Beatis
Har tidigare skrivit att jag har en paprika som jag vill övervintra. Den får blommor och har massor med knoppar. Men blommorna faller av ett tag efter att de vissnat. Beror det på att de har dåligt med ljus eller att de inte blivit pollinerade?
Preussen
CITAT (Beatis @ 12-10-2011, 12:43) *
Har tidigare skrivit att jag har en paprika som jag vill övervintra. Den får blommor och har massor med knoppar. Men blommorna faller av ett tag efter att de vissnat. Beror det på att de har dåligt med ljus eller att de inte blivit pollinerade?

dålig pollinering. ta en blomma och gnid mot en annan så har du pollinerat. lycka till.
PMK
Alla blommor på en av mina chiliplantor rasade av under kort tid pga att jag fick ta in dem och denna fick stå i sämsta läge, norrfönstret i mitt rum. Pollinerade var många garanterat då jag gjorde det för hand, ramlade av ändå!
Preussen
Givetvis spelar näringstillförsel, jämn värme och antalet ljustimmar in.
Anja Danmark
Det er fuldstændig normalt, at planten smider både blomster og blade, når de bliver flyttet ind i den tørre luft indendørs...

Hvis du har mulighed for at spraye den med vand en gang imellem, vil det formentlig hjælpe, men det er jo et chok for planten at komme ind - både med temperatur og luftfugtighed.

Hvis den ikke har for mange lus og den slags med ind, skal den nok komme sig igen, men de kan se ret dårlige ud i et stykke tid.

I forhold til befrugtning kan du ryste planten forsigtigt - der skal ikke så meget til. Og hvis du ikke gør noget, kommer der frugter alligevel, når planten trives igen!
Beatis
Tack för svar! Känner att min ambitionsnivå är att åtminstone hålla den vid liv över vintern och hoppas på paprika till nästa år. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon