Full version: Ros i rabatt
sarhe1
Jag funderar på en ros till min inte allt för stora, runda rabatt (2 m i diameter). (Den är nygjord, och skall planteras i vår.) Först tänkte jag automatiskt på buskros, för att det blir lite stuns på det hela, men inser att en sådan kanske blir för stor. Har ni förslag på antingen en mindre buskros, zon 4-5, eller en större rabattros (inte för små blommor)? I rosa... Långblommande...
/Sara
Gröna mormor
Jag har en Pink Fairy i en av mina rabatter, men vet inte om den klarar din zon.
Kajsa
Kan du tänka dig en vit är

Katharina Zeimet en tuff zon 5 ros blir dryga metern och blommar om, doftar och är frisk.
Gammal Polyantha ros från 1901 älsklingsros hos mig.

Sommerwind, fransiga kronblad, söt och en zon 5 ros, ca 1 m

Bonica också en zon 5 ros som blir 1.20 blommar hela sommaren, ingen doft

Morden Blush, Kanadaros, blir 1 - 1.20 hög och zon 6, mycket söt ros, doftar en del.
Blommar hela sommaren

Morden Sunrise, Kanadaros, zon 5 - 6 ca 1 m och blommar hela sommaren, doftar gott

Varför inte testa några The Fairy, Pink Fairy zon 4 rosor dom verkar jättetuffa och är billiga, dom blir breda ca 1.20 utmärkta små buskrosor, även om dom fryser en del blommar dom på nya grenar, ingen doft men annars en kanonros.

The Fairy

En liten tuff Kanada Rugosa är annars

Charles Albanel, den blir bara ca 1 m alltid frisk och doftar starkt, zon 6 blommar långt in på hösten
sarhe1
Kajsa, så snällt med ett så utförligt, långt svar! Jag hade redan varit inne och kikat på dina album faktiskt. Första rosen var ju jättefin!

Gröna mormor: tack för tipset. har googlat den - fin!

Gröna mormor: tack, jag har googlat den och den är jättefin!
Ezereht
Summerwind är en riktigt söt ros. Och klarar sig här i Umeå fast med viss möda, stor blir den inte. Men den är fin, och blommorna håller fast det regnar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon