PiieMiien
Vi bor i lägenhet och har inte alltför stora odlingsmöjligheter på balkongen men drömmer om egna grönsaker och rotfrukter. Under sommarmånaderna är vi mycket på vårt landställe där vi har en stor tomt och mycket plats till vad vi nu skulle välja att odla.

Då kommer frågan: Har ni några tips på vad vi kan odla som inte kräver så mycket uppmärksamhet? Vi kan skärma av så att inga djur kommer åt (de klåfingriga grannarna kan vi tyvärr inte påverka alltför mycket thumbdown.gif ) men det kan gå 1-2 veckor mellan vattningarna. Kanske har ni någon lösning på bevattningsproblemet? smile.gif

Tar tacksamt emot tips och råd, vi vill så gärna äta det vi själva dragit upp! rolleyes.gif thanks.gif
MrLeaf
En lösning är ju självvattnande krukor. Du kan då odla i princip vadsomhelst som funkar i kruka: chili, dill, gräslök, tomater (kräver kanske riktigt stora krukor då de super vatten som fan)

Har själv aldrig gjort en självvattnande kruka men principen är enkel.
Som jag fattat det behöver du en ganska stor kruka. Det enda jag är osäker på är om dräneringshålen ska vara i botten eller en bit upp på sidan. Men sök på självvattnande kruka så får du snabbt all info du behöver. Det går iaf ut på att du gräver ner en bit rör i krukan (som står upp) som du sen kan fylla med vatten. Sen dricker ju plantan vad den behöver varpå du kommer se att vattennivån sjunker.

Folk brukar använda rör typ 5cm i diameter eller däromkring. Ju vidare diameter desto mer vatten går det i, men då behöver du större krukar antar jag eftersom du vill ha lite jordvolym också.

Bara ett tips smile.gif
EKLO
Jag odlar själv massor av grönsaker på sommarstället, och där kan det också för mig dröja en-två veckor mellan vattningarna - som nästan alltid mest behövs på våren/försommaren - det är då det brukar vara riktigt torrt.

Täckodla är mitt tips. Vattna igenom bäddarna grundligt efter att fröna kommit upp en bit, eller plantera ännu hellre plantor, då behöver du inte vänta. Vattna, och täck sedan med t ex ett ganska tjockt lager gräsklipp (c.a 5 cm), har du inte gräsklipp går det med vad annat organiskt som helst, och också tidningar faktiskt.

Täcker du all bar (genomvattnad) jord så förhindras uttorkningen rejält. Dessutom slipper man rensa så mkt ogräs och får bättre jord på köpet.

Jag odlar allt jag vill på det här sättet, men skulle nog kanske inte odla i pallkragar eller starkt upphöjda bäddar, de torkar förstås snabbare.

Och på våren försommaren har jag dessutom täckduk, det hjälper också en del mot uttorkningen.

Lycka till,
eklo
MrLeaf
*Tar till mig av dessa tips även om de var riktade till TS*

smile.gif
katah
Täckodling är ORDET!

Jag har odlat med täckodling snart 10 år och behöver aldrig vattna efter midsommar, om jag bara har fått täcket då överallt.

Men det är knivigare på våren ( maj) om det är torrt. fröer frå ju inte övervattnas heller.
Jag funderar om förodlade plantor skulle klara sig bättre än frösådda.

Och misströsta inte med morötter, som jag anser är bland knepigaste man kan odla.
Det kan ta flera veckor innan de gror och ogräset tar gärna över innan man hittar morötterna och kan börja täcka.
Om man sår fröer tätt syns dom bättre sedan när de börja växa, men man får gallra mycket.
Om man sår glesare är det svårt att hitta plantor bland ogräset.

enkla sorter enligt mig är lökar, palsternacka, squash, pumpor, kryddor, tomat, mangold,
Bassam
Hej

Alltid, då odlar fröna ska placeras ett stor antal frön och när de gror behålla den bästa

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon