Carina
Hej!

Vi har en nyligen nedtagen elstolpe liggandes på gården som vi inte vet vad vi ska göra med.
Vi har rensat stolpen från all gammal elektrisk utrustning och nu återstår då alltså frågan vad vi gör med stolpen.
Vi har några funderingar själva men skulle bli glada om ni ville komma med tips också.

De alternativen vi funderar på är....

1) Dela den i tre delar, gräva ner två och lägga den tredje ovanpå så att jag kan binda hästarna där (det som talar emor detta förslaget är att den ena av hästarna ändå inte går att binda upp, plus att stolpen är giftig ifall de skulle få för sig att gnaga på den).

2) Spara den tills den dag vi ska bygga en vedbod och då använda den som bottensyll till bygget. Den lär ju inte ruttna i alla fall.

3) Kapa upp den i mindre bitar och köra dem till miljöstationen.

Vad vi inte vill använda den till är kantstock till odlingar och rabatter. Jag tycker den luktar gift när jag går förbi den. sad.gif
Zanna
Innan ni ev anväder den på tomten kanske det är värt att kolla om den innehåller några gifter (beroende på hur gammal den är). På min tomt har det varit en telefonstolpe mitt i häcken en gång i tiden och där växer häcken jätte dåligt vilket enligt många beror på att stolparna var impregnerade av något gift. Jag har också hört det från andra håll men jag vet inte vad det är för gift och när det slutade användas.

Bom för hästarna kan man väl göra även om det nu skulle vara något gift i dem. Ett par bekanta fick gamla stockar som de sågade itu på längden och hade som kant till en upphöjd rabatt. Rabatten formade de som 3 cirklar som gick in i varandra (likt olympiska ringarna). Det är jätte fint.
Gossen Ruda
Jag föreslår alternativ 3. Eller att elbolaget får ta hand om sitt kvarlämnade materiel. Äldre impregnerade stolpar kan vara impregnerade med nästan vad som helst.
gammelnalle
Alla ovan förslag verkar vettiga, enligt mig altså: Men jag föreslår nog ändå alternativ 2 pga av följande:

Stolpen luktar: Då TROR jag att den innehåller kreosot , som är canserogen. Detta innebär att man bör göra så lite inverkan som möjligt på stocken. Jag har ingen aning om vad hästar tar sig till, men att de brukar bitas i framdelen vet jag smile.gif så KANSKE de gnager på stolpen ??? (Fast förmodligen är de betydligt intelligentare än vi mäniskor)

Att då stå och såga upp den i mindre bitar för att fraktas bort verkar onödigt, eftersom ni ändå måste ha något "som tål markfukt" till ert kommande bygge.

Jag TROR inte att bunden kreosot eller arsenik är speciellt farligt, det är när man behandlade med dessa ämnen som spill förekom, så så länge man inte bearbetar dem är nog giftet bundet.

Själv använde jag mina till stolpar till ett staket. Sågade av dem i ca 2m bitar och grävde ner dem ca 60-90 cm så stolpara blev ca 1,5m höga ovan jord. OBS jag gjöt INTE. Bara stenfyllde runt stolparna, därefter grus.

Jag har inte märkt (efter ca 7år) att det växer dåligt runt dessa stolpar, men det hade inte varit till nackdel !!!!

smile.gif smile.gif smile.gif
KURT
Det finns exempel på att hästar som gnagt på staket av impregnerat virke har dött.
MimE
Jag skulle inte använda den till hästar.

Av alternativen så tycker jag stolpen duger bäst till vedboden.

/Mimmi
Carina
Tack alla för era svar! smile.gif

Mvh, Carina
Fialotta
Gör inte samma tavla som vi gjorde...vi
la stolpar som trappavdelare ner till sjön första året och
det blev livsfarligt ...när det regnat blev dom hala som såpa...
det gick fetbort laugh.gif
Misstagen man lär sig av tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon