|
Va är detta för djävulskap? Röda?
[attachment=65451:IMG_3503_copy_copy.jpg]
Har även en grön kollektion:
[attachment=65452:IMG_3505_copy.jpg]
Och detta antar jag är döda löss, från min attack med såpvatten..?
[attachment=65453:IMG_3513_copy.jpg]
Så jävla vidrigt!
Någon som har tips på bra sätt att bekämpa dessa odjur? Kör med såpa och vatten nu i sprayflaska, tar gärna emot alla sorters tips! Kriget är igång!
PS! Kom på en sak till! Vissa blad blir helt kletiga och inte minst föönstrena, blir också jävligt kletiga och äckliga på vissa fläckar? Vad är det?
Åsa, mälardalen zon 2
11-10-2011, 18:27
Det finns löss i många färger och det jag ser på bilden är löss, löss utsöndrar honungsdagg som är en klibbig sockerlösning därav kladdet. Såpa kan funka men bara om du träffar alla lössen med såpa de måste vara väl täckta för att det ska funka, missar du en kan de snabbt bli fler de idkar jungfrufödsel och föder levande ungar. Själv tycker jag det är effektivast mosa dem för hand ifall det inte är växter med pytteblad.
Gossen Ruda
11-10-2011, 18:31
Bladlöss finns i många färger, de kan tom ändra färg under uppväxten. Kletet kallas för bladlusdagg. Vill du ha ett absolut medel så föreslår jag Roundup. Då dör alla växter och därmed finns ingen plats för bladlöss.  Bladlöss hör till när det gäller växter, så enkelt är det. Man får vänja sig eller göra något annat.
Eva i Skåne
11-10-2011, 19:54
Är det en växt du har inne så kan du köpa Provado, antingen som insektsspray eller som pinnar att sticka i jorden. Finns i växtvaruhus och större livsmedelsbutiker med blomavdelning. Sprayen dödar direkt, pinnarna tar några dagar innan de verkar.
Detta kan man såklart göra på uteväxter också, men ute tycker jag också att man får försöka stå ut, men har man en växt med bladlöss i fönstret inne blir snart alla smittade och det vill man inte. Pinnarna kan man använda förebyggande.
Hej
Jag tycker inte om användning av kemikalier Som gör mer skada än nytta, man kan spray växter på 42 grader Varmt eller kallt vatten eller mosa för hand, det kan också spray på vatten som blandad Chili, vitlök, och alltid försöka behålla säkerheten för miljön.
Obs
Du kan suga dem på dammsuga .
H.Bassam
Kan vara väldigt svårt att bli av med dem när de är så många. Bästa sättet är att förebygga, och det lär man sig med tiden.
Hej
Jag fick samma dem och de blir borta efter jag sug dem på dammsuga sedan jag spreja dem på AJAX DISKMEDEL spreja flaska som har l citron doft.
H.Bassam
Crazy4Flowers
14-10-2011, 18:51
Haha har hört att de blåa är väldigt eftertraktade, går säkert att sälja på Tradera.....
Hoppas du blir av med eländet. Varmt vatten är rätt så effektivt i duschen, men det måste upprepas då äggen kläcks efter ett tag, någon som har koll på lössens cykel?
Provado är väl inte bra på saker du ska äta? Jag kör mosmetoden. Hur förebygger man då??
Mosa? Tog död på flera hundra löss bara på en ''sittning'' i duschen senast! Skulle ju ta år och dar att mosa sönder alla dem för hand!  Abbbe: Förebygga? Jag tog in dem utifrån för att det blev för kallt, de stod inne ett tag och exploderade med löss.. hur förebygger man att det skulle hända då, om du nu lärt dig det med tiden? Hade det varit ute hade jag såklart kunna leva med det men nu bor det två till personer i detta hushåll och alla nyttjar köket där plantorna står, och kletiga fönster och mängder med döda löss på golv och fönsterbrädor är väl inte nått de flesta njuter av direkt.. Skall lätt kolla upp Provado, tack så mkt för tipset!! Dammsuga? What the..?
Mosa? Tog död på flera hundra löss bara på en ''sittning'' i duschen senast! Skulle ju ta år och dar att mosa sönder alla dem för hand!  Abbbe: Förebygga? Jag tog in dem utifrån för att det blev för kallt, de stod inne ett tag och exploderade med löss.. hur förebygger man att det skulle hända då, om du nu lärt dig det med tiden? Hade det varit ute hade jag såklart kunna leva med det men nu bor det två till personer i detta hushåll och alla nyttjar köket där plantorna står, och kletiga fönster och mängder med döda löss på golv och fönsterbrädor är väl inte nått de flesta njuter av direkt.. Skall lätt kolla upp Provado, tack så mkt för tipset!! Dammsuga? What the..?  EDIT: Första raderna om Provado: Används på prydnadsväxter, all annan användning otillåten. Där sket det sig tyvärr! :/
Hej
Det är vanligt att man handdammsuger för att suga bort löss som jag sagt att man ska inte använda kemisk material .
H.Bassam
CITAT (PMK @ 15-10-2011, 13:22)  Mosa? Tog död på flera hundra löss bara på en ''sittning'' i duschen senast! Skulle ju ta år och dar att mosa sönder alla dem för hand!  Abbbe: Förebygga? Jag tog in dem utifrån för att det blev för kallt, de stod inne ett tag och exploderade med löss.. hur förebygger man att det skulle hända då, om du nu lärt dig det med tiden? Hade det varit ute hade jag såklart kunna leva med det men nu bor det två till personer i detta hushåll och alla nyttjar köket där plantorna står, och kletiga fönster och mängder med döda löss på golv och fönsterbrädor är väl inte nått de flesta njuter av direkt.. Skall lätt kolla upp Provado, tack så mkt för tipset!! Dammsuga? What the..?  Ja, precis. Tar man in växter så är det lätt hänt att de exploderar i löss eller spinn. Det är alltså vanligare med ohyra under vinterhalvåret. I värmen och den torra luften trivs ohyran bättre och det dåliga ljuset bidrar med sämre försvar hos växten. Med förebygga menar jag alltså att välja växter som har mindre risk att få löss eller annan ohyra som man vet kan få när man tar in växter. Kan man, och om det funkar, kan man bidra med bättre klimat vid fönsterbrädan (mer ljus, högre fuktighet). Eller ställa alla växter man tar in på ett svalt övervintringsställe, max 10-12 grader så att lössen inte får det lika bra som när man tar de inomhus. Har man inte de möjligheterna, så får man ofta löss ja. Och då är det bra att man prioriterar - vad får mest löss? T.ex. chili och paprika får löss mycket lätt. Kanske bäst att ha de som ettåringar, medan pelargoner väldigt sällan får löss eller spinn, även inomhus. Och såklart. Med förebygga menas också att man kan, så fort vid upptäckt under odlingssäsongen, ställa växter med löss i karantän, eller i värsta fall slänga.
Vad är det för växter du har fått lössen på?
Nu är det ju så att även om man inte ska ha provado till sådant man äter så stannar j inte gifte kvar i växten för evigt. Om det är något som ska övervintra inne och tas ut för att ge frukt nästa år så kan man förmodlgen med gott samvete bekämpa nu. Och är det något man vill ta frukt från nu - tja, tyckerinte bladlössen ser så aptitliga ut att jag hade velat äta något från den växten ändå......
Hej
Bonden måste lära sig att bekämpa Insekts-och sjukdom Naturligtvis utan användning av material kemisk .
H.Bassam
Uppdatering: Lössen vann..
[attachment=65728:IMG_3532.JPG]
Hej
Före en månad sen jag var med stor krig med bladlöss, jag är envis, så jag van kriget på slutet men hur :
Jag fyllde en hink på mycket varm vatten sen jag drunkat hela växt i hinken några sekunder , jag göra flera gångar med dem samma sak och bladlöss försvann , det är min metod.
H.Bassam
Anja Danmark
25-10-2011, 20:17
Det er en god metode - chiliplanter kan tåle ca. 43 grader varmt vand, og det kan lusene ikke...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|