|
Fjortispower
13-10-2011, 10:37
Vill ni veta en sak?
Jag älskar Amaryllisar. These freaky bulbs give me chills! Och i år hittade jag en amaryllis med klarrosa blommor, snacka om ROSA! Se sorten 'Neon'.
Hursomhelst. Tänkte att detta skulle bli årets amaryllistråd. Här får man lägga upp bilder om man vill på sina planteringar och blomningar, eller så berättar man bara som jag tänker göra. Har ni tex. en favoritamaryllis? Vilka har ni beställt? Som sagt amaryllisen jag ser fram emot är 'Neon' - min första rosa amaryllis. Har tre andra älsklingar som precis gått in i vila och ska förhoppningsvis avbryta sin vila efter 3-4 månader genom att skjuta uppp ett blomskott, eller bara blad om man har otur.
Det här ämnet skulle kanske passa bättre i "Krukväxter" men nu är den ju här..... Jag har haft amaryllisar så gott som varje år i ett par decennier. Ofta har de levt i några år, med sommarperioder ute i rabatten, och efter det en 2-3 månaders torr viloperiod. Ibland har jag slarvat, och då har de dött i något stadium, eller inte orkat bilda ny knopp.
I höst har jag köpt tre nya från Odla; Carmen (mörkröd), Elvas (dubbel vit-mörkrosa) och Picotee (vit med röd kontur).
För mig är det inte viktigt att de blommar just kring jul, vilken tidpunkt som helst under vinterhalvåret är det trevligt. Iland har det slumpat sig så att de även blommar på sommaren!
Förra året köpte jag sju lökar på rea (10kr/st) i januari Alla blommade jättefint med två stänglar klart det gav mer smak. Planterade ut dom på våren i ett soligt västerläge och två blommade om. Grävde upp alla i september och lät de torka ( här har det regnat varannan dag och natt) Lökarna var fasta och minst lika stora som när de köptes. Det blev 6st sido lökar också, största är som en hyacintlök. Små lökarna har jag redan satt i kruka och ställt i ett fönster, tänkte försöka driva på dessa så mycket som möjligt till stora löka. På kultur kalaset i Göteborg (GustavAdolfstorg) var Holländarna där och sålde växter, där fans ett jätteurval av Amaryllis lökar (32-34cm) 3st för 100kr blev med 6st”Benfica” Tur att allt var slut sålt sista dagen hoppades de skulle ha rea också Råkade bli några på ÖB i veckan 35Kr/st, tre i en kruka kan kanske bli mäktigt? På Ebay.de hittade jag några bamsiga lökar storlek plus 40cm! Nu är jag sugen igen … Klart man är lite tokig, men så fina blommor Återkommer med fot när det blommar. JAJ
Fjortispower
16-10-2011, 10:06
35kr på ÖoB i veckan??? Jag måste dit. Vilka sorter köpte du, samt vilka fanns det?
CITAT (Fjortispower @ 16-10-2011, 11:06)  35kr på ÖoB i veckan??? Jag måste dit. Vilka sorter köpte du, samt vilka fanns det? Hej. Ja bara 35kr/st! Jag köpte några rosa. Urvalet är litet röd, vit, rosa och en röd med vitt kors. Lycka till
Ugglemormor
16-10-2011, 14:39
......  min illröda, oäkting (vet inte dess namn) har nu den första knoppen.......  De andra växer och jag väntar på min best. fr. Odla nu under den kommande veckan..... Jag har haft dessa knölar endast de senaste åren, men har nu blivit ordentligt beroende av dem...... Ska försöka sprida ut blomningen så det räcker länge.....
Fjortispower
16-10-2011, 15:40
Synd att det var så få tråkiga sorter. Kommer nog bara köpa speciella sorter för annars har jag inte plats.
Tänkte bara rekommendera en sort om ni skulle komma över en sådan. Sorten heter Benfica, men det finns en snarlik - Carmen (fattar inte skillnaden). Men vi tar Benfica som min heter. Den är underbar. Min har precis börjat vila nu. När den blommade så gjorde den det exakt från dagen innan julafton till efter nyår förra året. Stora mörkröda, lite mustiga, blommor hade den. Och det bästa av allt, stora blommor på låga blomstjälkar. Så ni som inte tål när amaryllisar blir så långa - testa denna. Dessutom blev bladverket också kompakt.
CITAT (Fjortispower @ 16-10-2011, 16:40)  Tänkte bara rekommendera en sort om ni skulle komma över en sådan. Sorten heter Benfica, men det finns en snarlik - Carmen (fattar inte skillnaden). Men vi tar Benfica som min heter. Den är underbar......... Stora mörkröda, lite mustiga, blommor hade den.... Jag har nyss fått Carmen från Odla, bland de tre som jag nämnde ovan. Blir skönt att följa dess utveckling!
Fjortispower
16-10-2011, 17:40
CITAT (RitRat @ 16-10-2011, 16:55)  Jag har nyss fått Carmen från Odla, bland de tre som jag nämnde ovan. Blir skönt att följa dess utveckling! Men vad kul. Hoppas du blir lika nöjd. Då kanske man kan jämföra lite också
Amaryllis 2010.jpg Hoppas på änu mer blommor i år
Härligt, Jaj. Vilken prakt!
Hej på er. Jag plockade in mina lökar från balkongen för en vecka sedan Det var 9st. De kommer säkert. Köpte en ny sort förra året som hette Sumatra. Lägger upp en bild på den. Sen har jag hittat fina Fjärilsamaryllis. En sort är Chico. Jag annonserade efter en sådan här på forumet. Men fick inget svar. Men idag gick jag in på Tradera och hittade den!!! Jag skyndade mig att beställa. Överlycklig!!![attachment=65587:CHICO.jpg][attachment=65588:Amaryllis.jpg]
Fick inte med bilden på Sumatra. Här kommer den.[attachment=65589:Foto_0220.jpg]
Fjortispower
18-10-2011, 11:58
Härliga bilder ni visar.
Tänkte skriva något vettigt om lökstorlekar, men skriver det senare när jag har tid.
Fjortispower
21-10-2011, 17:41
Jo, det här med lökstorleken. Hur tänker ni? Först var jag en sådan som nästan bara kollade efter de största lökarna. För man hade ju hört att de ger flest blommor/blomstjälkar och störst blommor. Men kan intyga att det oftast inte är lökstorleken som spelar roll när jag ett år blandade hej vilt med lökarna. Har haft jumbolökar som producerat en spinkig blomstjälk med några blommor i, och därefter producerat kraftigt mycket blad. Men däremot har jag haft minilökar som producerat fyra blomstjälkar, mycket stora blommor och helt enkelt många, många blommor! En sådan sort är t.ex. Razzmatazz. Får se hur den blir i år/nästa år nu när löken har vuxit och blivit fast.
Jag tror att en störe fast och tung lök kan ge fler och större blommor jämfört med en liten lök. Men olika sorter släkten har troligen skilnad på lökstorleken också. Valet blir väl svårt om man bara köper en "röd" Amaryllis men om det är en namngiven sort är jag beredd att betala mer för en större lök. När kan dessa småttingar börja blomma? Amaryllis små lökar Moderlökarna planterades i Januari 2011 efter sommaren 2011 skildes smålökarna av och torkade i tre veckor innan de planterades i oktober 2011
Fjortispower
23-10-2011, 09:22
Det är alltid svårt att säga. Amaryllisar är bra på att överraska, ibland blommar de för sent och ibland för tidigt. Men om man ska utgå från storleken så ser de inte ut att vara riktigt stora för blomning denna vinter - så troligen blir det bara blad. Däremot kan det hända att den största av dem kanske får en stängel med två blommor i under vår - sommaren 2012.
Ugglemormor
23-10-2011, 11:39
Nu blommar min "oäktning" för fullt och de andra skjuter upp knoppar, hoppas att fler kommer att blomma samtidigt så att jag kan börja pensla på dem och vänta mig frön........  " Samba" o "Ice Queen" är båda på gång fr. förra hösten....... Väntar fortf. på mina nya fr. Odla .....
mamamaggan
26-10-2011, 12:42
Har fått mina lökar från Odla men nu kommer jag inte ihåg när der ska planteras. 8 - 10 veckor före jul har jag för mig.
Planteringrsrådet som följde med gav ingen info , den var för utelökar.
Ugglemormor
26-10-2011, 13:03
Jag fick mina igår, det blev endast 2 lökar pga att de hade slut på de som jag hade beställt. Har haft dem i vatten (endast rötterna) under natten och har redan planterat dem i sina krukor. Det tar nog lite tid innan de skjuter iväg, men jag tror att mot slutet av året har jag blommor av dem.... Mina andra 4 fr. förra året är på gång rätt så ordentligt, en blommar och andra är i olika stadier med eller utan knoppar....  Jag fick amaryllisråd - lapp med i sändningen.....
Fjortispower
26-10-2011, 18:12
Allt från 6 till 12 veckor anges på namnlappen med löken. Ha överseende om att det inte alltid stämmer. Beräkna med att få blommande lökar allt från november till februari. När jag startade denna tråd hade jag precis köpt min 'Neon' som jag skrev om. Löken var helt "tom". Och gissa hur den är nu? Den har en sprängfylld knopp som kan öppna sig när som helst! CITAT (josohl @ 26-10-2011, 18:18)  Kolla här annars! F.ö. spelar blomtiden ingen roll för mig. Har ju runt tio styckna, så det är trevligt att ha blommande lökar från november till april! (De övervintrade/översomrade lökarna blommar i feb-apr).
Besökte Plantagen i Göteborg i dag. Rea på Amaryllis lökar 70% Blev med Lemon Star och Charisma
Fjortispower
27-10-2011, 19:31
CITAT (jaj-51 @ 27-10-2011, 16:07)  Besökte Plantagen i Göteborg i dag. Rea på Amaryllis lökar 70% Blev med Lemon Star och Charisma  Orättvist! Här var det bara röda och vita att välja mellan!
 Har äntligen fått tag på Chico! Hittade den på Tradera. De hade flera fjärilsAmaryllis. Jag köpte 3st. En Chico,Lima och Rosado. De var fantastiskt stora. Tittade ner i påsarna som mina egna lökar ligger i för vila. Hittade två stycken knoppar på gång, trots att de ännu inte har vilat en månad ännu. Kul!! Ni som söker efter ovanliga löksorter titta gärna på Tradera. Har även besökt en blogg från Malaysia. Han har fantastiska Amaryllisar i sin trädgård. En mycket ovanlig sort som hette Facie puniceum den var brandgul. Gå gärna in på hans bloggg. Den heter AmaryllisGarden. Visar en bild på Puniceum. Vad tycker ni?[attachment=65781:Facie_puniceum_1.jpg]
CITAT (Fjortispower @ 27-10-2011, 20:31)  Orättvist! Här var det bara röda och vita att välja mellan! Inget flyt denna gången en sväng till Göteborgs tre plantagen  och fyll hela famnen Ok lite långt? Igår var urvalet nästan 10 sorter.
CITAT (bloel2 @ 27-10-2011, 21:43)   Har äntligen fått tag på Chico! Hittade den på Tradera. De hade flera fjärilsAmaryllis. Jag köpte 3st. En Chico,Lima och Rosado. De var fantastiskt stora. Tittade ner i påsarna som mina egna lökar ligger i för vila. Hittade två stycken knoppar på gång, trots att de ännu inte har vilat en månad ännu. Kul!! Ni som söker efter ovanliga löksorter titta gärna på Tradera. Har även besökt en blogg från Malaysia. Han har fantastiska Amaryllisar i sin trädgård. En mycket ovanlig sort som hette Facie puniceum den var brandgul. Gå gärna in på hans bloggg. Den heter AmaryllisGarden. Visar en bild på Puniceum. Vad tycker ni?[attachment=65781:Facie_puniceum_1.jpg] Vil ha dessa också  puniceum är mest lockande.
Fjortispower
28-10-2011, 09:05
CITAT (jaj-51 @ 28-10-2011, 06:46)  Inget flyt denna gången en sväng till Göteborgs tre plantagen  och fyll hela famnen Ok lite långt? Igår var urvalet nästan 10 sorter. Ja, lite för långt. Ska på skattjakt i Stockholm istället. Undrar hur många butiker det finns här...
Ugglemormor
28-10-2011, 10:21
... Oj ..oj ..vilka fina arter ni har fått tag i! ....  Jag nöjer med dem jag har fått, kan inte komma iväg till stan och kolla på flera ......  när det är som det är med ryggen, men det blir väl ett nytt tillfälle nästa höst .......
CITAT (Fjortispower @ 28-10-2011, 10:05)  Ja, lite för långt. Ska på skattjakt i Stockholm istället. Undrar hur många butiker det finns här... När jag bodde i Stockholm så brukade jag gå till Weibulls på Sveavägen, de hade alltid special-amaryllis så här års. Pius
CITAT (Fjortispower @ 28-10-2011, 10:05)  Ja, lite för långt. Ska på skattjakt i Stockholm istället. Undrar hur många butiker det finns här... Det blir en lång dag att besöka all plantagen.se listar nio butiker i Stockholm. Handla för 450Kr + och få ett presentkort värt 100Kr Gå med i kundklubben och få ett presentkort när du handlar för 300Kr Blir väl lite mycket "Plantagen" kanske
Går det att lägga undan en lök mörkt och svalt som man köper nu och plantera om 6-8 veckor? Tänkte att det kan vara kul att ha en fin amaryllis sen i januari/februari också och därmed sätta i mitten på december ungefär... Men löken kanske inte klarar att vänta så länge?
Ugglemormor
28-10-2011, 13:08
Det skulle nog gå att ha dem så som du tänker, mörkt, torrt o svalt några veckor, men kolla med jämna mellanrum att de mår bra..........  Börjar de trots allt att skjuta små skott så vänta inte för länge att plantera dom isf. Jag brukar ta in mina och lägga dom över natten i flera kärl så att endast de spretiga rötterna når vattnet. Nästa dag ser man att rötterna har fått liv, så då planterar jag dem och lämnar 1/3 av löken bar upptill, vattnar igenom o lägger en kaffefilter över löken och kollar sedan när de har kommit igång att växa så då slipper de huvan ......
 Svar till josohl: Det går alldeles utmärkt att lägga lökarna svalt och mörkt länge. Jag lägger ner mina nu och tar sedan upp en i taget. Och när knoppen visar sig hämtar jag upp en ny. Jag har ca 9 st och min sista som jag hämtade upp var i Maj månad! Lycka till!
Fjortispower
28-10-2011, 17:05
CITAT (Ugglemormor @ 28-10-2011, 14:08)  Det skulle nog gå att ha dem så som du tänker, mörkt, torrt o svalt några veckor, men kolla med jämna mellanrum att de mår bra..........  Börjar de trots allt att skjuta små skott så vänta inte för länge att plantera dom isf. Jag brukar ta in mina och lägga dom över natten i flera kärl så att endast de spretiga rötterna når vattnet. Nästa dag ser man att rötterna har fått liv, så då planterar jag dem och lämnar 1/3 av löken bar upptill, vattnar igenom o lägger en kaffefilter över löken och kollar sedan när de har kommit igång att växa så då slipper de huvan ......  Får jag bara fråga, varför lägger du kaffefilter över löken?
Ugglemormor
29-10-2011, 00:29
Fjortispower, Det läste jag om i ett infoblad eller i trädgårdstidningen flera år sedan om just amaryllissar. Där skrev de att när man vattnar igenom efter planteringen och det sticker upp en bit av löken och sen ställer man krukan på fönsterbänken så avdunstar inte fukten så fort och löken kan i lugn och ro börja växa o bli mer kompakt. Jag kollar dock emellanåt hur det går och om det är tort i toppen så sprayar jag lite inne i kaffefiltern för att behålla lite fuktighet, inte på själva löktoppen så att det inte ruttnar. Man ska ju inte vattna i krukan innan den ger sig livstecken. Jag tar bort filtret när löken har börjat växa.... Detta har funkat hos mig, men har provat också utan kaffefilter och då har jag inte fått samma resultat ---- det kommer gröna stängslar i himmelens höjder innan en blomma kan komma med. Så funkar det hos mig och har nu inte planterat någon utan sin "luva". Kanske det beror på värmen i mitt hus att detta ger bättre resultat......  . Man prövar sig fram och tar vara på råden o kollar om de funkar .......
Fjortispower
30-10-2011, 16:54
Imorgon är det sista dagen mina återstående lökar är ute, tänkte ta in allt den första november. Jag har låtit de stå ute så länge som möjligt för att de ska lagra så mycket energi det bara går. De flesta har redan tagits in då blasten vissnat helt efterhand, men tre stycken, bl.a. Benfica har lite grönt kvar. Benfica har dessutom vuxit rätt så mycket. Löken är tjock och hård. Den känns som en vattenmelon när man dunkar på löken. Det verkar som att den är välgödd/välfylld och kommer blomma i år/ nästa år. Tillägg: självklart borde jag tagit in lökarna för länge sedan. Men i år är nattfrosten försenad. Det är milt och mulet om nätterna. Som kallast har det varit -1,5 en morgon. Men lökarna är i lä - så ingen skada var skedd.
Myosotis
09-11-2011, 11:26
Nu blommar amaryllisen jag har fått av mamma. Vet inte vad sorten heter.
ingrids
09-11-2011, 13:01
Jag hittade en vit dubbel på ICA som det stod att det skulle bli kort stjälk på. Har ju namnlappen hemma men är det någon som har erfarenhet av kortstjälkade amaryllisar? Håller de faktiskt stjälken kort?
Fjortispower
09-11-2011, 17:22
ingrids: finns vissa sorter som är mer benägna att få kortare stjälkar/ längre stjälkar. Men ingen sort är ett säkert kort skulle jag vilja påstå.
Myosotis: Så fin! Liknar Apple Blossom, så det är nog den antar jag.
Myosotis
10-11-2011, 11:32
Men denna doftar inte och är lite mindre än jag minns Apple Blossom. Visst doftar Apple Blossom?
Några lökar som redan är på väg att blomma Amaryllis 2011 11 13.jpg Först blir Benfica
Fjortispower
13-11-2011, 21:50
Snyggt! Antar att alla de tre längsta är Benfica?
CITAT (Fjortispower @ 13-11-2011, 21:50)  Snyggt! Antar att alla de tre längsta är Benfica? Hej. Ja de tre längsta är köpta som Benfica på Kulturkalaset i Göteborg. (sålda an några holländare) Fina lökar tre för en hundring men fel sort ... Led belysning.jpg
Fjortispower
19-11-2011, 13:38
CITAT (jaj-51 @ 18-11-2011, 22:20)  Hej. Ja de tre längsta är köpta som Benfica på Kulturkalaset i Göteborg. (sålda an några holländare) Fina lökar tre för en hundring men fel sort ... Led belysning.jpgAj då, som det kan gå!
Några skönheter Amaryllis Farao.jpg Några med en lite overklig färg men vackra. Amaryllis rosa Lord Nelsson.jpg
Vickjohansson
06-12-2011, 10:14
Fullkomligt bedårande!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|