se/Vmg8/Pr1468.htmlFattar dock inte varför den ligger under Vegetariska maten då det handlar om fisk...?
Natur liv
11-10-2011, 11:54
Det ser mer ut som sprödbakad torsk eller något sådant. Då kan du ju ugnsbaka fisken först (salta och peppra fisken, lägg i ugnsform och in i ugnen på relativt låg temperatur tills fisken är färdig). Samtidigt bryner du en kryddad ströbrödblandning ( med exempelvis citronpeppar, vitlök, timjan och varför inte senapspulver) och avsluta med att strö på ströbrödkryddningen på fisken. Sedan bara att servera.
Du kan ju rent av krydda ströbrödblandningen efter innehållsförteckningen på mixförpackningen, men hoppa över smakförstärkaren eftesom den är onödig när du smaksätter själv. Jag ser att de använder vetemjöl, men jag skulle föredra ströbröd. Lättare att arbeta med tycker jag.
*Stintan*
11-10-2011, 14:01
Ja det är ju bara att sätta igång och göra av: Vetemjöl, senapspulver, salt, maltodextrin, smakförstärkare (natriumglutamat), lökpulver, socker, pepparrotspulver, jästextrakt, vegetabilisk olja, kryddor, surhetsreglerande medel (citronsyra) och persilja. Salthalt 7,3 % inget ströbröd där inte och inte vet jag hur man gör.
malcolm
11-10-2011, 14:55
På personalrestaurangen på jobbet serverar de en gratäng som smarkar nästan likadant emellanåt och vid något tillfälle frågade jag hur de gjorde och den skulle det var vitt vin och ströbröd i men nu minna jag inte receptet. Provade att laga fisken så och kom faktiskt i närheten men hade haft i för mycket vin för att det skulle bli perfekt och sedan dess har jag inte försökt nå´t mera.
Kryddan03
11-10-2011, 18:19
Här är en som har haft samma tankegångar som du, Malcolm, och gjort ett eget (verkar det som) recept: http://smakkansla.blogspot.com/2011/06/fra...iskgratang.htmlVet ju inte om det kommer att smaka precis så som du vill att det skall smaka, men det är i alla fall någon som testat med utgångspunkt från mixen. Sedan kan du säkert ha vin istället för vatten om du vill ha det ännu mer "franskt"  .
malcolm
12-10-2011, 06:07
Tack för länken Kryddan och jag har sparat länken i favoriter och skall testa nästa gång jag skall laga fiskblock.
Kryddan03
12-10-2011, 17:17
CITAT (malcolm @ 12-10-2011, 07:07)  Tack för länken Kryddan och jag har sparat länken i favoriter och skall testa nästa gång jag skall laga fiskblock. Du får tala om hur det blev. Vi har ju alla olika smak så det kanske inte alls motsvarar dina förväntningar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|