Söttok06
Försökt vara noga på vissa ställen, men jag ser att jorden är full med små tunna rottrådar, antar att det är något ogräs som kommer upp senare. Kommer anlägga en perennrabatt och vill där få bort så mycket ogräs som möjligt innan jag planterar växterna, typ Buxbom, Lammöron, vita Rudbeckia, m m. Har täckt med Halm där nu, tänkte att det kunde vara bra för jorden. Kanske maskarna drar ner och gör jorden lite luckrare (har lerjord). På våren tänkte jag bland i lite grovt grus för dräneringen. Men först rensa en omgång noggrannt.

Jag ser att på en yta som jag rensade fritt från ogräs i våras är det lika mycket ogräs, gräs och annat som en matta eftersom jag lät jorde ligga bar där. Nu måste jag göra om jobbet igen nästa vår. Suck!
Bassam
Hej

Det är inte lätt att man blir borta från ogräs men man kan göra :

1Att bryta jord ytan på plöja.

2 bränna dem.

3 gräva och borta dem.

4 man kan använda ogräs bekämpning.
5 man kan också plantera starka gräs som kan göra kokurans med dem

H.Bassam

Peztis
Har du möjlighet så bör du försöka vända ned organiskt material i din lerjord. Gräsklipp, löv, kompost osv. Såg i andra tråden om dina "kompostbekymmer" och det låter ju utmärkt om du då kan gräva ned grönsaksrens i jorden.

Tyvärr är det ju så med ogräs, att ju mer man vänder så kommer nya fröer upp och får möjlighet att gro. Finns de som kan vänta i flera år nere i marken.

Rensa-rensa-rensa! Plantera dina växter och sedan så kan du täcka med t ex täckbark eller gräsklipp runtom för att försöka kväva. Men det kommer alltid upp något ändå fast då kanske det blir lite mer lätthanterligt.
Man kan även lägga ut en markduk direkt på jorden och sedan klippa hål och plantera ned växterna i respektive hål. Markduken kan du sedan skyla med t ext täckbark eller något annat du tycker är fint.

Finns ju även något som heter kakaoflis som har kommit starkt de senaste åren. det är en restprodukt från kakaotillverkningen och den klibbar ihop sig och blir som ett markskydd som doftar gott av choklad.
KRT
Både maskrosor och tistlar är rotogräs, får du inte upp hela roten kommer de igen, och igen och igen sad.gif

Det enda råd jag har är att aldrig lämna jord "öppen", det är bättre att så lupiner eller bönor eller sommarblommor, bara man inte lämar jorden bar - det är då ogräset får chansen och tar den....
KatteLatte
CITAT (Söttok06 @ 15-10-2011, 20:36) *
Jag ser att på en yta som jag rensade fritt från ogräs i våras är det lika mycket ogräs, gräs och annat som en matta eftersom jag lät jorde ligga bar där. Nu måste jag göra om jobbet igen nästa vår. Suck!

Det är tyvärr så att när man kan inte förvänta sig ogräsfritt i oktober efter bara en rensning på våren. Speciellt om det området man har tänkt sig plantera på har mycket ogräs från början.

Du MÅSTE rensa regelbundet, det är enda sättet att bli kvitt problemet.

Förtvivla inte, det funkar. På alla min arabatter som jag har anlagt och där jag använt kompostjord har jag haft 1-2 år med mycket ogräsrensning. Sen har det varit fullständigt hanterbart.

(Probleemt med min kompostjord var att det bara är de sista 1-2 åren jag har börjat separera, så att jag INTE slänger ogräs som blommar/gått i frö på komposten. Såna delar går numera i svart sopsäck och sedan till tippen; ser redan märkbar skillnad på hur det ser ut i kompostfacken.

Så: rensa, rensa, rensa om igen. Det lönar sig.

Lycka till!
Söttok06
Tack. Jag ska försöka ta tag med rensningen redan sen i slutet av April, eller när jorden är hanterlig. Har tidigare täckt med ett lager tidningar och på det Barkmull där jag inte för tillfället tänkt odla. Men tidningarna har börjat luckras upp och bli till mull och vips kommer ogräset. Ska också se till att jag rensar några vändor och sedan planterar något så att ogräset inte kan växa.

Men är det katastrof om jag anlägger en Perennrabatt och att det ändå finns ogräsrötter i marken?Svårt att få bort varenda liten tråd. Räcker det att jag håller efter när det tittar upp?
Eva 33c
CITAT (Söttok06 @ 21-10-2011, 20:43) *
Men är det katastrof om jag anlägger en Perennrabatt och att det ändå finns ogräsrötter i marken?Svårt att få bort varenda liten tråd. Räcker det att jag håller efter när det tittar upp?

Det räcker absolut! Ska man rensa jord så den blir kliniskt ren från ogräs får man ju aldrig odla nåt kul smile.gif
Peztis
Och finns det någon bättre meditation än enformigt trädgårdsarbete?!?!?
Man har rensat både i huvudet och rabatten/landet när man väl sträcker på sin böjda och värkande rygg!!!

It's a win-win situatiuation. Ja, jo... förloraren är väl då ryggen! Och de skitiga narglarna...
KatteLatte
Map rensning - jag tror absolut så här: totala tiden man får lägga på det blir lika oavsett om man gör det ofta eller om man gör en stor uppstädnig. Och då är trädgård givetvuis roligare om den också ser snygg ut.

Om man har som målsättning och rensar/luckrar rabatten 1 gg/vecka eller varannan vecka så blir det oftast bara småplantor som i regel inte hinner gå i frö heller. Ofta är de tom så små att man bara kan låta de ligga. Vad som händer även med rotogräs om man rensar ofta är att plantan förlorar sina gröna delar, där klorofyllet sitter, vilket behövs för fotosyntesen. Hindrar du fotosyntesen så hindarar du plantan att ta upp koldioxid, dvs att "andas". Dvs ogräset kommer att må dåligt och - dö. innocent.gif

Skall man ge sig på rensning ofta så är rätt verktyg ett bra hjälpmedel. Min personliga favorit är en s.k. kantkniv (kallas "sjua" hemma hos oss pga formen). Vill man slippa krypa/böja ryggen så finns det oolika former av kultivatorer på skaft, funkar allddeles utmärkt om man rensar regelbundet, och bara skall bekämpa småplantor.
Crazy4Flowers
Barkmull är toppen för lerjord, men då behöver man tillföra koskit också. Ska man lägga ut tidningar så ska man lägga ordentligt inte bara några blad utan tjockt då tar det nog lite längre tid innan det har förmultnat.

Sedan är det att rensa lite då och då, lovar du vinner om du inte ger upp, se bara till att ogräset inte går i frö.
Söttok06
Har varit nere på lotten i omgångar nu under hösten. Har rensat så mycket som möjligt och lagt på halm där jag rensat och även Barmull ca 5 cm.
Men på ett ställe har jag inte hunnit rensa, där är det nu åter fullt med ogräs som har gått i blom. Tänkte att jag kanske kunde slänga på ett tjockt lager tidningar så att det inte utvecklas mer, för nu tänkte jag inte hålla på längre med rensning inför vintern. Har tagit hem mina redskap.
Gossen Ruda
Det är pga dessa problem jag använder Roundup där det behövs. Det finns roligare saker att göra än att rensa ogräs, fånga steklar exempelvis. biggrin.gif
gnon49
Tänk vad tråkig trädgårdsarbetet skulle bli om man inte fick rensa bort ogräs, ja i lagom dos förstås. Att rensa i landen och se resultatet är så rogivande. Så ogräs stör mig inte. (Säger en som varken har kirskål eller mördarsniglar att brottas med). laugh.gif
fvd
Lyckost, hoppas det fortsätter så. Jag kände likadant innan jag drabbades av diverse krälande fiender.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon