tantGröön
17-10-2011, 20:58
Hej,
Jag läser lite olika bud på om lagerblad är härdig eller inte.
Finns det någon som har lyckats övervintra lagerblad?
Eller måste den in i det uterum jag inte har?
Jag bor i zon 1, Malmö, och tänker att det kanske kan gå att ha den ute på vintern om jag gullar lite med den?
Garden bliss
17-10-2011, 21:13
Jag vill också veta! Min trädgårdsintresserade granne säger att den inte är härdig. Men det exet som jag har tål åtminstone ett par minus. Det har vi haft ett par nätter hittills och ananassalvian som stod bredvid stendog. Men inte lagerbladet. Har mitt kryddland i en dubbel pallkrage.
Hej
De är härdiga till zon 3 ofta men det finns några sorter av dem som kommer från Europa så de är mera härdiga.
H.Bassam
Alexander-VG-zon3
18-10-2011, 08:23
Äkta lagerblad är känsliga bara i zon 1 i ett skyddatläge kan det gå, fryser den ner så kan det ta tid innan dom återväxer och inte alltid dom orkar på en sommar och fryser ner igen. Dock har jag haft äkta lager på friland som klarat sig någon vinter men vinterhärdig kan man ju inte kalla den. Även om den skulle överleva.
Med skydd kan den ev odlas mer norrut. Även i kruka tål de ett par frostnätter utan problem.
Jag tar in mitt lagerblad, har det i kruka i kryddgården, och sköter det som en vanlig krukväxt under vintern, det har funkat varje år.
Eva i Västerås
24-10-2011, 14:41
Lagerblad är en av de få uteväxter jag lyckats övervintra inomhus, i ett vanligt söderfönster ovanför elementet.
Den såg riktigt tråkig ut när inomhusvintern var som torrast, men tog sig snabbt när ljuset kom mot vårkanten.
Har man ett fönster som inte har element under går det mycket bättre.
Den andra växten som gått bra övervintra är citrongräs.
Rosmarin och basilika har snabbt gett sig när de kommit in.
Orkidétjuven
25-10-2011, 10:29
Bara en hint att den har potential att bli invasiv på rätt ställe. Koltrastar älskar deras bär och är effektiva spridare. Helvete att bli av med när den har etablerat sig Skjuter rotskott som värsta ogräset. Inte för att det antagligen är aktuellt att bli invasiv ännu, men eftersom vi går mot varmare tide rär det bara en tidfråga.
Eva i Västerås
25-10-2011, 13:30
Wow - var har du råkat ut för så aggressiv lager?
Jag tycker det är mer fråga om överlevnad över vinterhalvåret så får den sommaren att växa till sig så den går på plus från året innan och man kan skörda lite blad. Det verkar mina tyska vänner också tycka, om än dom klarar sig på en skyddad innergård där.
Så nog får det bli mycket klimatförändring innan den blir ogräs i Sverige. :=)
Alexander-VG-zon3
25-10-2011, 14:19
Det måste bli väldigt mycket varmare för att Lagerblad ska bli invasivt i Sverige, först måste det klarar vintrarna såpass mycket att dom utvecklas och blommar och sätter frön regelbundet utan minsta extra vinterskydd. Så härdiga är dom inte ens i zon 1 (även om man nu i skyddade centrala delar av i en stad i zon 1 kan få lager blad att trivas och utvecklas).
Annars trivs mina bra i krukor, inga problem med tillväxten och övervintrar bra inne, men sätter inte bär.
dessutom verkar det ju istället att kalla vintrar ska fortsätta, lokalt i Skandinavien fast det globalt är varmare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.