bjoeran1
Jag bor i södraste Skåne vid västkusten och köpte en liten limebuske/träd tidigt i våras. Det fanns 3 små frukter på den vid köpet. Limen har sedan dess stått i mitt 15 kvm stora växthus sedan dess. De 3 frukterna plockade jag in för 3 veckor sedan.

Men nu blommar busken i överflöd! Massor med små knoppar - 3-4 blommor/knoppar på varje gren. Vad gör jag? Ska jag "gallra"? Eftersom jag inte tänker isolera och värma mitt växhus tänkte jag ta in limen och sätta på min punchveranda som håller c:a 16 grader och har mycket ljusinsläpp. Funkar det tror ni?
Alexander-VG-zon3
Man måste inte gallra dom fäller det den inte klarar, dock gör det ingen skada heller om man gallrar.

Lime är en tropisk citrus som vill ha det varmt åretrunt så lägst +16c blir nog bra, dock om du kan ge den extraljus. Vintermörkret även i söderfönster ger inte tillräckligt. Och för att den ska blomma bra och ge frukt så vattna den rätt och du kan fortsätta om den är aktiv att ge lite näring hela vintern.
bjoeran1
Tack! Ska snarast försöka hitta en taklampa till verandan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon