Har just köpt en riktigt stor Kentiapalm här i Sydeuropa där jag bor, 14 EUR = Ett klipp!
Nu undrar jag:
1. Vattnet här är väldigt, väldigt hårt, vilket tydligen är dåligt för växter i allmänhet och speciellt för palmer. Vatten på flaska, kan det vara ett bra alternativ? Regnvatten?

2. Kan ni identifiera de bruna samt de gula fläckarna? Ser ut som en eller alternativt; två olika sjukdomar? Jag har läst att man kan klippa bort blad med fläckarna, och försöka damma av alla blad på växten? De bruna bladen kan tydligen bero på en hel drös med saker, men jag antar att det är främst lite för torrt samt det hårda vattnet här?

3. Palmen har en för liten kruka som jag kan se, och även om det defenitivt är höst ser det ut som att omplantering är ett måste. Den kan inte ens stå av sig självt upprätt i denna pyttekruka. Jag läste att den MAX ska ha 5 cm större kruka, vilket var vad jag lyckligtvis just köpte.
4. Palmen får inte torka ut alls i stort sett, och därför kanske inte denna terracotta är så speciellt bra lämpad. Dock får palmen absolut inte "stå blött".
Klimatet är som södra spanien, så somrarna är 30 grader minst inomhus, medan vintern dock är kall. Temp. inomhus runt 20-25 just nu. När jag väl omplanterar den, är det också en bra idé att krossa en terracottakruka och lägga det i botten av krukan den växer i, alternativt, vad kan passa bra för att få riktigt god dränering?

5. Är det ett bra alternativ att vattna dessa palmer på fatet under istället, så kan plantan förhoppningsvis suga åt sig vatten när den behöver istället?
Tack så mkt!