Peztis
För något år sedan så läste jag i Natur & Trädgård att man kunde så amaryllsfrön i en bunke med vatten, de skulle flyta på ytan och efter ett tag så skulle där komma en grodd. Det lät ju intressant så jag provade och det funkade, skoj att se dem utvecklas på ett sätt man inte gör när man lägger dem i jord.

Idag rensade jag hostafrön och tänkte att de är ju lite lika med den stora svarta vingen. Skulle man kunna så hosta på samma sätt, tro?

Här är instruktionen på vattensådden:

Sådd i vatten
Det går också bra att så amaryllisfrön i bara vatten, enligt en beskrivning på nätet.
Fyll en låg burk till hälften med kranvatten. Burkens lock måste vara genomskinligt. Fröna strös ut över vattenytan. De får inte ligga på varandra, varje frö måste ligga med hela sin ena yta på vattnet.
Lägg på locket utan att försluta. Dess uppgift är att bibehålla luftfuktigheten. Blir den för hög så att det bildas kondens måste du lufta.
En ljus fönsterplats utan direkt solljus är en perfekt plats för sålådan. Efter två veckor kommer de första små vita rötterna, en vecka senare små gräslika blad. Låt både rötter och blad bli omkring 3 cm långa innan du sätter dem i små krukor med planteringsjord.
kerstin z5-6
Mja, med hosta räcker det med undervärme plastpåse o extremt våt såjord tom grodd-därefter normal vattning
Peztis
Jo, jag har ju sått i vanlig såjord förr och fått några små plantor så jag vet ju att det funkar - men dock med lite halvdant resultat fast det kan ju även ha med fröna att göra...
Tänkte mest att det skulle vara en skojig grej!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon