Citrus Angel
17-10-2011, 08:20
Jag har en röd klätterros (Rosa Naheglut) och en väldoftande vit buskros som ska bli ca 1,5 meter...ska man klippa ner som nu inför vintern? Och hur mkt?...Mkt tacksam för svar....
Åsa, mälardalen zon 2
17-10-2011, 09:17
Nej INGA rosor ska klippas ner för vintern (och helst ska man ju inte heller klippa ner perenner och sånt heller).
Rosor kan beskäras på våren gärna ungefär när björken har musöron. Icke remonterande sorter som blommar på äldre delar beskärs dock inte speciellt mycket för då får man ju inga blommor. (buskrosor och klätterrosor brukar man dock inte klippa så jättemycket i)
Citrus Angel
17-10-2011, 09:24
Ok. Tack så mkt!:)
octachoron
17-10-2011, 16:18
Dock klipper jag ner större rosor som klätterrosor en del inför vintern. Det behövs för att skydda dem mot vindar/snöfall som i annat fall knäcker grenarna.
De riktigt starkväxande rosor tex honungsrosen klipper jag tillbaker i juli/augusti men nu tycker jag det är för sent,väntar till våren.
Vickjohansson
23-11-2011, 15:24
Tycker också det är svårt att vänta till efter vintern. Har New Dawn som blir som som i sagan om Törnrosa om man inte ansar dom på sensommaren. Men det verkar fungera ok.
Hej
Man kan beskära rosor på hösten till hälften eller till tredje del, så vi kan skydda rosorna från stark vinden under vinter säsongen.
Obs:
Den är bästa tiden Mars månad, man kan beskära dem till 25cm över marken.
H.Bassam
Rosor som blommar en ggn kan man klippa tillbaka på sommaren direkt efter dom blommat, då får man blommor även året därpå tex Alba rosor.
Ömtåliga klätterrosor klipper jag på våren och här fryser dom ofta ner, så naturen sköter det så bra ändå.
Har dåliga erfarenheter av Klätterrosor jag rör inget på dom under hösten, klipper inte in något. Tycker dom är trädgården klenaste rosor ! Dock inte Kanadarosorna/Klätterrrosor dom är en klass för sig och fryser inget !
Rabattrosor, Moderna Buskrosor, Austinrosor dom väntar jag med till våren kommer.
Tuffa rosor som klarar zon 5 och mera, Kanadarosor, Rugosa mm kan man klippa tidigare om man vill men jag har inte kommit ut så tidigt och sista åren har snön legat djup, så jag väntar oftast med dom också. Om någon Rugosa är för yvig kan man i min zon 3 - 4 klippa in den på hösten, allt beror ju också på var man bor i landet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.