Full version: Persilja...
*Erika*
Hejsan!

Jag har haft en persiljeplanta ett par år i min mikro-köksträdgård (en persiljeplanta och en gräslöksplanta tongue.gif) men nu tror jag persiljan gjort sitt, den var lite tanig förra året...

Så, hur funkar det...måste man dra upp nya plantor från frö eller finns det "färdiga" att köpa? Förutom de där man brukar hitta i grönsakskylen i mataffären? Andra kryddor brukar ju finnas i kraftigare ex, men persilja vet jag inte om jag sett...

Skulle hemskt gärna vilja ha både krusbladig och den släta varianten...

Några persiljeexperter där ute? smile.gif

// Erika
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Absolut enklast är att köpa färdigt, antingen en 'kryddplanta' elelr förkultiverat på våren, en 'bytta' kostar ca en tio femton kronor, så inga ekonomiska våldsamheter :-)
brukar finnas i gardencenters längre fram.

Hälsar ingrid
*Erika*
Ah...perfekt! smile.gif

Då ska jag hålla utkik framåt senvåren-försommaren om där dyker upp nåt.

Tackar!

// Erika
Fenja
Jag har sått mina plantor från början, både slät- och krusbladig persilja, det går ganska fort on du ställer sådden undet plast i ett ljust fönster. Den slätbladiga persiljan kan vara lite sämre på att övervintra och kan behöva förnyas årligen.
Om du låter plantorna gå i blom frammåt höstkanten så sköter de föryngringen själva, men kanske inte exakt på den plats du tänkt dig! Andra året på hösten gräver jag bort och kasserar tvååriga plantor.
Lycka till!
Fenja
Tesa
Persiljan är 2-årig och går i blom andra året och sen har den gjort sitt.....frön kan vara svåra att få att gro så jag håller med Ingrid, köp en "lådda"... tongue.gif
uno
CITAT (Tesa @ 08-03-2004, 13:26)
Persiljan är 2-årig och går i blom andra året och sen har den gjort sitt.....frön kan vara svåra att få att gro så jag håller med Ingrid, köp en "lådda"... tongue.gif

gror snabbare om de blötlägges något dygn.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag direktsår persiljan i trädgårdslandet utan problem, man bör dock blötlägga fröna åtminstone ett par timmar innan sådd.
Ingrid på Västkusten
Tja jag bruakr så jag med men sedan jag upptäckte prislappen på 'låddorna' kändes det inte riktigt lönt ;-) även om Giant Plainleaved egentligen är en persilja som blir lite för stor i mitt tycke :-)

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon