Full version: Rabattkanter
sarhe1
Hur ramar ni in era rabatter? Jag har en friliggande "ö" i gräsmattan som jag hade stenar runt, men jag tycker att de snart dränktes i gräset. (Såklart, man kan ta större stenar, men det är också ett större projekt att hitta...) Eller kan man lägga stenarna på någonting, för att hindra dem att sjunka ned/bli inväxta? (Fånig fråga, men någon kanske har något tips?)

Annars, om inte med sten - hur kantar ni in era rabatter?

/Sara
EKLO
Jag vill inte att gräset ska växa in i mina land, kantar därför med gamla bräder, helst omålade som åldras/grånar snyggt. Gratis för mig som både har och hittar en massa plankor hela tiden - men knepigare om din rabatt är rund förstås.
KRT
Jag har lite olika varianter, beroende på rabatten... Är det växter som hänger ner har jag bara några stenar, problemet är att det inte går att att klippa gräset med maskin helt intill.
Runt en annan rabatt har jag gjort som en plattläggning i gräsmattan, med betongplattor i samma hjöd som gräsmattan och då går det bra att klippa.
Runt en annan är det betongplattor på högkant, dvs det blir som en liten mur. Lika svårt att komma åt med gräsklipparen som kullerstenar, men det går att ha jordytan lite högre eftersom stenarna håller det på plats.

På sikt tänkte jag byta ut de flesta avdelare mot plattor som är nedänkta i gräsmattan (man kan ju använda olika sorters sten för att göra det speciellt) eftersom det är så mycket enkare att klippa gräset då....... Ett stort plus är att det fungerar att kanta runda rabatter på detta sättet!
Peztis
Man brukar ju tipsa om att lägga t ex betongstenar runt i högd med gräsmattan så att amn kan köra gräsklipparhjulen på dem, precis som KRT skriver. Vill man gardera sig kan man även lägga en sträng med markduk så att det inte kilar in gräs den vägen i alla fall.
Vill man kan man ju sedan lägga stenar eller annat innanför för att höja upp eller bara markera.

Själv har jag bara grävt en djupare fåra runt några av rabatterna och sedan stenarna innanför där. Det funkar rätt bra, man får rycka lite emellanåt men man kan köra fram med gräsklipparen (rakt emot rabatten från alla håll) så kapar den gräset där också utan att jag behöver ta fram en kantklippare eller trimmer.
RitRat
Vi gjorde en stor perennrabatt i våras. Grävde ett dike runt hela den mycket ojämnt formade ovalen och ställde ned trä"staket" av ribbor på rulle - 30 cm högt - från Plantagen. Ribborna håller jorden på plats, ribbstaketet i sin tur hålls på plats av stora stenar nere i diket. Diket ska fyllas till bredden med grovt grus, ca en 20-25 cm:s remsa. På det sättet inbillar jag mig att man får lite kontroll över gräset som vill växa inåt mot rabatten.
Tyvärr blev det inte gjort det där med att fylla i med grus, så det jobbet återstår till nästa vår.
Vi får se om det fungerar.
fvd
Jag har gräs och rabatt i samma höjd så att jag kan köra gräsklipparen rakt över. Det sprider sig lite grann men inte så farligt tycker jag. När jag får tid har jag tänkt att jag skall gräva ner en kant under jord så att jag kan fortsätta som jag gör. Det finns olika sorter jag köpte gröna vågiga plastkanter på en utförsäljning som jag har på lager. Ernst som har resurser bankade ner en järnkant.
sarhe1
Tack för era svar!
Överbölingen
Eftersom vi har fri tillgång till gran och tallstockar så använder vi det. För en rundel så kan man ju såg lika många bitar för ex 6, 8 eller 12hörning. Bara att räkna ut vinkeln Sedan kan man dymla en 24 mm rundstav i varje vinkel eller ännu starkare borra med långborr och slå i en bit armeringsjärn. Lägg geotextil under och ev några dm ut. Grusa lite och lägg platta stenar eller plattor. Senast lade vi murtegel från gamla lagårdens skorsten.
kanter
Hoppas att länken funkar. Har bilderna på en annan dator.
RitRat
Jag har upplevt att stenar är snygga och trevliga till att börja med, men växer över o sjunker in i marken efter bara några år. Bättre med en rejäl avstängning med någon slags kant. Ingen kant är ju helt underhållsfri eller håller för evigt, men de är effektivare än stenar i alla fall. Stenar borde lyftas upp och läggas om minst vartannat år, och vem orkar det.....
sarhe1
Tack för bilder, Överböling. Illustrativt. (Tittade på din blogg också. Verkar spännande med älgjakten!)
Irene_L
När jag gjorde rabatten runt mattpiskställningen använde jag stenar och singel. Under har jag lagt plast så att gräset inte ska växa upp mellan stenarna och singeln. (jag klippte breda remsor från stora svarta soppåsar)
Den vänstra bilden är från augusti och den högra är från september.
[attachment=65602:mattpisk..._parbild.jpg]

Det går lätt att klippa gräset när man gör så här. Då kan hjulet på gräsklipparen rulla på singelkanten.
Gossen Ruda
Får jag rekommendera min gamla tråd? http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=110193 Jag kan tillägga att det sen inte hänt så mycket, jag har fått en massa annat att göra. Nya tag till våren.
sarhe1
Klart du får! Toppenbra, tackar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon