Jahaja, hur ser mina självvattnande krukor ut?
Lite svårt att förklara. Önskar att jag kunde visa.

Men det är enkelt, billigt och snabbt. Rena MartinTimelljobbet. Jag använder följande:
1. En hink, kruka eller annat större kärl. 10 liter eller större.
2. En plastlåda med lock som passar in i kärlet, 1-2 liter, den blir vattenbehållare.
3. Avloppsrör i plast för att kunna fylla på vatten i plastlådan. Finns bl a på Biltema.
4. En grillpinne + en vinkork som blir flottör.
Dessutom behövs borrmaskin, kniv och tuschpenna.
Idén fick jag från Hammarplasts krukor. Men mina är antingen snyggare eller mindre skrymmande och mycket billigare. Ska kärlet synas tar jag en fin gammal hink eller en vacker ytterkruka. Ska det ta liten plats, t ex på balkongen, tar jag en hög, fyrkantig källsorteringshink, 10l, som jag placerar så att bara växten syns.
Jag borrar små hål i locket på plastlådan och på sidorna.
Med kniven gör jag ett hål i locket med samma diameter som röret. Därefter kapar jag röret så att det är lika långt som hinken är djup.
Nedre ändan av röret kan gärna vara skuret i 45 grader.
Därefter placeras lådan i hinken med locket upp och röret i hålet.
Fyll vatten tills plastlådan är full.
Grillpinnen petas in i änden på korken och därmed är flottören klar att stoppa i röret. Eftersom taken är full flyter flottören och ett sträck på pinnen vid rörets kant talar om hur när tanken är fylld. Därefter planterar jag som vanligt.
Den första veckan kan plantorna behöva vatten från ovan, men sedan sörplar de från tanken.
Är beskrivningen klar nog?
Perfekt för basilikan - skulle aldrig klara den annars.
Växterna trivs, jag trivs och kan njuta av balkongen istället för att vattna jämt. Sonen som vattnar på semestern lyckas varken torka ihjäl eller dränka plantorna.
Lycka till och hör gärna av er med frågor.