Satsvear
Hejsan!

Mitt frsta inlgg hr, har varit in ngon gng och lst lite men aldrig skrivit. Fick igr en ny vacker planta av min fru kpt p buketten. P kvittot str det bara kaktus och jag hoppas att ngon/ngra ska kunna hjlpa mig med en med exakt identifiering samt lite sktselrd kanske...

Eftersom bilder r fr stor s lnkar jag vidare...
http://imageshack.us/photo/my-images/94/dsc0525vd.jpg/

Vl Mtt!
teo
Det r ingen kaktus utan en Euforbia. Det r dessutom inte en utan tv: En ympad Euphorbia lactea forma cristata p ngon grn stjlk (troligen ocks Euforbia).
Satsvear
Tackar s vldigt mycket fr svaret Teo! Rknas de in i kaktusfamiljen p ngon vnster eller? Har du eller ngon annan sktseltips fr den?

Vl Mtt!
teo
Nej, den tillhr p intet stt kaktusfamalijen (Cactaceae) utan Euphorbiaceae som finns bl.a i Afrika. Kaktusar r ursprungligen enbart frn Amerika (det finns ett undantag - som frmdodligen har emigrerat med fglar nn gnge fr lnge sedan). Dock finns det mnga Euforbia-arter frn Sydafrika som utvecklats i torra klimat att se nstan likadana ut som kaktusar.

Det r intressant att bilden i lnken ovan visar att ympstocken har utvecklat sina egna blad - ser ut som Kam/Fgeleuforbia eller ngot t det hllet.
Satsvear
Tackar fr lnkarna, skrattade lite fr mig sjlv d jag brukar vara duktig p att hitta sdant tongue.gif

Teo, tackar ytterligare fr informationen!

Vl Mtt!
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon