Full version: mglande krukvxter
ulrikalinder
Hej!

Mina lskade krukvxter stod utomhus hela sommaren d jag var mitt inne i en flytt. De sg ut att m prima av detta, frutom ngra som rkat st i djupa fat och blivit sumpiga.
Nr jag sedan flyttade in i mitt nya hem (som r ett dragigt hus) planterade jag om samtliga och lt dem st ute p verandan tills kylan brjade komma. sen tog jag in dem.

Nu har jag till min frskrckelse mgel p nstan alla vxter som str i terrakottakrukor. det r allts mgel bde p utsidan av krukan, p undersidan, och i vissa fall i jorden.
Kan det ha att gra med deras tvmnadersvistelse utomhus? Men framfrallt: hur blir jag av med mglet?? Ngot sger mig att det inte kommer funka att bara ta bort det frn krukorna med en svamp.

har nyss ingtt samboskap s det kan ven rda oregelbundenhet i vattningen (dvs fr mycket). tidigare var jag noga med att bara vattna en gng i veckan.
Det vore en skrande hjrtesorg att tvingas slnga dem alla.

tacksam fr tips!

mvh /Ulrika Linder
RitRat
Ett gammalt tips fr att f bort mgel frn jordytan t.ex. p nya sdder p vren r att duscha med Atamon-lsning. Atamon r ett gammaldags beprvat konserveringsmedel som du skert vet. Proportionerna vet jag inte exakt, men skulle tro ett par matskedar p en halv liter vatten. Om du vill ha exaktare tips p detta, kan du anvnda skfunktionen hr och ska med Atamon.

Eftersom det funkar mot mgel p jordyta, borde den funka p mgel p krukor ocks. Och sen ska du frsts vara frsiktig med vattningen.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon