sjöbäcken
Hej!
Har haft Dahlior i år för första gången! Nu börjar ju frosten komma och det är dags att vinterförvara dem. Ska man vänta tills de har dött ner helt, eller kan man klippa ner dem och gräva upp dem? Tänkte förvara dem i en blandning av torv och spån i lådor i garaget, låter det som att det skulle funka..? Funderar också på: Är det helt orimligt att tro att de kan övervintra ute i landet? De är planterade i skyddat läge och jag tänkte i så fall täcka dem ordentligt. Men jag har förstått att det vore en ren chansning.... wink.gif
Vilka är Dina erfarenheter?
ingrid fuxwall
Har aldrig hört om att dahlia klarar en vinter ute - inte här där jag bor i alla fall.

Mina är uppgrävda, avklipta och ligger i källaren.
Förvarar dem i backar och papperskassar - det blir fler för varje år, löarna förökar sig bra!
Wilmer
Skulle inte chansa på övervintring ute, mina har frusit när jordkällaren måste ha blivit frostig någon natt bara. Slemmiga klumpar.. Så blir det nog för fuktigt i vinterjorden också?
RitRat
Jag grävde upp mitt livs första dahlior några dagar sen när de hade blivit svarta o hängiga av nattfrosten. En av dem hade växt till helt enorma proportioner, det gick knappt att få ned rotklumpen i en ordinär papperskasse. Samtidigt var några andra helt små, i samma storlek som i våras när jag planterade dem från nyköpta påsar.

Nu undrar jag; är det alltid bäst att dela på rotklumpen på våren? Jag hade lust att dela på den redan nu, men lät bli. Som jag har förstått det från råd på nätet, så ska man skära med vass kniv så att det finns växtpunkter i alla delar som man skär isär.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon