Katarina Odla.nu
Hej!

Många av er har stora trädgårdar, mer än 1 000 kvadrat, ser jag på frågan från förra veckan. Nu kommer en fråga till, att svara fritt på:

Är ni nöjda med storleken på er trädgård eller med att ha balkong i stället?
/undrar Katarina
Krolliljan
Vi har ca 900 kvadratmeter. Jag är van vid 300 från alla år med kollonistuga och önskade mig en större trädgård. Jag är nog rätt nöjd. Ytan fungerar ju så att grannarna hålls lite på avstånd också men jag har nog sansat mig nu och inser att för stor trädgård vill jag nog inte ha. Vill nog känna att jag "utnyttjar" hela trädgården och den ska ju skötas med. Runt 1000 känns helt OK.
malcolm
Jag skulle vilja ha en mindre tomt, den behöver inte vara större än att det får plats med en uteplats och en grill, ca. 20-30 kvm med andra ord.
Katarina Odla.nu
CITAT (malcolm @ 18-10-2011, 15:10) *
Jag skulle vilja ha en mindre tomt, den behöver inte vara större än att det får plats med en uteplats och en grill, ca. 20-30 kvm med andra ord.

En och annan växt också, eller? Det låter som om balkong vore din grej. Fast ibland får man ju inte grilla där, förstås...rolleyes.gif
malcolm
Vore det inte för grillningen skulle det funka bra med en balkong, är inte speciellt intresserad av trädgård egentligen.
gnon49
Har alldeles för stor trädgård. Men hellre det än för liten faktiskt. En del av den får frodas utan inblandning av mig, förutom gräsklippning o lite rensning.
Desto mer arbete med framsidan där man mest vistas. Hur roligt det än är att arbeta i trädgården så måste man sätta en gräns. Annars blir det lätt ett tvång.
T.om brännässlor, tistlar o annat "otyg" har sin fredade plats i trädgården om än inte på någon framträdande plats.
mojan
Det är mysigt att ha en stor tomt men förutsättningen (för mig) är att klara av att se den lite ovårdad.
Orkar helt enkelt inte ha den i toppskick även om intresset finns.
Har 1200 kvm.
blomkronan
Jag har ca 140 kvm ALLDELES för lite!! uppdelar på två sidor (radhus) Det blir inte mycket rabatt-ytor kvar... då förråd, 2 altaner (en på var sida), cykelhörna, gångar, växthus, köksträdgård oxå ska få plats.
Jag hade velat haft mera plats för rabatter, rabatter fyllda med blommor biggrin.gif.
Men när man jobbar heltid hinner man inte med så mycket mera... men En dag ska jag skaffa mig en större tomt smile.gif
Så jag får plats med ett större växthus en större kökträdgård och några höns.

silos
Jag är fullständigt nöjd med min lilla balkong och dessutom har jag rabatter på hyreshusets gård.
hattstugan

Är nöjd med min trädgård trots de stora ytorna! Men det mesta av 5000 kvm är stenrösen,nässelodling och slånbärssnår och uppvuxen granskog! Kvar är ca 2000 kvm att laborera med!

Gör någon ny rabatt varje år och hoppas att sorkeländet låter den vara ifred!
ingrid fuxwall
Älskar varje mm av min tomt och den är för stor för att jag ska hinna hålla ordning på hela
Mollis
Jag har ca 2500 kvm och tycker det är bra, det är blandat stenpartier, rabatter, en liljekonvaljbacke och en del vild natur med blåbär bl a.
KRT
Tomten är på ca 700 kvm, men där står ett hus (ca 100 kvm bottenyta), garage, uppfart etc så till slut blir det väl ca 550 kvm. Lagom stort för att hinna med trots heltidsjobb o två barn smile.gif
Ganska nöjd m storleken (men visst kunde den varit liiiite större wink.gif) men inte helt med "läget". I söder har vi en norrsluttning som mest är till besvär och de 40 kvm rabatt på framsidan hade jag hellre haft på baksidan.......
Natur liv
Jag är nöjd med 2 500 kvadratmeter tomt, det finns många möjligheter att odla mer. Men min sambo vill ha mycket större tomt, så att vi kan få jakträtt på djur större än mygg och råttor.
Huggorm
Jag har 34000 kvm, och eftersom jag i första hand är intresserad av att odla träd så är varje meter guld värd. Önskar jag hade en bäck som rann förbi bara, annars är det inget att klaga på.
ingrid fuxwall
CITAT (Huggorm @ 18-10-2011, 18:47) *
Jag har 34000 kvm, och eftersom jag i första hand är intresserad av att odla träd så är varje meter guld värd. Önskar jag hade en bäck som rann förbi bara, annars är det inget att klaga på.

Har bara en bråkdel av din yta men räknade att jag satt lite drygt 20 buskar/träd i år så jag borde ha något i din storlek för att kunna fortsätta utöka min TRÄDgård
sarhe1
Jag har 4300 kvm vilket är fantastiskt! Är i början av min trädgårdskarriär, så det känns som om detta kommer hålla mig sysselsatt resten av livet.
smuleborg
Vi har över 2000 kvadrat. En del är att beteckna "naturtomt". Vi är nöjda. Skulle dock gärna köpa mark runt omkring, för att säkert bevara skog/mark från att bli till rutnät eller granåker.
kerstin z5-6
3000 uppodlat och 19 ha + att utöka påsmile.gif crazy.gif
Som sagt har den legat nere lite under min mans sjukdomstid men nu är hällften renoverad och jag har även gjort nya rabatter.Lagom stort.
jaj-51
Jag har 1000 kvm.
Odlings orken/energin är i en svacka för tillfället, det mesta är gräsmatta som sköt av en robbot.

Men en ny dagliljerabbat i stället för häck på framsidan
Ett växthus på 40kvm och några rabbatter vid husväggarna

Käns lagom just nu.
torvan
Både och, den är på 465kvm så den är för liten för att få plats med allt jag vill göra.
Men samtidigt är den lagom stor för att jag ska orka sköta den.

Så det blir till att prioritera.
Det blir ingen gräsmatta tex förutom en liten rundel
vid päronträden och där ska hängmattan vara.

Den är bara lite större än min gamla kolonilott men mycket mer spännande då det är nivåskillnader.
Och tack och lov ingen lång häck att klippa utan staket istället där kaprifol och rosor ska få klättra.

Om drygt en vecka får jag sätta spaden i jorden för första gången.
Det blir skillnad med, moränlera i stället för den tunga lerjord som jag är van med. yahoo.gif.
vårälskare
Vi har bara haft den här tomten i sommar. Den är lagom stor ca 1800 kvm med växthus men tyvärr inget trädgårdsland eller jordgubbsland.

Har hunnit fixa några blomrabatter men ska nog åtminstone anlägga en ny rabatt till våren, samt odla i pallkragar så länge. Hoppas kunna göra ett litet jordgubbsland också.

Här är det mycket tallar, blåbär och lingon med bara sand i backen så att anlägga blomrabatter är lite annorlunda än mot där jag bodde tidigare. Där var det bra med matjord överallt så det var bara att gräva och gödsla sen var det bara att plantera.

Det som var svårt där, var att man inte visste riktigt var tomten tog slut och var jordbruksmarken började, här är det klart att tomten ÄR trädgården. Vidare har vi så härligt med närheten till sjön med fri tillgång till vatten vilket underlättar då här blir supertorrt.
Helen i Piteå Zon 5
Har drygt 1200kvm och det är alldeles för litet.
Ugglemormor
Min tomt är ca. 1100 kvm och tok för liten..... crying.gif kanske kan jag muta mig till mer hos svägerskans landbruk så småningom........ confused.gif hon skulle uppskatta det, men kan inte så mycket alls själv om det så.... man tänker på et iaf........ giggle.gif
skogstroll
jag har 3000 kvm och en egen liten skog med blåbär och svamp. Inget säger ju att jag måste odla upp hela tomten och det vill jag inte heller. Jag satsar på några ställen där det finns jord (inte så mycket... mest berg). Jag har växthus, en liten damm och pluttar ner lite perenner och "woodland-iga" växter som passar in lite här och där i skogen. Det är kul att se att fjärilar och sländor trivs bra och det gör ju inget att det kommer en massa olika fåglar, räv, grävling och rådjur heller.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon