katah
Bakgrundsfakta

Rak söderläge
10-15meter lång och för det mesta 3 m djup rabatt på framsidan av tomten mot gatan
2 meter kompakt tujahäck på norrsidan
Jorden är mellanjord mot lerahållet, inte så välskött, försöker bättra det lite vid plantering.
zon2 på gränsen tll 3 pga. vinden.

Jag önskar åsikter om ni anser att följande växter är stadiga att stå själva.
och
det viktigaste om dessa sorter är lätta / svåra att odla fram från frö. ( chansen att få minst 10 plantor/ påse)
Några vet jag att de kommer att blomma redan på första sommaren, men det ät viktigt för mig att ha hyfsat stadiga plantor redan på första våren även om de inte skulle blomma.

Jag gjorde ett par år sedan ett försök att odla fram mängder av perenner, men gillade inte många de växter sedan när de växte och för det mesta blev det inte mer en 1-2 av de sorter som jag tänkte ha 10-20 st.

Nu har jag suttit med perennaböcker igen och googlat på nätet och kommer att satsa, efter er granskning,
på de bästa av följande

ASTRANTIA, stjärnflocka, sorten major " Ruby Wedding" lockar mig ( intensiv röd nyans)
-gillar den tilltänkta läget? var hittar jag fröer?

STÄPPSALVIA ( salvia nemorosa) lila
- hittade en från Impecta nr6530 ( s. 147 på 2010-katalogen) " west-Friesland", öppen för
andra förslag också

ROLLIKA Achillea "Coronation Gold" gula
- hittade en liknande från Impecta filipendulina "Cloth of Gold" nr. 2010 ( s.98 på år2010katalogen)

ASTER amellus " Veilchenkönigin" lila blommor med gul mitt
- lila sort 30-60cm, tips om andra liknande astrar välkomnas, vart kan jag hitta fröer?
- impecta har lite liknande sorter: alpinus " light blue" alpaster nr 6058
och tongolensis " wartburgerstern"
- trivs den i min mer kompakta jord?

HEUCHERA Caramel ( gula blad) eller Marmalade
- var hittar man fröer?

PHYSOSTEGIA, Dragmynta, vita
- jag har hittat en från impecta nr 6480 s, 142 på 2010katalogen
- andra bra sorter och inköpsställen?

POSTENTILLA, Fingerört " bicolor" Emelie ( röd-orange)
- var hittar man fröer?

HELIANTHEMUM Cisteceae nummularium " mutable" Solvända, röda
-Impectakatalogen 2010 s. 127 nr.6290

KNIPHOFIA Asphodelaceae uvaira " flamenco", Fackellilja, blandade färger
- Impectakatalogen 2010 s.130 nr 6331

SILENE Caryophyllaceae regia. Prärieglim , röda
- impectakatalogen 2010 s.149 nr 6584

SAPONARIA Caryophyllaceae oxymoides. Liten såpnejlika lila
-impectakatalogen 2010 s. 148 nr 6538

kerstin z5-6

ASTRANTIA, stjärnflocka, sorten major " Ruby Wedding" lockar mig ( intensiv röd nyans)
-gillar den tilltänkta läget? var hittar jag fröer?

Kan vara knepig att så,behöver köldbehandling o färska frö
STÄPPSALVIA ( salvia nemorosa) lila
- hittade en från Impecta nr6530 ( s. 147 på 2010-katalogen) " west-Friesland", öppen för
andra förslag också
Lätt att så,välj gärna två nyanser en lila,en rosa till samma rabatt
ROLLIKA Achillea "Coronation Gold" gula
- hittade en liknande från Impecta filipendulina "Cloth of Gold" nr. 2010 ( s.98 på år2010katalogen)
Går bra att så
ASTER amellus " Veilchenkönigin" lila blommor med gul mitt
- lila sort 30-60cm, tips om andra liknande astrar välkomnas, vart kan jag hitta fröer?
- impecta har lite liknande sorter: alpinus " light blue" alpaster nr 6058
och tongolensis " wartburgerstern"
- trivs den i min mer kompakta jord?
Ok att så men inga namnsorter kan sås med frö

HEUCHERA Caramel ( gula blad) eller Marmalade
- var hittar man fröer?

Sannorlikhet för gula plantor är störst om du hittar frökälla via vän /forumist och en stor fröportion.Många blir sannorlikt gröna.Skulle köpa de antal plantor jag ville ha

PHYSOSTEGIA, Dragmynta, vita
- jag har hittat en från impecta nr 6480 s, 142 på 2010katalogen
- andra bra sorter och inköpsställen?
Går bra att så
POSTENTILLA, Fingerört " bicolor" Emelie ( röd-orange)
- var hittar man fröer?
SE nedan , lätt att så

HELIANTHEMUM Cisteceae nummularium " mutable" Solvända, röda
-Impectakatalogen 2010 s. 127 nr.6290
Går bra att så
KNIPHOFIA Asphodelaceae uvaira " flamenco", Fackellilja, blandade färger
- Impectakatalogen 2010 s.130 nr 6331
Köp som knöl tar lång tid från frö till blomma
SILENE Caryophyllaceae regia. Prärieglim , röda

- impectakatalogen 2010 s.149 nr 6584
Lätta att så

SAPONARIA Caryophyllaceae oxymoides. Liten såpnejlika lila
-impectakatalogen 2010 s. 148 nr 6538
[/quote]

Avstår pga spridningstendens välj en av de fina bergnelikorna i stället tex.Lätta att så

Om du jordförbättrar trivs alla i den jord o läge du valt
Vore bra att veta vilka perenner du testat som du inte gillade sist?
Ska man själv så en hel perennrabatt o ha minst 10 -15 plantor / sort skulle jag välja fröportion från Jelitto.
De har rätt färg som utlovas, god grobarhet , bra såråd och rikliga portioner.
Fröna kostar lite mer men är en bråkdel av priset för att köpa plantorna
Ev överskott kan du sälja under sommaren på plantmarknad.
www.jelitto.com
katah
Kerstin, du är en pärla, som vanligt!

Jag kollar nu mina val igen, men det verkar som de flesta vill gro från frö.
Jag behöver ju inte ha dom alla, utan försöker bilda en fin kombination av några sorter,
så dom som du rekommenderar bort, väljer jag bara bort.

Det som jag var missnöjd med vitbyttan ( den såg inget vidare ut som växt på riktiga livet)
Stockrosor växer fint, men blir alldeles för höga.
Såpnejlikan blommar inte så länge jag ville.
Och säkert 10 sorter till som inte grodde eller inte blev större i den takten jag tyckte var rimligt. whistling.gif

Vårrabatten är riktigt fin: påskliljor, krokusar, tulpaner, mängder av förgätmigej, vintergrön, små heucheror gröna med röda blommor, heuchera med röda blad och vita blommor, ormöga, smultron, sedum, silversalvia, aklejor

På sommaren blommar bara några klockor och de sommarblommor jag orkar driva dit.

Nu på höstkanten är bara kärleksörten och någon japansk lykta som gör sin plats där.

Så jag behöver en riktigt sommar-höstlyft där.

Jag grästäcker trädgårdslandet och gräsklippet behövs alltid akut där och räcker sällan till blommorna,
lika så komposten.
Om jag nu på hösten får mycket löv, kanske kan jag sprida dit lite extra, men läget är lite blåsigt och öppet mot gatan så det är lätt att löven sprider sig på gatan....

Vi måste gräva bort mycket av vintergrönan och annat vårblommande så att vi får ens plats åt allt nytt,
HUR ska jag jordförbättra där bäst om jag nu inte har tillgång till kompost och täckning?

Kogödsel och torv kanske?
hmm, ska jag" offra" höstkomposten till blommorna i år? flirting.gif
josohl
Jag har en rabatt i liknande läge, fast inte riktigt lika lång...

Här är lite andra tips som funkar hos mig (jag har sått alla sorter till mig själv):

Blå bolltistel trivs bra och står fint även i vinden. Går bra att så (självsår sig lite för bra så jag klipper av bollarna innan de börjar släppa frön på hösten...

Jättevallmo är ju också väldigt fin och "försvinner" större delen av sommaren då annat kan ta över.

Aklejor tycker jag också är jättefina, även om de kan få lite slagsida om det har blåst mycket.

Alunrot, går bra att så (så gärna nu på hösten i krukor ute) och står också bra i blåst.

Rudbeckia är också en favorit som lyser upp på hösten.

Vad gäller jordförbättring hämtar jag varje vår bränd torv-hästgödsel på en ridskola en bit bort (de blir glada om man tar för då slipper de betala för bortforsling!) och lägger på i ett några cm tjockt lager. Det brukar bli i mitten-slutet av april - zon II, då mina vårlökar har blommat över och perennerna börjar komma upp lite. Du behöver inte mylla ner, det fixar maskarna, och växterna växer upp igenom och döljer det inom 1-2 veckor. Kolla med ridskolor i närheten om hästarna står på torv (spån funkar också, men tar mycket längre tid att bli bra för rabatten) och fråga när de tömmer på våren, åk då dit när gödselstacken är halvtömd och du har svart guld i massor!
katah
Josohl, jag ska studera även dina blommor.
Rudbeckia har jag ett par, men de behöver nog delas mer så att jag får många av dom.
Bolltistel ska jag kolla faktist.

Och visst har jag en ridskola bakom en stenkast härifrån, det är bara lite svårt att övertyga
maken att åka dit och hämta skiten....men så ska det självklart bli tidigt på nästa vår!!

Nu ska jag inspektera frökataloger och beställa!!
kerstin z5-6
Kogödsel -äkta varan har ju fördelen med att ge både struktur och mullig välgödslad men ej för stark" jord.
För högsommarpärlor är kompakta riddarsporrar tex ur "New millennium serien", vackra stadiga blommar länge,faller ej vid regn.
Campanula släktet-tex hässleklocka särskilt de vita
Alpmartorn,Erygium alpinum blir allt vackrare med åren
Baptisia australis, långlivad som pioner, blå lukärtliknande blom vackra blågröna blad
Sand malört/artemisia stelleriana låg krypande silverfärgad marktäckare, ej invasiv, bra i "mellanrum"
Tolvguda blomma, vit eller rosa försommar sommar/Dodecatheon meadia alba heter den vita

Alla går fint att så själv,är stadiga, några tex tolvgudablomman kräver kylning o lite tålamod övriga mkt grovilliga
Lycka till med nya rabatten!

katah
oj, tack för tipsen Kerstin, tar och undersöker dessa med!

Tolvgudablomman gillar jag och har även försökt odla fram det, men inte lyckats.
Någon blomma måste man väl köpa också ibland ...
Jag har nog inte köpt en enda blomma på 10 år, tjo kanske en....
Utan envisar att sätta fröer och skola om wink.gif

Men heucheran och tolvgodablomman ska jag kika på vårkanten!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon