Full version: Vad är detta?
Suz
Hej!
Kompisen har haft denna i en kruka på trappen.
Den blommade inte (och skulle tydligen inte göra det heller enl. trädgårdsfolk) men hon minns inte vad den heter.
Man skulle ha den i en ampel.
Den är mörkt roströd.
Det man skymtar i bakgrunden är en campanula.
Extremt dålig bild (mobil)
Någon som vet vad det är??

[attachment=65533:mail.google.com.jpg]
Inger GMT
Det skulle kunna vara en rödbladig Oxalis, men dom har små, små rosa blommor . Bladen är dock det man lägger märke till hos Oxalisen.
Hälsningar Inger

http://www.ingers-gmt.se
Kryddan03
Kan vara sötpotatis/batat (Ipomoea batatas) - möjligen sorten 'Black heart' eller 'Ace of Spades'.
Suz
CITAT (Inger GMT @ 15-10-2011, 18:42) *
Det skulle kunna vara en rödbladig Oxalis, men dom har små, små rosa blommor . Bladen är dock det man lägger märke till hos Oxalisen.
Hälsningar Inger

http://www.ingers-gmt.se

Nej det tror jag inte att det är...bladen är mycket större och kraftigare.

CITAT (Kryddan03 @ 15-10-2011, 18:57) *
Kan vara sötpotatis/batat (Ipomoea batatas) - möjligen sorten 'Black heart'.

Hmmm....jag ska ta ett bättre kort i morgon med min egen kamera så kanske någon vet vad det är.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Kryddan03 @ 15-10-2011, 18:57) *
Kan vara sötpotatis/batat (Ipomoea batatas) - möjligen sorten 'Black heart' eller 'Ace of Spades'.

Tror jag med tummenupp.gif
RitRat
Sötpotatis kan det vara, ja. De har hjärtformade blad och slingrande/marktäckande växtsätt. De hör till Ipomoea-släktet, alltså kan de få blomman-för-dagen-lkinande blommor. Men jag vet inte om den kan blomma i vårt klimat.

Hoppas du kan få in en bättre bild snart.
Suz
Nya bilder.
Tog en med en hand på också för att ni ska kunna se storleken.
Hennes fundering är om de är perenna och hon kan sätta ner dem någonstans.
Jag trodde inte det....men som sagt jag vet inte ens vad det är confused.gif
[attachment=65545:DSC_0030.JPG]
[attachment=65546:DSC_0031.JPG]
[attachment=65547:DSC_0032.JPG]
[attachment=65548:DSC_0033.JPG]
RitRat
Gräv försiktigt i jorden om det är rotknölar däri.Borde göra det, om det är sötpotatis I så fall kan du plocka in knölarna och övervintra dem torrt inpackade i torv, ungefär som andra knölar eller rhizomer, såsom lyckoklöver, femöringen mm. Plantera om till våren. Alternativt att du bara tar in krukan som den är när frosten dödat bladen, och förvarar torrt på sval plats. Campanulan kan ju kanske också överleva en vinter och komma igen till våren.
Alexander-VG-zon3
Det är dock inte alltid dom har bildat knölar under sommaren när det gäller dessa prydnadsvarinater som man oftast bara odlar under sommaren, då dom är förökade med sticklingar.

Det finns ju både grönabladiga, mörka, lime(gula). Dom kan ha bildat knölar men inte alltid. Såfall finns där knölar är det bara att köra på med övervintring.
Suz
Stort tack för era svar!
Nu blir hon glad...och kanske OM det finns knölar att jag kan få en liten med whistling.gif
De är en fin växt....eller var i somras, nu är den lite eländig.
Pia L
Jag hade en likadan i två år, jag klippte ner den och hade den som krukväxt inne under vintern och den kom jättefint året efter med ännu större blad, tyvärr så tog frosten den förra hösten (eller rättare sagt, jag glömde bort den)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon