HelenaLJ
11-10-2011, 21:39
Jag funderar på att ha dahlior i ena rabatten nästa år. I den rabatten har jag växter som blommar tidigt på sommaren, ex vallmo, och undrar därför när dahliornas grenar och blad börjar komma upp ur jorden. Händer det direkt på våren eller är det senare någon gång under sommaren. Kan det fungera att ha dahlior i samma rabatt som tidiga perenna sommarblommor?
Anna-Karin Lundberg
12-10-2011, 06:28
Du vet väl att du inte kan ha dahlior ute på vintern? De måste övervintras inne, planteras ut på försommaren. För att få fart på dem lite tidigare brukar man ha dem i krukor inne, sen plantera ut när det är varmt (ingen risk för frost). De brukar vara uppe över jorden i början på juni, kanske redan i maj om du väcker dem inne. De blir inte stora "ruggar" förens ganska sent på säsongen men sen sätter de igång och blommar och blommar tills frosten tar dem på hösten.
Klart du ka ha dem med tidigblommande, men du måste gräva ned dem på deras plats, kan vara svårt om det är trångt med vårblommande växter.
malarmaster
12-10-2011, 08:07
skulle inte blanda perenner o dahlior just för att dahlior måste grävas upp o de tar stor plats när de kommit igång.personligen föredrar jag dahlior i stora krukor som är lättare att hantera alternativt en egen sommarrabatt där dahlior mycket väl kan samsas med högväxande ettåringar eller med t.ex krasse runt fötterna,välj då varianten "alaska" för bladens skull. ulf
Eller så kan man göra som jag precis tvärtom ingenting är fel bara personligt. Jag har gott om plats och gräver ner knölarna överallt jag älskar dahlior det finns så många sorter. När allt annat har slutat blomma är de enda färgklickarna i trädgården Jag tar in dem hela tiden det första jag ser när jag vaknar är en dahlia på nattygsbordet. Men om man har trångt och känsliga perenner förstår jag att det inte går.
ingrids
12-10-2011, 12:13
Något jag själv funderat på är att omväxla med lökkorgar och dahlior. Om du gräver ner lagom tidiga tulpaner i lökkorgar i grupper om tre, låter dem blomma och börja vissna senast i början av juni och då gräver upp dem för att sommarbakas har du ganska lagom hål till en dahlia.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.