Tackar för svar. Jag kan ju klämma in ett par bilder på eländet, det är inte stor plats i kåken.

Som synes går källartrappan ända fram till dörröppningen på ena sidan. På andra sidan är dörrkarmen dikt an mot väggen till tvättstugan och den tänker jag inte riva. Huruvida dörrkarmen går att ta bort i ett stycke vet jag inte, hur gjorde man dörrarna på 30-talet? Kåken är byggd då under alla egnahemsbyggena och sen har det inte hänt mycket. Jag har bytt ut det ursprungliga dassadörrslåset met ett modernare. Efter lite grubbel så kom jag på en möjlig lösning. Bort med dörr och karm och knacka ut ett urtag i väggen mot trappan, fast en bit upp från golvet för att spara trappan. Sen får jag, och nån till lyfta in tanken/arna. Det borde gå. Jag får tänka på saken.
Beträffande att göra en tank på plats. När vi flyttade hit 65 fanns det en stor oljetank inne i pannrummet där de röda skåpen syns. Den var på 3 kubik. När vi tog bort oljeeldningen fick jag skära sönder den i småbitar med skärbrännare för att få ut den. Den måste ha tillverkats på plats. Den hade i sin tur ersatt den ursprungliga kokseldningen. Märkena av koksboxen finns fortfarande kvar i golvet. Kokspannan var också kvar, omgjord för oljeeldning. Den är utbytt. Kokspannan kanske inte var den ursprungliga, den var från 1950 eller 49.
CITAT (Chamomille @ 10-10-2011, 19:11)

Om du köper en Nibe och tar bort isoleringen så ska den gå igenom en vanlig dörr.
Går det lätt?