Full version: möglande krukväxter
ulrikalinder
Hej!

Mina älskade krukväxter stod utomhus hela sommaren då jag var mitt inne i en flytt. De såg ut att må prima av detta, förutom några som råkat stå i djupa fat och blivit sumpiga.
När jag sedan flyttade in i mitt nya hem (som är ett dragigt hus) planterade jag om samtliga och lät dem stå ute på verandan tills kylan började komma. sen tog jag in dem.

Nu har jag till min förskräckelse mögel på nästan alla växter som står i terrakottakrukor. det är alltså mögel både på utsidan av krukan, på undersidan, och i vissa fall i jorden.
Kan det ha att göra med deras tvåmånadersvistelse utomhus? Men framförallt: hur blir jag av med möglet?? Något säger mig att det inte kommer funka att bara ta bort det från krukorna med en svamp.

har nyss ingått samboskap så det kan även råda oregelbundenhet i vattningen (dvs för mycket). tidigare var jag noga med att bara vattna en gång i veckan.
Det vore en skärande hjärtesorg att tvingas slänga dem alla.

tacksam för tips!

mvh /Ulrika Linder
RitRat
Ett gammalt tips för att få bort mögel från jordytan t.ex. på nya sådder på våren är att duscha med Atamon-lösning. Atamon är ett gammaldags beprövat konserveringsmedel som du säkert vet. Proportionerna vet jag inte exakt, men skulle tro ett par matskedar på en halv liter vatten. Om du vill ha exaktare tips på detta, kan du använda sökfunktionen här och söka med Atamon.

Eftersom det funkar mot mögel på jordyta, borde den funka på mögel på krukor också. Och sen ska du förstås vara försiktig med vattningen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon