Har ni några bra recept, dels på potatisgratäng som smakar något och dels en sockerkaka med äpplen i?
Tänkte tina upp en kycklingfilé och ha potatisgratäng till men helst en gratäng med smak på.
Har massor av äpplen att ta tillvara på och skulle vilja göra en sockerkaka med äpplen i, men när jag försöker göra en så blir den så blaskiga dag 2. Sockerkakan blir svampig av äpplena och inte alls god tycker jag. Har ni någon idé?
Pius
Vräk på både svartpeppar och vitlök i potatisgratängen, plus smakrik ost, så nog blir det smak!
En fet sockerkaka i långpanna blir god med äpplen i. Här ett recept som hängt med sen 70-talet: med filmjölk och bikarbonat.
3 koppar filmjölk (borde vara ca 4-5 dl)
2 dl socker
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bikarbonat
100 g smält margarin
2 ägg (kan uteslutas, minska i så fall mjölmängden lite)
5 koppar vetemjöl (kanske 7 dl?)
Blanda torra ingredienser väl, rör sedan ihop allt. Bred ut i långpanna, lägg på äppelklyftor eller ringar och evt socker o kanel. Äpplena sjunker ned i kakan lite under gräddning. 200-225 grader, 35 minuter eller tills ytan är vackert ljusbrun.
Jag har gjort en jättegod sockerkaka flera gånger, gör en vanlig sockerkakssmet (jag gillar "saftig sockerkaka" ur Vår Kokbok

. Tillsätter lite citronsaft och ffa kanel i smeten. Häller upp i smörad och bröad form. Till sist lägger jag äppleklyfor uppepå och strör över lite mer kanel. Blir ett mellanting mellan äpplekaka och sockerkaka och äts med fördel m lite vaniljsås

Potatisgratäng blir jättegod med lite vitlök i (inte för mycket dock).... Tänkte faktiskt själv göra en helstekt kyckling m rosmarin, vitlök och citron i kväll och till den potatisgratäng m lite viltök i. Till det röda vinbärsgelé......
Prova att smula i lite getost i ett vanligt recept.
Annars kan jag ta ett recept från minnet som är lite annorlunda och supergott.
Behövs.
Skivad potatis
Fetaost
En god buljong.
Vitlök
Salt
nymalen svartpeppar
Lägg några lager med potatis salta och peppra på varje lager och ha smulad fetaost emellan. Koka upp buljong med vitlök häll över i formen.
Gratinera i ugn i cirka en timme.200 grader
Gröna mormor
16-10-2011, 16:27
Min potatisgratäng innehåller potatis, salt, riven ost och vispgrädde! Jag saltar och strör riven ost på varje lager av potatis och avslutar med potatis och häller grädde över hela. MUMS!
Meriona
16-10-2011, 17:50
Den godaste potatisgratängen som finns är den Amerikanska från Rutiga Kokboken. Kolla om du hittar den på nätet så slipper jag skriva så mycket.
Jag lägger skivad potatis o hackad lök i en kastrull. Häller på grädde o mjölk så det täcker. Låter det småputtra en stund. Kryddar med salt , peppar o vitlök. Smaka av. Lägg sedan över i en smörad form. Toppa med ströbröd o smör. Stek färdigt i 225*
Jag gör jansson på samma sätt.
smuleborg
19-10-2011, 20:55
Potatisgratäng
Skivad potatis (mjölig, krämig), finhackad vitlök, riven (vällagrad) permesan eller hackad getost, salt, svartpeppar eller färsk chile. Någon liten smörklick här och där. I form enligt lasagnemetoden. Potatis på toppen. In i ugnen. Jag väntar typ 20-30 (eller vad det nu är) minuter innan jag häller på grädde och ett lager ost på toppen. Nåt sånt.
Himmelskt gott är att varva ner KJ. Byt då ut delar av de små smörklickarna (50/50 tycket jag funkar bra) mot riktigt god olivolja. Dra då också i förekommande fall ner på chilen (till lite). Man kan också tänka sig, har själv inte testat det, kom på det nu, att dutta på lite vitt vin (i steg ett), som då dunstar bort tillsammans med vattnet från potatisen innan grädden (och osten på toppen) tillsätts. Måste testa det själv, det låter gott.
netaave
19-10-2011, 21:48
Hemligheten är att använda purjo isf för gul lök, du kan även strö på dill med osten och purjon eller chili om du vill ha den med sting, röd paprika är också gott men då bör man ha ett par tsk paprikapulver i den också.
Gör en långpanna när du ändå håller på och skär resten i bitar och frys i folie och fryspåse. När du tinar och värmer den i ugnen så tillsätt ½ dl grädde.
Potatisgratäng i långpanna
3 kg potatis
500 gr finstrimlad purjo
350 gr riven smakrik ost
5 rivna vitlöksklyftor
1,5 msk salt
1,5 tsk svartpeppar
7,5 dl grädde
Sätt ugnen på 200 gr
Skala potatisen, lägg den i vatten så den inte mörknar
smörj en långpanna, pensla gärna med olivolja
skiva hälften av potatisen och bred ut den i långpannan
blanda purjo, ost o vitlök och fördela det på potatisen
skiva och lägg på den sista hälften av potatisen.
rör ut saltet i grädden till det löst sig, rör då i pepparen och häll sakta över all potatis.
grädda ca 1 timme.
Låt den svalna om den ska frysas, då är det lätt att med stekspaden få lagoma bitar att frysa i folie + fryspåse.
Överbölingen
21-10-2011, 00:07
netaave!
Det där lät gott!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.