Full version: Ackumulatortank
Gossen Ruda
Jag har sedan några år stödeldat med ved när det är kallt. Jag har en kombipanna där det går bra, jag har dock förbättrat den genom att mura upp en eldstad inne i eldstaden. Det är dock fortfarande så att jag får tillämpa braseldning, elda ett par timmar och sen låta det slockna. En ackumulatortank eller flera skulle göra det bättre men det finns minst ett problem. Alla tankar jag hittat på nätet är 70 cm breda och dörren in till pannummet är bara 60. Alltså får jag låta tillverka en tank som går in och frågan är vad det skulle kosta? 70-tankarna ligger runt 5000, frågan är om man kom komma undan billigare? Är det förresten någon som har erfarenhet av dessa tankar? Ved kan jag fixa runt sommarstugen.
Huggorm
Jag gissar att det blir rätt dyrt att specialtillverka. Det är ju inte bara att svetsa ihop, det måste ju verkligen hålla också. Spricker en sådan där tank och det börjar spruta hett vatten är det livsfarligt -fear-.gif
Chamomille
Om du köper en Nibe och tar bort isoleringen så ska den gå igenom en vanlig dörr.
Huggorm
Annars kanske man kan bygga om en lagom stor varmvattenberedare?
Överbölingen
Knepigt när bredden är otillräcklig.
Men jag försöker tänka som sönerna gjorde när de tog hit vårt gamla frysskåp till Böle för 16 år sedan.
Reshöjden — dvs diagonalen var större än takhöjden. En frys är tung och det skulle varit intressant att höra deras kommentarer. De skulle säkert ha värmt fadershjärtat.
Alltnog så tog äldste sonen fram ett kobein (kofot på jamska). Plockade bort tre trappsteg i källartrappen.
Och si! Nils Ferlins dikt "Evolution" håller:). Reshöjden räckte och det går inte att klämma in ett vanligt A4-ark mellan tak och skåpets överdel. Den pettitessen hade ingen tänkt på när vi tog skåpet till Överböle.

Men Broder Ruda!
Om du plockar bort dörrkarmarna (jobbigt men med dagens karmskruvar är det enkelt att få den på plats igen). Är det ett betong valv så hyr en stor vinkelslip och ta bort det som behövs. Kostar för ett dygn ca300 spänn + slipskivor. (Betong och stål. Det kan finnas vinkeljärn om det är byggt senare än 1950. Testa lte med en vanlig betongborr. Bör ta ca 5 timmar * pi. (fixar inte rätt tecken).

Och en ackumulatortank är guld värd. Själv kör jag med 195 l regnvattentunnor i växthuset från början på april när det går att öppna växthusdörrarna utan våld. Tempen går aldrig under 7° om jag fått upp 25° i tunnorna. T.ex efter ett badtunnebad med 37° vatten. Markteglet hjälper också till att ackumulera värmen.

Lycka till!
Gossen Ruda
Tackar för svar. Jag kan ju klämma in ett par bilder på eländet, det är inte stor plats i kåken.

Som synes går källartrappan ända fram till dörröppningen på ena sidan. På andra sidan är dörrkarmen dikt an mot väggen till tvättstugan och den tänker jag inte riva. Huruvida dörrkarmen går att ta bort i ett stycke vet jag inte, hur gjorde man dörrarna på 30-talet? Kåken är byggd då under alla egnahemsbyggena och sen har det inte hänt mycket. Jag har bytt ut det ursprungliga dassadörrslåset met ett modernare. Efter lite grubbel så kom jag på en möjlig lösning. Bort med dörr och karm och knacka ut ett urtag i väggen mot trappan, fast en bit upp från golvet för att spara trappan. Sen får jag, och nån till lyfta in tanken/arna. Det borde gå. Jag får tänka på saken.

Beträffande att göra en tank på plats. När vi flyttade hit 65 fanns det en stor oljetank inne i pannrummet där de röda skåpen syns. Den var på 3 kubik. När vi tog bort oljeeldningen fick jag skära sönder den i småbitar med skärbrännare för att få ut den. Den måste ha tillverkats på plats. Den hade i sin tur ersatt den ursprungliga kokseldningen. Märkena av koksboxen finns fortfarande kvar i golvet. Kokspannan var också kvar, omgjord för oljeeldning. Den är utbytt. Kokspannan kanske inte var den ursprungliga, den var från 1950 eller 49.

CITAT (Chamomille @ 10-10-2011, 19:11) *
Om du köper en Nibe och tar bort isoleringen så ska den gå igenom en vanlig dörr.

Går det lätt?
Chamomille
Ja Gossen det är ganska lätt. Det är några skruvar bara smile.gif
Gossen Ruda
CITAT (Chamomille @ 11-10-2011, 09:33) *
Ja Gossen det är ganska lätt. Det är några skruvar bara smile.gif

Aha, det kanske går med fler. Isoleringen är ju ganska tjock så det blir en kraftig bantning. Tack för tipset, jag får kolla med tillverkarna.
Gossen Ruda
En fråga till. Det var olja som gällde från början men allt det är bortplockat förutom att jag sparade oljebrännaren som inte använts mycket. Finns det någon begagnatmarknad för såna prylar nu? Det mesta är väl bortplockat nu.
Chamomille
Knappast. Dom går inte att bli av med. Olja är ur tiden. 2 kr på skroten biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon