Full version: Hjälp mig
netaave
Nu har jag äntligen hittat en överdel till min svarta elastabyxor till 60-talsfesten, en lite OP-inspirerad tunika. Men vill ju ha några smycken som är tidsenliga, vet att jag -69 hade prästkragar i öronen och letat ljusmanchetter för att kunna göra örhängen själv. Hittar inga men undrar nu vad man hade mer för smycken och örhängen, minns ni?
Såg några lite bulliga "platknappar" på Glitter, är det 60-tal?
Vad hade ni för smycken då?
EKLO
Satsa på plast, ringar av plast i öronen, och ringar och armband av plast. Ljusrosa läppstift och mycket hårspray, tuperat. Lösögonfransar och eyeliner, tjockt, om du ids.
Tikka
Googla annars på bilder...60 tals smycken eller 60 tals mode så får du upp bra tips smile.gif
netaave
CITAT (EKLO @ 14-10-2011, 18:50) *
Satsa på plast, ringar av plast i öronen, och ringar och armband av plast. Ljusrosa läppstift och mycket hårspray, tuperat. Lösögonfransar och eyeliner, tjockt, om du ids.

Plastringar i öronen hade iaf jag på 70-talet så det tror jag inte var modernt då.
Har kort hår så kan inte tuppera så mkt wink.gif men ljusrosa läppstift och nagellack är införskaffat och handväska från tiden är inlånad.

CITAT (Tikka @ 14-10-2011, 19:01) *
Googla annars på bilder...60 tals smycken eller 60 tals mode så får du upp bra tips smile.gif

Tycker inte det syns så mkt smycken när man googlar för det har jag så klart gjort.
Biggan_
Här är lite 60-talssmycken.
60-talssmycken
Elisabeth-Västkustkolonisten
Kort kort gick ma ju på 60 talet

Jag dunderade förut vad ja hade på mig på 60-talet men då bodde ja ju fortfarande i Tyskland,

Jag minns att det var modern att ha skottsrutiga minikjolar några år.

Sen var det ju också modern med många långa halskedjor.

Jag tror man skulle behöva ta fram ett fotoalbum

Elisabeth
netaave
CITAT (Biggan_ @ 14-10-2011, 20:00) *
Här är lite 60-talssmycken.
60-talssmycken

Tack för den länken wink.gif

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 14-10-2011, 20:07) *
Kort kort gick ma ju på 60 talet

Jag dunderade förut vad ja hade på mig på 60-talet men då bodde ja ju fortfarande i Tyskland,

Jag minns att det var modern att ha skottsrutiga minikjolar några år.

Sen var det ju också modern med många långa halskedjor.

Jag tror man skulle behöva ta fram ett fotoalbum

Elisabeth

yes.gif
Gita
Skumgummiunderkjolen minns jag, men det var nog väldigt tidigt sextio-tal eller möjligen väldigt sent femtiotal.
Hur som helst, jag minns att jag hade en regnbågsfärgad sådan som jag tyckte var oerhört vacker.
Gita
Eva i Skåne
Metallänk/bälte/kedja runt höfterna, visst var det slutet av 60-talet?
EKLO
Min storasyster var modeslav vid den tiden, (jag var för liten) - från -66 till -68 har jag tydliga minnen av hennes kreationer (att jag vet årtalen beror på att vi flyttade från den lägenheten sedan). Mest minns jag hur hon satt och gnuggade mascaraborsten på tungan för att väta den, framför pigtitttaren, tungan blev kolsvart och det tyckte jag förstås var både mystiskt och äckligt och tufft (jag var 7-8 själv). Och sen var det dessa tjocka eyelinerstreck, ibland en skumgummigrej i håret (istället för vetebulle), för att få upp håret på skallen, och på det massor av spray.

Och sen var det kortkorta klänningar och lång-långa kappor med lackskärp. Jag bad henne andäktigt att jag skulla få ärva alla kläderna, men när jag blev tillräckligt stor var det förstås helt andra grejer man ville ha...

Och ser jag på länken med smyckena ser jag att det stämmer, syrran hade också såna där klipsörhängen av plast i ett slags blomformationer. Oerhört tjusigt! Jag fick hjälpa henne att vädra när hon smygrökt på rummet, för cigaretter hörde också tiden till.
netaave
CITAT (Eva i Skåne @ 16-10-2011, 10:20) *
Metallänk/bälte/kedja runt höfterna, visst var det slutet av 60-talet?

Jepp på dom där raka västklänningarna eller på tunikor

CITAT (EKLO @ 17-10-2011, 20:45) *
Min storasyster var modeslav vid den tiden, (jag var för liten) - från -66 till -68 har jag tydliga minnen av hennes kreationer (att jag vet årtalen beror på att vi flyttade från den lägenheten sedan). Mest minns jag hur hon satt och gnuggade mascaraborsten på tungan för att väta den, framför pigtitttaren, tungan blev kolsvart och det tyckte jag förstås var både mystiskt och äckligt och tufft (jag var 7-8 själv). Och sen var det dessa tjocka eyelinerstreck, ibland en skumgummigrej i håret (istället för vetebulle), för att få upp håret på skallen, och på det massor av spray.

Och sen var det kortkorta klänningar och lång-långa kappor med lackskärp. Jag bad henne andäktigt att jag skulla få ärva alla kläderna, men när jag blev tillräckligt stor var det förstås helt andra grejer man ville ha...

Och ser jag på länken med smyckena ser jag att det stämmer, syrran hade också såna där klipsörhängen av plast i ett slags blomformationer. Oerhört tjusigt! Jag fick hjälpa henne att vädra när hon smygrökt på rummet, för cigaretter hörde också tiden till.

Precis eller också slet man med att vika ut topparna lika mkt på båda sidor när man tuperat upp håret och satt i "twistbandet" som det där stretchiga hårbanden kallades.
Motti
Det fanns ju även på den tiden olika stilar Hippi eller Mods även Dixistillen,själv hade jag stora typ Singoallaringar i plast i orange rött eller gult illgrönt eller så hade man stora metalringar i öronen,var man mer hippi så var det öronhängen med stenar,Op -mönstret skapad av Mary Qvant svart och vitt i rutor var för den chicka stilen lackstövlar i vitt eller svart .Hippistilen var mycket långbyxor i madrasstyg västar i blommigt tyg med pälskant även Donovanskjortan i småblommigt ,mycket hårband i hippistilen.Mods var ju präglade av Arme kläder armejackor med kulhål fransade jeans basketskor med mycket ritat på, långa röda stickade halsdukar Piecmärken .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon