Johanna 39
12-10-2011, 21:54
Är det någon som har anlagt en rutschkana i trädgården? Jag är på jakt efter en längre rutschkana på kanske uppåt 10 meter och undrar vilken vinkel en rutschkana skall ha. Har sett att de har lite olika modeller av
rutschkanor på nätet, eller finns de att köpa begagnade någonstans. Sedan så undrar jag hur länge en plastrutschkana håller jämfört med en i stål? Går det att bygga en rutschkana på egen hand?
larkdjur
13-10-2011, 12:09
Jag kan inte svara på allt, men ska göra så gott jag kan. Vilken vinkel en rutschkana ska ha finns det inga regler för, det lättaste lär väl vara att den har samma vinkel som slänten. Annars gäller större vinkel -> mer fart (och roligare...) Rutschkanan bör ha en plan yta i slutet där farten saktas av innan man kommer av kanan.
Det går säkert att bygga en rutschkana på egen hand, men det kan vara bra att tänka på säkerheten. Bra tillverkare ser till att det inte finns snodd- eller fingerfällor längs kanan (dvs öppningar där barnen kan fastna med fingrar eller kapuschongsnören). Jag vet inget om de som säljer till privatpersoner utan bara om företag som säljer lekredskapen som finns på lekplatser så jag kan tyvärr inte rekommendera något.
När du väl har valt en kan det vara bra att känna till att standarden för lekplatser är att rutschkanor ska ha ett fallutrymme på 2 meter framför och 1 meter på sidan av kanan. Det är ingenting som man behöver följa i trädgården, men det kan ju vara bra att tänka på att man inte lägger stenar eller liknande för nära.
Ett annat hett tips är att inte lägga en stålrutschkana åt söder, då kan det bli väldigt varmt på somrarna.'
Hoppas du fick någon hjälp av det här. Jag ser att det blev mest prat om säkerhet eftersom det är stort fokus på det på jobbet, men låt inte det avskräcka dig!
Vad roligt med någon som "bygger in" barnen i sin trädgård! Annars brukar de få ha en lite underordnad betydelse där.