astorsdotter
Hej!
Min rara grannfru sitter i rullstol och är ofta ute på balkongen om somrarna. Hennes balkonglåda är dock inte alltid så fin. Hemtjänsten hinner förstås inte vattna.

Själv odlar jag en del på balkongen och nu vill jag ha något som hänger ända ner till henne så hon ser det.

Tacksam för tips på hängväxt som
1. kan odlas i kruka, ca 10 liter.
2. blir mer än en meter lång, gärna två.

Läget är väst/nordväst. Eftermiddagssol alltså.

Inte krasse, det är för kortlivat.
*Felix matte*
Tips på växter har jag inte.
Däremot undrar jag om inte den rara grannfrun skulle bli glad
om du erbjöd henne att hjälpa till med vattning (i mån av tid) av blomlådor
och kanske också hjälp med planteringen.
Liten hjälp kan bli till stor glädje
Fenja
Hej!
Precis så hade jag det ner till en äldre granne för några år sedan! Jag odlade Luktärt, blir runt 2 meter, Blomma för dagen och Rosenbönor, blir en 3-5 meter och ettårig humle 3-5 meter. Tänk bara på att plantorna bryts lätt om övergången från balkonglådan till "hänget" är för tvär. Jag satte tunna plexiskivor i A4 format i ytterkant av lådan som vek sig i en mjuk båge när växterna vällde över.
Lycka till!
Fenja
Anna-C
Klockranka...? wub.gif
astorsdotter
Tack! Vilka bra svar!

Hjälpa till med vattningen går inte så bra olika skäl, bl a är jag borta en hel del, men jag ska fråga om jag får ställa en snygg självvattnande kruka på hennes balkong. Då blir det lättare att vattna.

Jag konstruerar egna självvattande krukor på löpande band för att få odlingen att fungera och göra det lättare för den som vattnar hos mig.

Klockranka är nog en bra idé.
Det där med övergången ska jag tänka på; det kan ju bli tungt. Men plexiskivor, är inte det som glas?

Tack igen.
eml
Hur ser din konstruktion ut för de självvattnande krukorna? Är det med sådana där insatser som går att köpa eller har du något eget fiffigt sätt att få till det?
astorsdotter
Jahaja, hur ser mina självvattnande krukor ut?

Lite svårt att förklara. Önskar att jag kunde visa. wink.gif
Men det är enkelt, billigt och snabbt. Rena MartinTimelljobbet. Jag använder följande:

1. En hink, kruka eller annat större kärl. 10 liter eller större.
2. En plastlåda med lock som passar in i kärlet, 1-2 liter, den blir vattenbehållare.
3. Avloppsrör i plast för att kunna fylla på vatten i plastlådan. Finns bl a på Biltema.
4. En grillpinne + en vinkork som blir flottör.

Dessutom behövs borrmaskin, kniv och tuschpenna.

Idén fick jag från Hammarplasts krukor. Men mina är antingen snyggare eller mindre skrymmande och mycket billigare. Ska kärlet synas tar jag en fin gammal hink eller en vacker ytterkruka. Ska det ta liten plats, t ex på balkongen, tar jag en hög, fyrkantig källsorteringshink, 10l, som jag placerar så att bara växten syns.

Jag borrar små hål i locket på plastlådan och på sidorna.
Med kniven gör jag ett hål i locket med samma diameter som röret. Därefter kapar jag röret så att det är lika långt som hinken är djup.
Nedre ändan av röret kan gärna vara skuret i 45 grader.

Därefter placeras lådan i hinken med locket upp och röret i hålet.
Fyll vatten tills plastlådan är full.
Grillpinnen petas in i änden på korken och därmed är flottören klar att stoppa i röret. Eftersom taken är full flyter flottören och ett sträck på pinnen vid rörets kant talar om hur när tanken är fylld. Därefter planterar jag som vanligt.

Den första veckan kan plantorna behöva vatten från ovan, men sedan sörplar de från tanken.

Är beskrivningen klar nog?

Perfekt för basilikan - skulle aldrig klara den annars.
Växterna trivs, jag trivs och kan njuta av balkongen istället för att vattna jämt. Sonen som vattnar på semestern lyckas varken torka ihjäl eller dränka plantorna.

Lycka till och hör gärna av er med frågor.
eml
Låter ju både fiffigt och anpassningsbart till "man tager vad man haver", stort tack för beskrivningen! Har en liten undran dock: de flesta självvattnande krukor jag sett har "ben" som går ner i vattentanken som fylls med jord och sedan suger jorden upp vatten, är principen här att växternas rötter ska växa in i lådan (via de små hålen i locket/sidorna) och suga vatten själva, eller ska det läcka ut vatten genom hålen på sidorna som sedan sugs upp av jorden...?
MoniqueÖ
Hej, har ett tips om vattningen!

Har själv installerat ett Gardena minidripsystem på min balkong som jag kopplar till slang och timer som sköter vattning när jag inte är hemma i längre perioder. Om man förlänger minidrip systemet ner till grannen under oxå så får hon vattnat samtidigt som du! Dels blir dina växter glada och hennes. Se mer på www.gardena.se under bevattning.

Timern kan ställas in på vattning hur som med max tidsperiod om 10 dagar om jag inte missminner mig. Det enda som kan hända är att timern inte tar hänsyn till om det regnar och då kan det bli för vått...Men om du är hemma lite då och då kanske du ändå har tid att stänga av om det väntas ett massivt lågtryck med mycket regn.

Det finns en regnsensor att köpa till men den har jag inte brytt mig om...

Lycka till, MoniqueÖ
Eva i Västerås
Hej, syrran!
Kul att se dig här.

Ni andra, det växer så det KNAKAR på Ingas balkong.
Jag har sagt henne att det är för skuggigt där, och varit lite småpessimistisk, men hennes växter vet visst inte om det, för dom är alldeles fantastiskt vackra.
För tillfället har jag en jättehumle och lite annat som vintergäster i mitt grönsaksland.
Min humle som jag fick av henne (vi startade samtidigt) kom precis igång i somras, blev väl 1,5m lång så där, medan hennes var uppe i balkongtaket och nere på andra sidan, upp igen osv. Helhäftigt med den djungeln som bakgrund till allt annat som växte där.
Tjohej!
Kram från Eva
astorsdotter
Ash då! Lyssna inte på syrran! wub.gif

Inte är det så märkvärdigt på balkongen.
Det är väl bara så att det här med odling egentligen är ganska lätt. Åtminstone mycket lättare på en balkong i nordvästläge än i sydläge där allt torkar ihjäl.

Till eml vill jag säga att rötterna inte har några problem att slurpa i sig vatten genom hålen. In till sista droppen.
En chiliplanta har fått övervintra i sin kruka i ett söderfönstret och den dricker flitigt och blommar som tokig. Fast lite lusig är den allt. Den kanske blir till kompost om jag inte får nåt oerhört bra tips.

ha det gott
eml
Bladlöss, usch, fy och bläää mad.gif mad.gif mad.gif!!! Om inte chiliplantan är för stor så tycker jag det funkar rätt väl om man håller den upp-och-ner i en hink med vatten+såpa (och ev. Pyrex) i 20-30 min (jag brukar lägga en plastpåse över jorden för att hålla den på plats), badar man för kort tid så brukar de komma tillbaks rätt snart. Efter badet så duschar jag av plantan lite (fortfarande med plast över jorden). Medans plantan "luft-torkar" så torkar jag av där den stått och sprutar lite med t.ex Provado "för säkerhets skull". Detta har funkat hyggligt, börjar bli knepigt att hitta en tillräckligt stor hink för en av mina chilisar dock. Badkaret nästa kanske... tongue.gif
Ett alternativ är också att ta med dem i duschen och ge lössen en "rejäl omgång" (plastpåse över jorden). Provado-pinnar på chilis känns ej så bra även om man inte vet vad de man köper utsatts för...
astorsdotter
huh.gif Pyrex, Provado och avancerade bevattningssystem?? wacko.gif
Jag måste leta mig till en trädgårdsbutik. Har noll koll. Vad syrran än påstår.

Själv har jag satt frön som blivit små plantor och jag vet inte när man ska sätta dom i större krukor och om man ska ha blomjord eller kaktusjord eller nåt annat??

Säkert årets pinsamt löjligaste fråga här och vill nån porta mig från odla.nu så har jag full förståelse för det.

Jag är lat och köper plantor eller färdiga växter. Men jag har inte hittat spanska flaggan som planta och den är himla snygg på påsen så jag har gjort ett vågat försök.
Eva i Västerås
Varför tar vi den här diskussionen här?
Alltid gör det väl någon glad.
När plantorna fått en eller två uppsättningar blad efter hjärtbladen (dom första, annorlunda bladen som var "med i fröet") är det dags att sätta om plantorna. Vanlig blomjord brukar jag ta, fast det finns säkert dom som har mycket bättre blandningar.
I nästa vecka är det dags att sätta om mina chiliplantor. Ska du ha en ny?
Jag har jalapeno och sweet banana.
astorsdotter
Okejdå!
Men då ska den vara så brännande het wacko.gif
att all ohyra, m fl dör på direkten, annars får det va'.
Skulle det kunna funka med tomatplanta på balkongen? Det har kommit önskemål, men jag tycker plantorna är så fula. Finns det nån särskilt snygg sort med särskilt goda tomater?

MoniqueÖ som har bevattningssystem på balkongen, hur har du fått ut vattnet? Har du en kran ute eller slang genom fönstret?

Jag har ingen vattenkran på balkongen och det är väl tveksamt om man får sätta upp en. Fast det vore bekvämt...

Och dom där pryttlarna som hör till bevattningssystemet. Dom ser så stora ut på bilderna. Är dom det? Rädd att det skulle se ut som en high-tech-anläggning på min lilla balkong.
Hannele
CITAT (eml @ 18-03-2004, 12:57)
Bladlöss, usch, fy och bläää mad.gif mad.gif mad.gif!!!

Varför pratas detta här...?? unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon