Blomhanna
Hej alla!

Har haft min cyklamen i 2 månader nu den är stor och kraftig och har blommat väldigt bra. Nu helt plötsligt har den börjat slokat. Blommorna hänger bara längst sidorna. jag har testat det mesta.
- Vattnat rikligt
- Torkat ut den en aning
- Byt fönster till ett soligare

Men inget hjälper. Nu finns inga blommor kvar som "står" upp. Alla hänger ner.
Det kommer hela tiden ny blommor men så fort dom slår ut försvinner "styrseln" i stjälkarna.
Jag har börjat misstänka att det är för varmt för blomman. (Elementen står på fullt) Kan detta vara orsaken?

Jag har slagit av elementen men än har inget förändring setts....

Hjälp vad ska jag göra??? Förslag??

// J
ingrids
skulle säga att du har rätt i att det är det varma elementet som kan vara boven. Mina cyklamen står ute och mår än så länge bra trots minusgrader på natten.
Blomhanna
Då är det förmodligen värmen som gjort att den börjat slokat. Låter elementet vara avstängt. Hoppas den repar sig!!

Tack för hjälpen! smile.gif
Crazy4Flowers
Vattnar du alltid med kallt vatten på fatet?
Blomhanna
Jag brukar vattna den i diskhon med fingervarmt vatten. Sänker ner krukan i vattnet och låter den stå. Har du något bättre tips?
Bassam
Hej

Om växte slokat av torra , man kan rädda eller inte beror på hur länge tid ,de står torra, om man ger inte dem vatten som behöver under kort tid så de kan inte kommer igen.

H.Bassam
Crazy4Flowers
Ja dom gillar kallt vatten från botten.
Blomhanna
Nä torka är det inte... isånnafall har jag övervattnat den.

tack för tipset med kallvatten blir det nästa gång! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon