Full version: Kentiapalm - hjälp?
alkemisten3
Hejsan!
Har just köpt en riktigt stor Kentiapalm här i Sydeuropa där jag bor, 14 EUR = Ett klipp!
Nu undrar jag:
1. Vattnet här är väldigt, väldigt hårt, vilket tydligen är dåligt för växter i allmänhet och speciellt för palmer. Vatten på flaska, kan det vara ett bra alternativ? Regnvatten?

2. Kan ni identifiera de bruna samt de gula fläckarna? Ser ut som en eller alternativt; två olika sjukdomar? Jag har läst att man kan klippa bort blad med fläckarna, och försöka damma av alla blad på växten? De bruna bladen kan tydligen bero på en hel drös med saker, men jag antar att det är främst lite för torrt samt det hårda vattnet här?

3. Palmen har en för liten kruka som jag kan se, och även om det defenitivt är höst ser det ut som att omplantering är ett måste. Den kan inte ens stå av sig självt upprätt i denna pyttekruka. Jag läste att den MAX ska ha 5 cm större kruka, vilket var vad jag lyckligtvis just köpte.

4. Palmen får inte torka ut alls i stort sett, och därför kanske inte denna terracotta är så speciellt bra lämpad. Dock får palmen absolut inte "stå blött".
Klimatet är som södra spanien, så somrarna är 30 grader minst inomhus, medan vintern dock är kall. Temp. inomhus runt 20-25 just nu. När jag väl omplanterar den, är det också en bra idé att krossa en terracottakruka och lägga det i botten av krukan den växer i, alternativt, vad kan passa bra för att få riktigt god dränering?

5. Är det ett bra alternativ att vattna dessa palmer på fatet under istället, så kan plantan förhoppningsvis suga åt sig vatten när den behöver istället?

Tack så mkt!
Alexander-VG-zon3
Kentiapalmer är väldigt tåliga, vill du samla regnvatten så prova, dock skulle jag tror att kranvattnet funkar bra, har vattnat med hårtvatten till dessa palmer utan att dom mått dåligt. Man kan ju plantera om den i jord med lite lägre ph. kentiaplamer vill ha mycket näring.

Avhärdar du den så kan den ju stå ute så länge det är frostfritt. Inne ställ den ljust. Att låta den torka upp lite innan man vattnar igen gör ingen skada. Kvittar om du vattnar ovan eller under ifrån. Bara det inte stannar kvar vatten. Dom kräver ganska stora krukor med tiden, och man kan plantera om dom i större än 5cm. men 3-5cm är ju ett bra mått att gå efter när man byter upp. Planterar man i större direkt får man hålla koll på vattningen plus så kommer inte bladen växa så mycket förens rötterna fyllt ut krukan.

Torra spetsar kan vara många olika orsaker även bruna fläckar. Tycker dock inte det ser så farligt ut, och klipp inget i den. Om nu inte ett blad vissnar helt. Däremot tycker jag det ser ut som början till ett spinnangrepp. Men svårt att se om det är palmens naturliga ludenhet eller spinn. Bruna vissna fläckar kan tyda på ohyra. Men också dålig miljö, för mycket/för lite vatten m.m.
alkemisten3
CITAT (flaxss @ 10-10-2011, 20:10) *
Kentiapalmer är väldigt tåliga, vill du samla regnvatten så prova, dock skulle jag tror att kranvattnet funkar bra, har vattnat med hårtvatten till dessa palmer utan att dom mått dåligt. Man kan ju plantera om den i jord med lite lägre ph. kentiaplamer vill ha mycket näring.

Avhärdar du den så kan den ju stå ute så länge det är frostfritt. Inne ställ den ljust. Att låta den torka upp lite innan man vattnar igen gör ingen skada. Kvittar om du vattnar ovan eller under ifrån. Bara det inte stannar kvar vatten. Dom kräver ganska stora krukor med tiden, och man kan plantera om dom i större än 5cm. men 3-5cm är ju ett bra mått att gå efter när man byter upp. Planterar man i större direkt får man hålla koll på vattningen plus så kommer inte bladen växa så mycket förens rötterna fyllt ut krukan.

Torra spetsar kan vara många olika orsaker även bruna fläckar. Tycker dock inte det ser så farligt ut, och klipp inget i den. Om nu inte ett blad vissnar helt. Däremot tycker jag det ser ut som början till ett spinnangrepp. Men svårt att se om det är palmens naturliga ludenhet eller spinn. Bruna vissna fläckar kan tyda på ohyra. Men också dålig miljö, för mycket/för lite vatten m.m.

Ok, jag bor på Malta för att förtydliga, så ingen frost här inte biggrin.gif
Palmen kommer vara inomhus endast...

Kommer bara vattna med köpt vatten, vattnet på Malta är cirka 5-10 gånger hårdare än vatten i England, och Englands vatten är hårdare än Sverige... Ni kan då tänka er. Nej, det går inte riktigt att dricka vattnet på Malta.
Inga bladlöss alls, det är bara massor av damm som jag snart ska torka bort.

Funderar fortfarande på om terracotta är ett bra val eller inte, med tanke på att det allvarligt är 30+ eller mer inomhus på sommaren medan det är ner mot +15 inomhus nattetid på vintern. Som ni kanske förstår är isoleringen här obefintlig eller skräp, så allt hetta eller kyla kommer in.

All hjälp med förklaringar/hjälp med de bruna och gula bladen är av stor tacksamhet! tummenupp.gif

Det blir att köpa en eller två till såna här till vår lägenhet, riktigt härlig växt faktiskt!
Alexander-VG-zon3
Ska den vara inne så ställ den ljust (vid ett fönster) för bäst tillväxt. Det är ingen känslig palm när det gäller temperatur sålänge det inte blir frost. Det är inga problem att ha dom i lerkrukor. +30c är inga problem heller för en kentiapalm så länge man ger den näring och vatten, det är inte så farligt varmt. Upp till +35c är inte heller några problem om den som sagt har tillgång till vatten. Högre än så överlever den men mår dåligt.

Det är ju svårt att veta vad orsaken är, måste veta mer hur den sköts nu och hur den har skötts innan.

Orsaker för brunaspetsar; Solskador (man har inte avhärdat en växthusodlad växt ordenligt eller om man tar ut den på våren från inne), frostskador, ohyra (spinn drabbar palmer lätt men även andra som sköldlöss och ulllöss), rotproblem (fel jord, för mycket eller för lite vatten), för torrluft inne, extremt högvärme (också i kombination med torrluft, trorrjord och högvärme), kemikalier.

Bruna områden på bladen; torrluft, torka, för mycket vatten, väderskador, näringsbrist, ohyra.

Gulablad; ohyra, näringsbrist, för mycket vatten, för lite ljus.

Palmer drabbas sällan av sjukdommar däremot kan dom få skador av många andra orsaker.

CITAT (alkemisten3 @ 10-10-2011, 21:54) *
Kommer bara vattna med köpt vatten, vattnet på Malta är cirka 5-10 gånger hårdare än vatten i England, och Englands vatten är hårdare än Sverige... Ni kan då tänka er. Nej, det går inte riktigt att dricka vattnet på Malta.
Inga bladlöss alls, det är bara massor av damm som jag snart ska torka bort.

Ja då är det nog bättre att ge den annat vatten.

Palmer får sällan bladlöss, däremot spinn är väldigt vanligt på palmer. Ger ett dammigt intryck och man ser små små kvalster springa på bladen. Bladen bleknar och får bruna vissna områden. Därefter bildas det väv.
alkemisten3
Jag tackar så innerligt för ditt svar, det betyder mycket!
Jag hade tidigare en mycket vacker Sagopalm som dog av spinn, vilket jag insåg för sent. Den här palmen mår mycket bra som jag kan se, alla blad i stort sett är väldigt gröna, och inte mycket brunt på spetsarna. Blir att rengöra alla blad och spraya den, sedan byta kruka imorgon :-)

Det är väldigt ljust i hela vardagsrummet där den står, då vi har enorma fönster mot sydost, som täcker hela vardagsrummet samt sovrummet. Jag har inte insett förrän nu vilken potential för växter! Vi har ett citrusträd på balkongen som inte har tagits hand om, men det ska bli ändring på!
Tror ni att citrusträdet trivs bättre precis innanför fönstret i lägenheten, eller utanför (det är neråt 18 plus på natten och uppåt 28 dagstid fortfarande).

Tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon