Monarda
I år har jag så många pelargoner att dom inte får plats i det svala vindsrummet där dom brukar bo på vintern.
Gör ett försök med lysrör i källaren där jag brukar ha mina vårsådder, så fram emot april blir det trångt om saligheten.

[attachment=65563:PA160307.jpg]
Peztis
Så fint det ser ut!

Jag har idag klippt mina pelargoner och satt sticklingar. Moderplantorna får stå ett tag till på den inglasade altanen, måste rensa i garaget först!

Hoppas mina små sticklingar som står framför mig på bordet tar sig nu!
Monarda
Tack Peztis! Jag borde nog också ta lite fler sticklingar men det svider i hjärtat att klippa ner dom när dom är så fina, som alltid på hösten.
Peztis
Ja visst är det så. Man ojjar sig vid första klippet men sedan härdar man sig lite.
Har ett litet glas framflör mig med de avklippta blommorna. Räctt häftig bukett med alla olika sorter av ängla-, rosenknopp-, stjärn-, zonal-, spalje- och allt vad det nu är.

Du skulle sett vad jag ojjade mig i onsdags när jag klippte mina fuchsior!
Monarda
Ja, livet är hårt ibland! Tar man sticklingar så vet man hur resultatet blir i alla fall, i motsats till frösådd. Jag hade en Augusta som fick övervintra på jobbet och som blommade och stod i hela vintern. I våras såg jag att det blivit frön på en blomställning så jag provade att så några stycken och resultatet blev verkligen förvånande. En blev helt lik mamma Augusta men dom andra två blev ju något helt annat, men ändå rätt fina. Min syster tyckte att den vita kunde få heta August och det var ju ett bra förslag som motvikt till alla fruntimmersnamn.

Mamma Augusta med barn.

[attachment=65568:P6070668.jpg]

[attachment=65569:P7010773.jpg]

[attachment=65570:PA020254.jpg]
NilaM
På svenska pelargonsällskapets hemsida finns en bild på en pelargon som heter "August dream" som är en frösådd från Augusta. Och den ser omisskänligt lik din August blink.gif

Kolla om du fått en August dream. I vilket fall så var det bra passande med namnet smile.gif
Monarda
Den var ju väldigt lik, måste jag säga! Man kan nästan misstänka att dom har samma "pappa". Vi behåller nog namnet August på vår i alla fall. Man måste nästan jämföra i verkligheten för att se ev skillnader.
Läste för övrigt i senaste numret av Pelargonbulletinen att man fått fram en sort som döpts till Skansen. Också med Augusta som mamma och med okänd fader även där. Såg väldigt läcker ut på bild, mera rosa än både August och August dream. Spännande med frösådd är det i alla fall. Detta var första gången för mig, men inte sista. Nu har jag tagit frön av en underbar pellis som heter Magnus, den ska jag så i februari så får vi se vad det kan bli.
NilaM
Så sant så, med att man måste jämföra dem i verkligheten.
Jag har själv samlat lite på frön från några pellisar i år för första gången, tänkte så dem till våren och se vad det blir.

Oh, frön från Magnus! Jag har också en Magnus och just nu är det den jag mest strosar runt. Jag älskar blommorna på den, ja, bladen med ska sägas. Men just att jag gillar blommorna är lite spektakulärt då jag annars ogillar röda blommor så mycket smile.gif
Lägg gärna upp bilder på resultatet när frösådderna börjat blomma! Det kan väl knappast bli annat än snyggt när man har Magnus som förälder smile.gif
Monarda
Hade också den inställningen till röda pelargoner tills jag träffade Magnus och blev djupt förälskad. wub.gif Tror aldrig jag sett någon så vacker röd färg.
Magnus har också fått flytta in nu och har en blomställning, som jag hoppas också ska ge några frön. Försökte ta en bild men det är inte lätt att återge denna färg med ett foto.

[attachment=65646:PA200322.jpg]
Peztis
Vad roliga ni är. giggle.gif
Undrade just vem denne Magnus var som ni var flera som var så förälskade i!
smuleborg
Också vi gillar Magnus jättemycket; vi som i huvudsak odlar dvärgar och miniatyrer. Magnus och Mårbacka tillhör favoriterna.
Monarda
Pellisarna blommar oförtrutet vidare och struntar i att det blivit höst. En ren njutning är det att fortsätta att pyssla med dessa glädjeblommor och samtidigt får man lite ljusterapi.

[attachment=66101:PB110359.jpg]

[attachment=66102:PB110362.jpg]

[attachment=66103:PB110366.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon