Full version: Träd inomhus?
Samot
Hej!

Jag skulle vilja dra upp något träd från frö som kan stå inomhus i kruka hela året. En fördel är om det växer ganska snabbt. Höjden går väl bra till 2 meter ungefär. Har inget emot att det är någon ovanlig sort eller kanske ett exotiskt fruktträd smile.gif Bara det kan leva och må bra inomhus vintertid.
Helen i Skåne
Kolla tidigare inlägg om träd inomhus! Cilla har en kul variant... tongue.gif
Cilla
Ja en torrfura kan vara närapå hur stor som helst, men här är det väl ett växande träd som menas.

Banan från frö växer snabbt och blir lite drygt metern hög.
Citrus växer hyfsat fort men det tar säkert 10 år från frö innan det blir 1,5 meter högt.
En stickling av gummiplantan blir på ett år 1 meter hög, kan också bli en buske.
Yuccapalm kan man starta från en bit av en stam, på ca 5 år är den metern hög om den får ljus.
Dr Westerlunds blomma är mer busklik, tar några år innan de är ca 1 meter höga och täta. Efter 5-10 år har de vedartade stammar med tunn bark. Benjaminfikusar kan stammas upp och bli buskträdlika på några år, men har ej hittat frö från dem.
Palmer av olika slag finns att köpa i frö i handeln, vet ej hur snabbt de växer.

Cilla
Samot
Jag har letat som en tok efter den tråden men hittar den inte. Någon kanske kan hjälpa mig rolleyes.gif

tack
Cilla
Hej,
Det var bland annat i detta forum sidan två - här Träd i hus - 9 m högt

Och så någon annan stans som jag inte minns.

Cilla
Betty
Hibiscus funkar åxå som träd innomhus (buskigt) och Schefflera växer sig stor jättefort, men den blir ganska spretig och kan behövas bindas upp vid en käpp eller liknande.
Samot
Här hittade jag ifall anågon annan ville ha den smile.gif Tack för hjälpen
Cilla
Just det ja, där var det. Bilder finns i den länk jag angav ovan.

Jag har ett par andra inomhusprojekt som handlar om träd också. Har inte helt givit upp idén om att ett träd ska få växa inifrån och ut eller tvärtom. Kanske gör jag som grannen, låter något utomhus växa in. Klarar sig hans vildvin borde ett av mina träd eller syrén eller annan buske klara det också. Genom väggen borde vara lättare att hålla vattentätt än genom taket.

Har någon annan erfarenhet av uteväxtlighet som får växa in får ni gärna maila mig!

Cilla
Virgo
CITAT
Har någon annan erfarenhet av uteväxtlighet som får växa in får ni gärna maila mig!

Det kan väl vara intressant för övriga oxå! eller hur?
Men det är väl bara att såga upp ett hål i väggen och leda in trädet den vägen.
Du kanske får se om några fåglar bygger bo där, nja det blir nog inte så, för katterna käkar ju fågel.
På vintern blir det kanske lite kallt o dragit, men det går nog att täta med lite plast.
Det kommer att bli spännande o se dina bilder på ditt trädprojekt.
Samot
vad heter gummiplantan på latin och var kan jag hitta bilder på den?
Ina
Euphorbia tirucalli finns det en Gummiplanta (Gummieuphorbia) som heter! Det finns en bild här:
http://hem.passagen.se/krukvaxter/
Klicka på succulenter och sedan på "Bild" bredvid E. tirucalli.
En annan växt som det finns bild på som finns på samma sida är Synadenium grantii, även den med populärnamnet Gummiplanta. Båda sorterna blir stora, Synadeniumen är snabbast! smile.gif
Cilla
Tack Ina, har aldrig sett det latinska namnet! Det är Synadenium 'grantii' jag har och den är en jättebuske som växer mig ut ur huset. För närvarande i uruselt skick eftersom den står för kallt i huset.

Inte svår att få att växa en meter på ett år, och man kan säkert stamma upp den till ett träd. Men bäst mår den om man beskär den och låter den börja om varje eller vartannat år. Kräver mycket näring, ny jord vartannat år och rejäla rotblötor när man vattnar.

Cilla
Ina
Det går alldeles utmärkt att göra "träd" av dem, ja. Jag tycker att det verkar som om den spräckliga varianten är den som är mest snabbväxande, både den röda och den helgröna är betydligt trögare. Om man vill ha något riktigt rejält kanske det på ett sätt är bättre med nåt' lite mer långsamtväxande som inte blir spretigt så fort? huh.gif
Helen i Skåne
Vad jag kan se på nätet är den giftig! Annars är den kul att se på, men jag vet inte om jag vågar ha den... kanske katten tuggar på den? Nu när Benjamin är avliden skulle det behövas ett nytt "träd".
Ina
Ingen av mina missar har försökt sig på att förtära levande krukväxter, varken gummiplanta eller något annat. De busar gärna med nedfallna blad, även från gummiplantan, om de hittar såna på golvet och då slinker det nog ner lite smulor, men ingen av dem har blivit dålig.
Giftet kanske förstörs när bladen torkar? huh.gif blink.gif
Cilla
Jag känner inte till om gummiplantor är giftiga, men mig de ger lätta brännsår på händerna när jag beskär. De flödar mycket och det skvätter när man beskär. Nästan värt ett och annat litet brännmärke!

Mina katter och kattungar gillar växter med långa, spetsiga blad för förtäring. De klättrar i high chaparallerna, i monsteran och i den stora gummiplantskurukan, men äter endast på växter med spets. Yuccapalmernas blad till exempel.

Den senaste kullen hade förkärlek för citrus. Nedfallna torkade citrusblad var mycket gott tyckte särksilt honan.

Cilla
Ina
Skvätt-ivägblad är favvomodellen här hemma.... Den har ju iofs också mjölksaft, giftig kanske? Lustigt det där med citrusbladen, katter brukar inte gilla citrondoftande saker... Fast bladen kanske inte luktar så mycket?

Skvätt-ivägen kan ju också bli jättestor! Förresten, jätte? Min är 80 cm hög och har en stamdiameter på 3,5 cm. Det kanske är för futtigt för att räknas som träd?
Helen i Skåne
Jodå Ina, här käkkar hårbollen det mesta, strumpbyxor, en halv filt, min bambu, påsförslutare, kattmat, rå bacon dock inga citrusfrukter som en annan av mina katter gjorde. Så fort han hörde pff:et när man satte tummen i clementinskalet kom han i ilfart för att få clementinklyftor. Ser rätt kul ut när de äter sådant... laugh.gif
Cilla
Kul Helen. Jag har sett en katt äta clementin men ingen av mina katter har hittills velat dela dem med mig. Kanske blir det annorlunda med lilla Minna som iallafall äter citrusskal. Hon är helt klart intellektuell också, har närapå ätit upp min julklappsbok. Och så jagar hon tårna under täcket. Hela natten... gäääsp.

Cilla
Ina
Känner en tjej vars katt är GALEN i champinjoner.... blink.gif
(apropå träd inomhus..)
Fride
Du kan väl prova en rumsgran. Verkar växa fort och blir stort så du behöver högt i tak. Men den dagen finns väl någon råd.
nina L
Min granne på kolonin har en stor EK inbyggd i sin kolonistuga. Om jag får tag i en digitalkamera så tar jag och lägger in en bild senare i vår.

min katt som jag hade när jag va toåring älskade ärtsoppa och pepparkakor! Är det normalt? wacko.gif
Cilla
ABSOLUT Nina, den eken vill jag se! Som jag skrivit förut - jag har en nio meters torrfura mitt i huset men funderar fortfarande på hur man kan få ett växande träd att växa in och ut i huset.

Vildvin är bra som ett första test. Grannen har en sådan härlig färgprakt i stugan på hösten när hans vildvin i taket får sin röda färg. Spingorna som vildvin kan ta sig in igenom behöver inte vara stora alls - inte mycket energiläckage alltså!
Fialotta
Cilla!
Nu får du göra dig ett album här på forumet med alla dina
fina bilder på trädet i huset...tror det är många
som inte sett det rolleyes.gif
Det va sååå läckert rolleyes.gif rolleyes.gif
Kramis wub.gif
Cilla
Tack. Här är bilderna http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...c67999e52483645
Sam
Hej.

Vart kan jag hitta ett 10+ gammalt citronträd i kruka?
Eller får jag börja med att samla kärnor från citroner eller lime?

Det jag söker är ett vackert träd till lägenheten och någon smart lösning på
bevattning. Såg en krukmodell med reservoar längst ned i krukan och med
kokosfibermatta som kapillerade upp vattnet till jorden.

Hälsningar
Samuel

fast i storstads djungeln
ängsvädd
Vad sägs om Benjaminfikus? Den kan i o för sig fälla en del löv under vinterhalvåret.
Sam
Ja, det kanske skulle vara ngt... En stor rackare.
Går det att hitta stora någonstans i Stockholm?

/Samuel
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon