|
Gossen Ruda
16-10-2011, 08:50
Härligt ord, inte sant. En tand har isat ibland någon månad när jag druckit kallt men inte mer. Torsdag kväll blev det värre så på fredagen ringde jag min käftis och fick en tid på tisdag. Under fredagen förvärrades det lite men var fortfarande uthärdligt. På lördag kom det med full kraft. Som tur är har jag Treo Comp vilket gör det hela lättare och sen Citodon till kvällen. Det är tanden längst in i v underkäken som bråkar. Större delen består av en plastfyllning med bara en smal kant kvar på insidan. Svag molande värk hela tiden och kraftig smärta när jag tuggar, det är väl plasten som släppt eller något ditåt. Jag får ringa i morron och se om jag kan få en tidigare tid. Annars är det bra, solen skiner.
Huggorm
16-10-2011, 08:53
Skall jag plocka fram hovtången och komma till din räddning?
Gossen Ruda
16-10-2011, 08:55
CITAT (Huggorm @ 16-10-2011, 09:53)  Skall jag plocka fram hovtången och komma till din räddning? Tack för erbjudandet men jag försöker stå ut.
Eva i Skåne
16-10-2011, 09:13
Du behöver en styrkekram  Tandvärk är bland det jä...aste som finns. Tänk att en sån liten sak kan orsaka så mycket smärta. Jag antar att du förutom tabletter provat andra huskurer som att droppa brännvin på den Om man står ut med smaken har jag hört att det är bra att tugga en värktablett med den onda tanden så det får smälta ner. Det finns väl även akut -tandläkare över veckoslut och helger?
Gossen Ruda
16-10-2011, 09:19
Tack. Nyttjar inte alkohol även om jag har lite 80%-ig alkohol för konservering hemma.  Lite svårt att bara träffa tanden. Det är inte så illa att jag behöver uppsöka akutvården. Problemet är bara lokaliserat till fyllningen, jag kan trycka hur mycket som helst på insidan mot själva tanden utan att det gör ont så det är ingen varbildning. Än iaf.
Red Top
16-10-2011, 09:36
Förr i tiden hade de dundermedicin mot tandvärk. Hoppas det inte blir värre! Tandvärk kan vara värre än en förlossning. Där kommer smärtan med jämna mellanrum, men vid tandvärk är den där hela tiden.
Huggorm
16-10-2011, 11:35
CITAT (Red Top @ 16-10-2011, 10:36)  Tandvärk kan vara värre än en förlossning. Där kommer smärtan med jämna mellanrum, men vid tandvärk är den där hela tiden. Ni kvinnor pratar om att föda barn, men då vet ni inte hur det känns när en man har riktig tandvärk
andersen
16-10-2011, 12:37
CITAT (Huggorm @ 16-10-2011, 12:35)  Ni kvinnor pratar om att föda barn, men då vet ni inte hur det känns när en man har riktig tandvärk Ja eller är sjuk.
malcolm
16-10-2011, 12:41
Forskning har dock visat att män faktiskt tål smärta bättre än kvinnor men passar kanske på att klaga mer för att få någon slags uppmärksamhet...
Gossen Ruda
16-10-2011, 12:42
Kokaindroppar låter perfekt.  Jag kör med något liknande. Både Treo Comp och Citodon innehållet kodein som ombildas till något knarkliknande i kroppen. Nu har jag ätit lunch, våfflor. Behöver knappast tuggas och det är det enda jag tänker äta idag förutom smörgås. Livet går vidare.
Huggorm
16-10-2011, 12:44
Välling är annars bra mat i sådana lägen
Min koollega säger att det finns någon slags "fyllning på tub" att köpa på apoteket om man tappar en fyllning eller en spricker (säkert det som hänt dig!). När nerverna i pulpan exponeras gör det ont så in i h*****e...... Genom att provisoriskt täppa till med lagningsmassan klarar man sig en kortare tid, tills man kommer till tandläkaren. Hon sade att det gick att köpa receptfritt på apotek, men man får fråga efter det. Kanske värt att kolla???
Prova att ta en kryddnejlika och kläm fast mellan tänderna där det gör ont.
Red Top
16-10-2011, 13:34
CITAT (Huggorm @ 16-10-2011, 12:35)  Ni kvinnor pratar om att föda barn, men då vet ni inte hur det känns när en man har riktig tandvärk Men Huggis, läs vad jag skriver innen du kastar dig över tangentbordet. Jag skrev ju att tandvärk kan vara värre än att föda barn. Jag vet. Har testat båda. Något jag alltid har undrat över är, varför tandvärk nästan alltid kommer på helgerna.
Huggorm
16-10-2011, 13:37
CITAT (Red Top @ 16-10-2011, 14:34)  Men Huggis, läs vad jag skriver innen du kastar dig över tangentbordet. Jag skrev ju att tandvärk kan vara värre än att föda barn.  Jag vet. Jag förvanskade ett gammalt fint ordspråk bara för att det stämde in så bra på din observation
Red Top
16-10-2011, 13:43
[attachment=65559:slider_hi5.gif]
Gossen Ruda
16-10-2011, 17:32
Jag sitter här och väntar och tittar på klockan, om mindre än 14 timmar kan jag ringa och höra om det finns någon som avbeställt sin tid.  Ok, jag kan vänta till tis em men går det fortare så... Jag tackar för alla knep men jag väntar nog. Jag instämmer i att det är något som hänt med fyllningen, frågan är vad. Jag försökte med en liten skruvmejsel och bände lite men plasten satt fast.
Gossen Ruda
17-10-2011, 08:24
Det tar sig, först lyckades jag ändra tiden från tis em till tis fm och sen kom ett återbud till idag i em.
Grattis till tiden!  Men att gå till tandläkaren brukar aldrig bli så roligt som man tänkt sej.
malcolm
17-10-2011, 11:02
Hoppas det inte kommer att kosta en förmögenhet nu.
Gossen Ruda
17-10-2011, 11:08
CITAT (Berith @ 17-10-2011, 11:14)  Grattis till tiden!  Men att gå till tandläkaren brukar aldrig bli så roligt som man tänkt sej. Det är ALDRIG roligt att gå till tandläkaren.  Ibland är det roligt att gå därifrån men det är sällsynt. Det kan göra ont både i munnen och i plånboken, fast idag betalar jag gärna en hel del för att slippa smärtan.
Gossen Ruda
17-10-2011, 14:39
Rudan är tillbaka i hemmavassen igen. Försedd med antibiotika och smärtstillande medel. Orsaken till tandvärken visade sig vara en infektion i tandroten. Syntes på röntgen, bra saker det där. Jag hade faktiskt börjat ana något sådant för den onda har spridit sig lite i käken.
CITAT (Gossen Ruda @ 17-10-2011, 15:39)  Rudan är tillbaka i hemmavassen igen. Försedd med antibiotika och smärtstillande medel. Orsaken till tandvärken visade sig vara en infektion i tandroten. Syntes på röntgen, bra saker det där. Jag hade faktiskt börjat ana något sådant för den onda har spridit sig lite i käken. Fy fasiken! Tur att du kom iväg till tandläkaren något sånär i tid i alla fall. Jag råkade ut för något liknande för ett tag sedan men infektionen hade hunnit sprida sej till käkbenet också. Jag såg ut och var ungefär lika svullen i kinden som Lina i Emil i Lönneberga när hon fick tandvärk. Det gick tyvärr inte att få bukt med infektionen trots antibiotika så det slutade med att jag fick ta bort hela tanden med rot och allt. Jag förstår verkligen att du hade ont för det var den jävligaste tandvärken jag haft i hela mitt liv. T.o.m ögonen bara rann fast jag inte grät.
Gossen Ruda
17-10-2011, 17:27
CITAT (Cacki @ 17-10-2011, 18:01)  Fy fasiken! Tur att du kom iväg till tandläkaren något sånär i tid i alla fall. Jag råkade ut för något liknande för ett tag sedan men infektionen hade hunnit sprida sej till käkbenet också. Jag såg ut och var ungefär lika svullen i kinden som Lina i Emil i Lönneberga när hon fick tandvärk. Det gick tyvärr inte att få bukt med infektionen trots antibiotika så det slutade med att jag fick ta bort hela tanden med rot och allt. Jag förstår verkligen att du hade ont för det var den jävligaste tandvärken jag haft i hela mitt liv. T.o.m ögonen bara rann fast jag inte grät. Beklagar dig verkligen, jag har inte haft sån enorm tandvärk än som tur är. Ingen svullnad heller och det verkade som om infektionen bara satt i tandroten. Vi får se hur det går, än är inte faran över. Tur att jag kunde byta tid fast jag tror inte 1 dygns försening hade gjort så mycket. Man bör inte vänta med att söka vård, nu var det lite knas för att det kom en helg mitt i allt. Mitt generalknep för att mildra smärtan fungerar fö, en plastpåse med varmt vatten som hålls mot det onda.
Eva i Skåne
17-10-2011, 18:45
Hoppas infektionen ger med sig utan fortsatta problem
Gossen Ruda
17-10-2011, 20:07
Det känns faktiskt bättre redan nu. Tanden ömmar fortfarande vid tryck men inte lika mycket samtidigt som den molande ständiga smärtan nästan är borta.
Biggan_
17-10-2011, 20:10
CITAT (Gossen Ruda @ 17-10-2011, 21:07)  Det känns faktiskt bättre redan nu. Tanden ömmar fortfarande vid tryck men inte lika mycket samtidigt som den molande ständiga smärtan nästan är borta. Så bra! Då kan du sova gott inatt!
Gossen Ruda
19-10-2011, 09:27
Läget är redan så gott som normalt, leve Kåvepinin. Lever fortfarande trots att jag av misstag tog 4 iställer för 3 tabletter igår.  Dumt att ha olika tabletter med samma utseende liggande på köksbordet. Lite tradigt att ta tabletterna i ytterligare 8 dagar men kuren måste fullföljas.
Huggorm
19-10-2011, 15:36
Bra med såna där penicillinkurer ibland, de tar ju även hand om om sjukdomar som man har utan att veta det
Har följt din slinga här o gött att höra att det känns att det går åt rätt håll  Själv tappade jag en plomb idag o ska till plågis på måndag kl 7.
Grattis till en rotfyllning Gossen Ruda  tandvärk är grymt jobbigt och efter vad du beskrev lutar det deffenitivt åt en rotfyllning .Min mamma var Tandsköterska så ett och annat har man lärt sig  Åkte faktiskt på min första rotfyllning för 3 år sedan efter att jag lagat en tand som jag bitit av en bit på ,gick väl en fjorton dagar efter lagningen så vartanden så inflamerad upp i roten så jag kände inte någon smärta när de borrade tvärtom så kändes det som en befrielse  Önskar dig allt gott för dig och din tand
Gossen Ruda
19-10-2011, 19:06
CITAT (Motti @ 19-10-2011, 19:46)  Grattis till en rotfyllning Gossen Ruda  tandvärk är grymt jobbigt och efter vad du beskrev lutar det deffenitivt åt en rotfyllning .Min mamma var Tandsköterska så ett och annat har man lärt sig  Åkte faktiskt på min första rotfyllning för 3 år sedan efter att jag lagat en tand som jag bitit av en bit på ,gick väl en fjorton dagar efter lagningen så vartanden så inflamerad upp i roten så jag kände inte någon smärta när de borrade tvärtom så kändes det som en befrielse  Önskar dig allt gott för dig och din tand  Du kanske skulle läsa lite bättre.
Jag gratulerar till att det hjälpte med antibiotika !ganska ovanligt att det hjälper på sikt för min del fanns inte det alternativet alls utan det blev rotfyllning.Jag är bara glad för din skull och att allt gick så bra tandvärk är bland det mest eländiga som finns
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|