Fråga 1: Går det att identifiera en prydnadsapel från följande beskrivning:
Litet träd, stamdiameter kanske 15 cm och höjd 4 meter, krondiameter cirka samma, trots att det antagligen är gammalt, sannolikt över 50 år. Måttligt med "körsbärslika" (dvs cirka 2 cm diameter med 4-5 cm långt skaft) gula frukter med svag röd rodnad på solsidan. Frukterna är något syrliga men rätt goda, med ett fåtal frön.
Fråga 2: Jag antar att prydnadsaplar är rotäkta, så det borde väl gå att fröså och få plantor som är rätt lika moderplantan?
Huggorm
17-10-2011, 17:35
Det låter nästan som en "malus sieboldii", jag tror de kallas "rönnbärsapel" på svenska. Rotäkta eller inte, prova och se vad det blir
Eva 33c
18-10-2011, 09:49
Min Malus sieboldii växer som en stor buske, men din kan ju vara ett uppsatammat exemplar. Men framförallt är frukterna mycket mindre än du beskriver, mindre än rönnbär faktiskt, inga 2 cm alltså. Och färgen på mogna bär är helt röda. Smakat har jag aldrig gjort... Det finns ju andra malus sorter med små frukter, tex malus baccata. Så det kan nog vara svårt att avgöra sort på enbart din beskrivning.
Den är nog rotäkta, men det är inte samma sak som frökonstant och risk för hybridisering finns ju alltid, speciellt om den inte är självpollinerande. Jag köpte frön från Konnäsörklubben för många år sedan från något som heter Malus rockii. Resultatet av sådden blev att ungefär hälften såg ut som arteskrivningen och den andra hälften var uppenbarligen hybrider med någon annan storfruktig malus, för de skiljer sig markant i utseendet på både frukt och växt. Men det är ju roligt att prova.
Ja det låter rimligt.
Trädet står dessutom intill gamla skogshögskolans experimentområde så det kan vara precis vad som helst... Med tanke på hur litet trädet är, är det nog mycket troligt det egentligen är en buske.
När jag tittar på bilder så påminner den mest om '
Professor Sprenger', fast med något större och gulare frukter.