Har precis på spisen 10 liter trattkantareller som ska syltas.
Mitt problem är bara att jag har inte särskilt många småburkar i glas kvar, däremot en väldig massa större syltburkar. Så jag funderar på att hälla dem i de större och sedan när jag har tillräckligt många små så häller jag över, ställer dem i stora kastrullen med vatten och låter sjuda i ca 30 min för att skapa en ny konserv.
Skulle det funka tro? Utan att skada innehållet?
Jag vill ju ha dem i små burkar för man använder ju inte så mycket åt gången och vill gärna kunna ge bort en burk eller så.
Det bör väl gå bra. Jag har ingen erfarenhet, kanske ingen annan heller, men jag ser inga hinder i detta. Det enda är väl att smak kanske försvagas och näringsämnen förstörs då svampen kokas en extra gång. Huvudsaken är att eventuella bakterier försvinner med kokningen, då kan inte skadliga mikroorganismer leva.
Du skriver "syltas" - vad har du med i konserven annat än vatten?
Här kan du läsa om
syltade trattkantareller.
Sååååå gott!
Jag har redan gjort en omgång men tyvärr hade jag i lite för mycket ingefära, tror jag. Jag menar, hur mycket är en bit? Tror jag hade ca 1 msk tärnad färsk till 5 liter svamp, har tagit ungefär hälften nu.
Jo, det där med att allt är rent är ju a och o inom konservering. Och eftersom svamparna ändå kokar 2 h innan man vrider på locket så borde de liksom klara 20-30 min till, tycker jag.
Jag läste ditt recept. Låter gott. Men jag förstår inte den långa koktiden.
Jag brukar göra inlagda/syltade pepparriskor. Då kokar jag bara svampen först separat i ca 10 min och sköljer av. Sen kokar jag ättikslagen i bara några minuter i en kastrull och häller över svampen som jag lagt i burkar.
Eftersom det är en ättikskonserv, skulle jag tro att du kan flytta över till små burkar helt utan kokning.
Nä, jag förstår inte heller den långa koktiden men IBLAND gör jag som det står i receptet!
Jag gjorde detta förra året och blev supernöjd!
Nu står det i alla fall fem små burkar samt sex större burkar på avsvalning. De större burkarna bör jag sedan kunna dela upp på tre mindre.
Får äta lite mer inlagd sill eller mer tacosås - de burkarna är i bra storlek för detta!
Överbölingen
21-10-2011, 00:03
Enda anledningen jag kan se med att koka så länge är att smakämnena dras ur och spadet borde kunna ge en superb kantarellfond ihop med en god hemkokt köttfond.
Men nog föredrar jag kantarellsmaken kvar hos svampen. När jag blötlägger torkade trattisar och torkad Karl Johan så använder jag vätskan till såsen. (Min grej är att jag slår på några dl kokande vatten). Användbart efter 5 minuter.
Fast man kokar ju upp lagen och sedan i med svampen som kokar med lagen i 2 h. När man sedan häller på burkar så häller man ju på lagen så inget går förlorat.
Och japp, när man ätit upp all svamp så står man där med en burk med mumsig lag man kan använda till annat.
Det borde bli rätt gott att hälla i grädde och göra sås av den, faktiskt.
Har många gånger gjort som du med större burkar och sedan lagt över i mindre. Ställer in dom i kall ugn och låter den bli varm till 100 grader, stänger av och låter de stå kvar och kallna. Har gjort det med andra inläggningar och sylt men inte svamp men det borde funka. Glöm bara inte att ta ut dem när de är kalla, det är inte roligt att hitta burkarna när ugnen är varm till att baka i, det har jag gjort själv och då är det bara att slänga.

Tror jag kör på det där med att koka i stora syltkastrullen istället! Då kommer jag nog inte att glömma dem.
Förstår dock att det är lätt att glömma dem i ugnen.
Måste bara säga att det är mitt favorit recept sedan några år tillbaka

O jag ta ordentligt med färsk ingefära skuren i små bitar, tycker även att den är god att äta.
Det med koktiden eller ja man sjuder väl egentligen har jag med funderat på men det kanske behövs för att få svampen så syltad o go som den blir efter dom timmarna?
O jag hade nog gjort som du säger här innan kokat dom 15-30 min till o sen lag över dom i mindre burkar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.