Full version: Övervintra rosskott.
Freeky
Hej, jag är ny på det här forumet rose.gif och hoppas kunna lära mej massor av nya saker av kloka och erfarna odlare.
Jag tog ett gäng skott från en ros i somras, jag vet inte vad den heter men det känns inte så viktigt just nu, det får bli ett senare projekt att ta reda på. 2 av skotten har rotat sej och står tillsammans i en stor plastkruka i växthuset. Hur ska jag vinterförvara dom lämpligast? Jag har en matkällare,växthuset, en veranda som det blir minusgrader på när det är riktigt kallt, och så har jag sovrummet där värmen aldrig är på. Tempen ligger väl runt 12-15 grader vintertid.
Sen har jag satt frön från ett rosnypon, mest för att jag är nyfiken på vad som kommer upp eftersom det nästan aldrig blir ursprungsrosen. Hur ska jag vinterförvara det? Satte fröna igår (läs måndag) och nu står dom i rumstemperatur.
Kajsa
Skulle låtit både frön i kruka och rotade skott vara i växthuset. Det lilla jag själv fått upp av frön, skott har jag haft ute hela vintern i pallkragen i krukor och slängt löv över och tänkt går det så går det och det gick bra. Eftersom man inte vet vilken klen eller tuff ros man får så chansar man lite. I växthuset är det kallt men ändå lite skyddat från blåst men inomhus det blir för varmt.

Välkommen till oss på Odla rose.gif
Freeky
Hej och tack!
Om jag fattar det rätt bör skotten stå ute i vinter och fröna i växthuset?Fattar jag rätt?Hur ska jag göra med krukan, ska jag göra som ni skriver här, ställa den på frigolit och vira in krukan på något sätt och ställa den invid husväggen? Eller ska jag ställa allt i hönshuset kanske? Det är lite mörkt, och temperaturen ligger runt nollan, ibland under.
Behöver rosorna den kalla perioden även som frön och skott?
Kajsa
Fröna med krukor kan du ha ute eller i växthuset, lägg nät över dom ute så inte fåglar hackar i dom. Mina Flammentanz frö tog två år på sig att titta upp ute i pallkragen, jag glömde nästan bort dom. Tror inte skotten dör i växthuset men är du väldigt rädd om dom ta hönshuset som håller noll gradigt, det finns säkert flera sätt att göra detta på. Se det som ett kul försök där en del dör och en del lyckas.
Du har flera ställen att prova emellan.
Freeky
Övervintrade skotten i växthuset och ett har överlevt den bistra vintern och ska snart få komma ut.Fröna bodde först på verandan, sedan åkte dom oxå ut i växthuset.Ingen grön knopp som tittar opp än, men det kan visst ta ett par år såg jag här i en annan tråd.Weiii!Så glad att skottet överlevde!
Ezereht
Vad roligt, vilken vårkänsla biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon