fvd
Jag lovade en man att ta hand om hans pelargoner i min källare. När han kom hade han två krukor hortensior med sig också. Hur skall jag sköta dessa ?
Bassam
Hej

Man kan övervintra dem i svalt +10 med ljus eller i +5 utan ljus.

H.Bassam
fvd
Tack ! Skall den ha vatten ?
Kryddan03
Tellerhybriderna tillhör ju "vanliga" Hydrangea macrophylla och bör klara sig utomhus i zon 1-2 (möjligen 3 i gynnsamma lägen) med täckning. Så, jag tror nog att de trivs bättre utomhus än inomhus över vintern. Odla.nu säger t o m: "[...] inomhus är den omöjlig att övervintra." I och för menar de nog i vanlig rumstemperatur, men de kommer ju ursprungligen från japan i trakter där det är hög fuktighet och luftfuktighet året runt och det är svårt att få till inomhus (om du inte har ett sprinklersystem vill säga wink.gif)

Ta ur dem ur krukorna och plantera dem i backen. Några frostnätter klarar de utan täckning, men när frosten blir mer varaktig så täck dem med löv, halm, täckduk, granris eller vad du nu föredrar.

Vill du vara helt säker så hör med flaxss. Han verkar ju ha testat det mesta och har säkert stenkoll på hydrangea macrophylla. biggrin.gif
fvd
Tack igen ! Jag kände på mig att jag skulle fråga jag tänkte själv på att gräva ner den ute men jag kände inte till sorten. Det gör jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon