Blomhanna
Hej!

Jag har tre stycken mindre pelagoner. Två har tappat alla sina blad och den tredje är en stickling jag tog för ca 2 månader sedan och den växer för fult. Hur ska jag göra med dem?

- Ska jag fortsätta ha dem i fönstret och vattna dem som vanligt eller ska jag ställa in dem i min svala källare över vintern? Hur gör ni med era pelagoner?

- De två som tappat alla sina blad, kommer de att ta igen sig eller är de på väg att dö?

Tacksam för all hjälp!

// Johanna
aldo
Ja du om de som tappat alla blad klarar sig kan man ju inte veta ngt om .
Har du kollat rötterna ?
Hur stora är dessa ?
Är det bara "pinnar " ?

Sticklingen vill säkert vara med dig där inne i vinter flirting.gif men håll den lite svalare ;kanske i ditt köksfönster där du kan se den men vattna inte ihjäl den .

Lycka till !
Blomhanna
Dom är små är sticklingar från början av sommaren, som har blommat över och nu även tappat alla sina blad. Stjälken är brun och är grön längst ut "på toppen" ca en centimeter. Totalt ca 10 cm.

Jag har inte kontrollerat rötterna. Vad ska jag titta efter då?

Tack för tipsen!! smile.gif
aldo
Vad är det för sorter ?Är det Zonaler av vanlig storlek eller dvärgsorter ?
10 cm från i somras verkar smått .

Kanske kan du ta en bild o visa här .

Rötterna måste ju vara friska och ljusa till färgen ;inte en "brun torr buske" där i jorden .

När jag ställer undan mina pelargoner för vintern har de aldrig tappat alla blad .
Blomhanna
Båda är zonaler. En Elinros Mörk och en Kitterödshagen.

De var sticklingar i sommar när jag köpte dem. Men återkommer med bilder ska även kontrollera rötter imorgon.
Wilmer
Är de bruna först och gröna i stammen längre upp? Jag har en sort som gärna blir sådan (gammal sort) men som faktiskt kommer igen om jag klipper av dem och vattnar SPARSAMT tills de kommer igen efter flera månader igen. Det är säkert någon otäck sjukdom eller liknande.. Men här råder det som inte dödar det härdar. Är de bruna på stammen nedanför det gröna kommer det gröna att dö enligt min erfarenhet. Slarvar jag och vattnar med kallt (väldigt kallt utevatten på vintern) så försvinner mängder av pelargoner, låter jag det bli varmt först händer det sällan.
Blomhanna
Här är bilder på mina pelagoner. Hur ska jag övervintra dessa? Kan de stå kvar på fönsterbrädan i köket hela vintern?

och den andra
aldo
Tyvärr måste jag nog säga att de färdiga för soppåsen -cry-.gif

Peztis
Håller tyvärr med aldo...

Men det var en väldigt vacker handstil du har!
RitRat
Levande pelargonplantor har stinna stammar med mycket grönt i. Dessa är skrumpna, alltså döda. Det lilla gröna i toppen på den ena är nog bara tillfälligt, för stammen under är vissen.
Kasta!!!!
Blomhanna
Nej vad tråkigt! Jag som vårdat dessa två så ömt! Får ta nya tag till våren med nya pellisar. Attans!!!
Tack för all er hjälp!
smuleborg
CITAT (RitRat @ 16-10-2011, 18:41) *
Levande pelargonplantor har stinna stammar med mycket grönt i. Dessa är skrumpna, alltså döda. Det lilla gröna i toppen på den ena är nog bara tillfälligt, för stammen under är vissen.
Kasta!!!!

Jo så är det ju som regel. Förra vintern såg två av min favoriter ut så här, den ena kastade jag, den andra sattes i en slags sparkammare (den var väldigt värdefull för mig). Efter en evighet, friska stammar pluppade upp, friska grenar, blad. Jag hade en ängels tålamod. Denna dvärg lever idag.
RitRat
:-))) Trevligt, en Solskenshistoria!
Så Blomhanna, det kanske finns lite hopp i allafall!
Din ursprungsfråga var hur man övervintrar pelargoner. Dessa plantor är så små. Är de också årets sticklingar?

De skulle förmodligen må bäst av att övervintra i det svalaste utrymmet du har, men i dagsljus. Vattna bara minimalt lite då och då, så att klumpen inte blir HELT uttorkad. Kanske ett par matskedar varannan vecka. Beror förstås lite på temperatur och luftfuktighet i rummet. Kallare - mindre vatten, varmare - lite mer vatten. Och håll tummarna, våren kanske kommer med en glad överraskning!

Större pelargoner som har ett par år eller mer på nacken, tål hårdare förhållanden över vintern.

Blomhanna
Då väntar jag tills våren kommer och ser hur det går för mina pellisar.
Skönt med solskenshistorier!

Tack ALLA för era tips! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon