Full version: Pelargonsticklingar
Eva i Skåne
Vilka sticklingar kommer bäst, de man tar på hösten eller våren?
Jag har massor av sticklingar som håller på att rotas nu, men jag har även en del som jag tog i höstas och redan är rotade, men ganska små.
Jag får förstås egen erfarenhet under sommaren på vilka som blir bäst, men det vore roligt att höra era erfarenheter.
Kajsa
Sticklingar man tar i aug/sept är knubbiga och fina, lätt att få rötter på
och överlever nästan alltid. Vårskotten ser inte lika roliga ut, men visst
får dom rötter vid denna tid när ljuset kommer ( om dom överlevde)
Dom man tog i höstas har också redan vunnit en del tid, dom rusar på nu.
lolo
Hej! Jag upplever vårskotten som bäst, har själv tagit såna för ett par veckor sen, rotat dem med rotningsmedel och de växer på väldigt bra under min växtlampa. Har inte bra erfarenhet av höstskott, men kanske har jag tagit dem för sent? Tycker de ruttnar lätt på vintern, trots mindre vattning. Jag har hellre sparat själva huvudblommorna och nu tagit skott från dem istället.
/Ann-Louise
Eva St
Trivs de bäst i rumsvärme i ett fönster eller lite kallare ca 15 grader och extrabelysning
Eva St
Eva i Skåne
Mina vårsticklingar har alltid fått stå i köksfönstret och det har fungerat bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon